menu

Series / Genres / Animatie

zoeken in:
Animatie is echter geen 'genre', het is een techniek waarmee vele soorten verhalen in allerhande genres gebracht kunnen worden.

ZAP! schreef:
Esteban, waar haal je het allemaal toch vandaan? Het is gewoon een gangbare genre-aanduiding, zie ook hier op TvM.

Je mag er dan wel smalend over doen, het is gewoon een vaststaand feit. Animatie een genre ... Vertel dat maar eens aan mensen uit het vak. Als er één grote frustratie of ergernis is die ze allen delen, is het die gigantische misvatting wel, alsook de onwetendheid die er vaak mee gepaard gaat.

Het begrip animatie omvat verschillende vormen, waaronder bijvoorbeeld stop-motion, handgetekende animatie, computeranimatie, enz. Het zijn technieken waarmee verhalen gebracht kunnen worden in alle mogelijke genres. Als animatie een genre is, is live-action dat ook. Anomalisa, Smurfs: The Lost Village en Vampire Hunter D. zitten niet in hetzelfde 'genre'. Het is een drama, een jeugdfilm en een horror gebracht met animatie-techniek. Animatie is een medium, een artform.

Dat animatie hier als genre-aanduiding aanwezig is, kan ik uiteraard begrijpen. Logisch ook. Moet ook niet veranderen. Hoe moet je anders aanwijzen dat het om een geanimeerde serie gaat? Maar het is niet omdat iets gangbaar is, dat het ook 100% correct is.

Animation Is Not A Genre: Oscar Edition - cartoonbrew.com

ANIMATION Is Not A GENRE | Video Essay - YouTube

Animation Is NOT a Genre | IGN Boards

“…Animation is not a genre. It is a method of storytelling. People are constantly analyzing it and misanalysing it as if it is a genre. It isn’t a genre. It can do horror films, it can do adult comedies if it wanted to, it could do fairy tales, it could do science fiction, it could do musicals, it could mystery, it can do anything. Because Disney has been the only one that’s lavished any care on it, people [then] think it’s the only kind that can be told successfully…”

“People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but animation is not a genre. And people keep saying, "The animation genre. It's not a genre! A Western is a genre! Animation is an art form, and it can do any genre. You know, it can do a detective film, a cowboy film, a horror film, an R-rated film or a kids' fairy tale. But it doesn't do one thing.

And, next time I hear, "What's it like working in the animation genre? I'm going to punch that person!!”

,- Brad Bird (The Iron Giant, Ratatouille, The Incredibles)

Esteban schreef:
Because Disney has been the only one that’s lavished any care on it, people [then] think it’s the only kind that can be told successfully…”

Ook een grote misvatting - alsof niet-Westerse animatie niet bestaat. Persoonlijk heb ik niets met de films die Disney produceert, maar desalniettemin ben ik een grote fan van animatie, en dat is in grote mate te danken aan niet-Westerse producten. Disney richt zich vooral op kinderen, Japan is veel veelzijdiger.

Verder eens hoor: animatie is een medium waarmee verhalen verteld kunnen worden, net als een camera dat is, en dat categorisch mijden vind ik als serieliefhebber bizar. Er zijn zoveel verschillende animatiefilms en series dat er voor vrijwel iedereen wel wat moois te vinden moet zijn.

Die quote was niet mijn mening. Dus ik volg je.

Esteban schreef:
Dat animatie hier als genre-aanduiding aanwezig is, kan ik uiteraard begrijpen. Logisch ook. Moet ook niet veranderen. Hoe moet je anders aanwijzen dat het om een geanimeerde serie gaat? Maar het is niet omdat iets gangbaar is, dat het ook 100% correct is.
Dat is dus ook eigenlijk mijn hele punt. Prima dat mensen boos worden omdat ze het per se als kunstvorm aangeduid willen zien, maar dat is voor mij een discussie die er een beetje bij hangt. Of zeg dan: animatie kan de aanduiding van een genre zijn (incl. tekenfilm, stop-motion, and what have you) én een kunstvorm. Maar die poeha... het zal wel.

Live-action ben ik niet in thuis verder.

Hoezo live-action ben je niet in thuis?

Animatie is geen genre. Daar komt het uiteindelijk simpelweg op neer. Het is geen kwestie van 'als ... willen zien', het is wat het is. Je geeft met de vermelding 'animatie' dus gewoon aan dat het geen 'live-action' is. Niet dat het tot het 'genre' animatie hoort.

Jouw 'punt' was mij eerder niet duidelijk, aangezien er enkel de ietwat spottende reactie was. Die gaf sterk de indruk dat je het totale onzin vond. Vandaar.

Ik vind animatie ook gewoon een genre. Je kan nog verschil maken tussen animatie en adult animatie, maar that's it. Dan heb je nog cartoons zoals de looney toones, maar dat zijn gewoon korte animatiefilmpjes. Sommige hier zullen het dan waarschijnlijk komediefilms noemen . en natuurlijk Anime wat dan wel zo nu en dan vet kan zijn (Akira, Ghost in the Shell, Blood the last vampire, etc) maar om verder tekenfilms in te delen in genres zoals sci-fi, horror, actie, komedie.... nee, dat vind ik iig onzin. Maar goed, moet iedereen zelf weten verder, ik kijk ze toch niet

Voor mij is het dan weer totale onzin animatie als een 'genre' te zien. Mensen die daadwerkelijk in de animatiewereld werken en er zich dood aan ergeren, hebben dan ook 100% gelijk. Slaat helemaal nergens op. Eveneens om animatie automatisch uit te sluiten, alsof de ene geanimeerde film de andere is. Dat is overigens net hetzelfde als live-action als één genre te bestempelen en drama, horror, komedie etc. als classificatie gewoon te negeren. Minstens even onzinnig.

Doet me denken aan mensen die een totaal foutieve kijk hebben op strips. "Ik lees geen strips." of "Dat is voor kinderen." Nét hetzelfde. Een strip is een medium waaronder tal van genres terug te vinden zijn, soms voor de allerkleinsten, soms enkel voor volwassenen, soms "van 7 tot 77", zoals men dat dan stelt.

Maar goed. Deze hardnekkige misvatting is er altijd al geweest en zal nooit verdwijnen. Ik heb (een héél klein beetje) vrede met het feit dat dit nooit zal veranderen.

En er zijn natuurlijk combinaties van live-action (snap nu wat het inhoudt - ik dacht dat het ook iets met games te maken had, maar dat zal dan wel niet) met animatie.

Maar die klacht over het genre animatie wordt daar (een site die je linkte) ondersteund met het argument dat de western bv. wél een genre is. Maar de ene western is ook de andere niet, plus dat, net als animatie, je ook alle genres in de cinema (of gewoon de cinema op zich) als kunstvorm kan aanduiden (terwijl je ook daar genoeg b-film en nog veel slechter tegenkomt). Maar animatie blijft gewoon een handige aanduiding voor een bepaalde groep films / series, ook al is er dan nog vreselijk veel diversiteit.

Mijn smalende smiley ging een beetje over hoe ik met jou een paar keer in korte tijd volledig van mening verschil, en ik helaas weinig chocola kan maken van jouw argumenten. Maar da's idd ok, kan gebeuren.

ZAP! schreef:
Maar animatie blijft gewoon een handige aanduiding voor een bepaalde groep films / series, ook al is er dan nog vreselijk veel diversiteit.

Niemand die dat ontkent, toch? Hartstikke handig om meteen te kunnen zien dat een serie een animatie- serie is. Niets aan veranderen. Dat maakt het vinden van zulke series bijvoorbeeld een stuk makkelijker. Maar andersom kan dat net zo goed gelden: als ik lees dat Gintama (ik noem maar iets) een live-action adaptatie krijg weet ik meteen wat ze bedoelen - de serie wordt verfilmd. Hartstikke nuttig om daar een term voor te hebben. Maar dat betekent niet dat verdere classificatie (als een komedie etc) niet nuttig kan zijn.

Als voor jou "genre" niets meer betekent dan "een handige aanduiding" is animatie (net als "live-action") inderdaad een genre. Maar in de meer gebruikelijke zin van het woord is een genre een aanduiding voor een bepaalde categorie binnen een bepaald medium. Series met een bepaald genre delen bepaalde substantiële eigenschappen: als een serie een komedie is weet je bijvoorbeeld dat het zich ten doel stelt om de kijker te laten lachen. Voor animatie geldt dat niet: animatieseries hebben een bepaald medium gemeen - ze zijn geanimeerd - maar er is geen enkele restrictie op wat voor verhalen ze vertellen, en met welk doel. Daarom is het misleidend om het een genre te noemen. Net als het misleidend is om live-action zo te omschrijven.

Overigens is het prima om minder te hebben met een bepaald medium. Sommige mensen zijn idolaat over schilderijen, ik heb er niet zoveel mee. Hetzelfde kan (om wat voor reden ook) gelden voor animatie. Maar zeg dan dát, en scheer niet alle animatie over één kam door te beweren dat het voor kinderen is, geen serieuze onderwerpen behandelt, en meer van dat. (Ik beweer overigens niet dat jij dat doet hoor. )

Naar mijn gevoel gaat het hele punt nog steeds volledig aan jou voorbij, ZAP, waardoor bovenstaande argumentatie vooral naast de kwestie is. Ook hier geen chocolade, helaas.

En ja, animatie duidt aan dat het niet om live-action gaat. Je kan geen genre als kunstvorm aanduiden. Dat is het nu net. Een live-action film maken, is een kunstvorm. Een animatiefilm maken is een kunstvorm. Een genre geeft aan wat voor een verhaal het is en / of in welke setting het zich afspeelt. Zowel live-action als animatie brengen verschillende genres. En inderdaad, cinema / film is een kunstvorm op zich. Een genre-aanduiding niet.

Western is uiteraard genre. Met afzonderlijke onderverdelingen natuurlijk, maar dat is een andere discussie. Het punt is en blijft dat beide kunstvormen verschillende genres brengen, die in elkaar kunnen overlopen.

Animosh schreef:
Niemand die dat ontkent, toch? Hartstikke handig om meteen te kunnen zien dat een serie een animatie- serie is. ... Maar in de meer gebruikelijke zin van het woord is een genre een aanduiding voor een bepaalde categorie binnen een bepaald medium. Series met een bepaald genre delen bepaalde substantiële eigenschappen: als een serie een komedie is weet je bijvoorbeeld dat het zich ten doel stelt om de kijker te laten lachen. Voor animatie geldt dat niet: animatieseries hebben een bepaald medium gemeen - ze zijn geanimeerd - maar er is geen enkele restrictie op wat voor verhalen ze vertellen, en met welk doel. Daarom is het misleidend om het een genre te noemen. Net als het misleidend is om live-action zo te omschrijven.
Dat animatie geen genre is, is een technisch verhaal dat eigenlijk een taalding is. Maar verzin er dan een oplossing voor, i.p.v. alleen maar uitleggen waarom het niet klopt (en dat snap ik verder wel). Animatie is eenmaal een genre (categorie, mag ook) op TvM en in dat opzicht onmisbaar. De toevoeging van een tweede genre is daarbij ook al een prima aanvulling.

Animosh schreef:
Overigens is het prima om minder te hebben met een bepaald medium. Sommige mensen zijn idolaat over schilderijen, ik heb er niet zoveel mee. Hetzelfde kan (om wat voor reden ook) gelden voor animatie. Maar zeg dan dát, en scheer niet alle animatie over één kam door te beweren dat het voor kinderen is, geen serieuze onderwerpen behandelt, en meer van dat. (Ik beweer overigens niet dat jij dat doet hoor. )
(doe ik idd niet. )

Esteban schreef:
En ja, animatie duidt aan dat het niet om live-action gaat. Je kan geen genre als kunstvorm aanduiden. Dat is het nu net. Een live-action film maken, is een kunstvorm. Een animatiefilm maken is een kunstvorm. Een genre geeft aan wat voor een verhaal het is en / of in welke setting het zich afspeelt. Zowel live-action als animatie brengen verschillende genres. En inderdaad, cinema / film is een kunstvorm op zich. Een genre-aanduiding niet.

Western is uiteraard genre. Met afzonderlijke onderverdelingen natuurlijk, maar dat is een andere discussie. Het punt is en blijft dat beide kunstvormen verschillende genres brengen, die in elkaar kunnen overlopen.
Tsja, het blijft lastig. Ik vind De Western verdedigbaar als kunstvorm (niet dat ik dat zelf meteen zou doen), ook al is het 'slechts' een genre van de cinema, een kunstvorm an sich. Maar zelfs een b-film kan tot kunst verheven worden, zie een John Waters.

De kunstvorm bij een western, is het maken van de live-action film op zich. Niet het genre is de kunstvorm. Ik omschrijf de kunstvorm eigenlijk liever als 'het middel waarmee een verhaal gemaakt is', dat maakt het makkelijker om te vatten.

We gaan er niet uitkomen, hoeft ook niet. Zolang we elk in vrede van onze titels kunnen genieten, we're gonna be alright.

Wie spreekt er nu van het maken van een live-action...? Ik heb vast iets gemist. Maar let's agree to disagree, idd.

ZAP! schreef:
Animatie is eenmaal een genre (categorie, mag ook) op TvM en in dat opzicht onmisbaar. De toevoeging van een tweede genre is daarbij ook al een prima aanvulling.

Eens hoor, dat is een prima manier om aan te geven dat het om een geanimeerde serie gaat. Op TVMeter hoeft niets te veranderen wat mij betreft (en Esteban zei in zijn eerste bericht precies hetzelfde). Het ging mij meer om de onderliggende kwestie dat animatie een zeer divers medium is waarmee talloze verhalen in talloze genres verteld kunnen worden, en geen nauwe categorie met een duidelijke doelgroep en specifieke eigenschappen. Als we het daar over eens zijn is de rest inderdaad een kwestie van taal.

ZAP! schreef:
Wie spreekt er nu van het maken van een live-action...? Ik heb vast iets gemist. Maar let's agree to disagree, idd.

Huh? Maar daar draait het nu toch net allemaal om? Ik krijg zowaar de indruk dat je niet weet wat live-action is? Enfin.

Dat we animatie als aanduiding moeten blijven gebruiken hier, daar zijn we het gelukkig allemaal over eens. Laten we het daar bij houden.

Ik heb geen idee wat live-action is idd (dacht even dat ik 'm had...), we hadden het toch ook over animatie?

Het verhaal dat ik hier lees, helpt ook weinig; "Live-action is een term uit de film- en televisiewereld waarmee wordt aangegeven dat bij de vervaardiging van een creatief werk gebruik is gemaakt van menselijke acteurs." - gewoon een film dus, of toch niet?

"Daar dit bij de meeste films het geval is, wordt de term doorgaans alleen gebruikt voor werken waarvan men niet direct verwacht dat er menselijke acteurs aan te pas komen, zoals de films van Pixar (een bedrijf dat tot nog toe uitsluitend animatiefilms maakt), in videospellen of bij verfilmingen van strips en/of animatieseries." - wat ik dan een verfilming van een strip of combi van film met animatie ('Who framed Roger Rabbit') zou noemen (verfilmingen van videogames interesseren me verder niet, alhoewel ik Tron wel leuk vond, maar dat is weer ander verhaal).

"De term wordt ook binnen de wereld van animatiefilms gebruikt voor het verschijnsel dat menselijke acteurs meespelen in een film die voor de rest uit animatie bestaat, zoals Who Framed Roger Rabbit." - dus live-action kan ook een 'gewone' film met animatie zijn.

"Ook films gemaakt met poppen, zoals The Dark Crystal, worden meestal tot live-action gerekend, mits de poppen niet middels stop-motion worden voortbewogen." - dus 'The Dark Crystal' wel, maar 'Jason and the Argonauts' niet, got it.

Ach, prima allemaal, het interesseert me kennelijk ook niet zo erg wat betreft live-action.

Animatie kan op twee manieren worden uitgelegd en daar houden we het maar op.

ZAP! schreef:
Animatie kan op twee manieren worden uitgelegd en daar houden we het maar op.

Neen. En het is ook helemaal geen kwestie van "taalprobleem" of "op twee manieren uitleggen", het is simpelweg het niet begrijpen waar de term voor staat of het hardnekkig verkeerd gebruiken daarvan.

FILM is een MEDIUM dat door middel van 2 KUNSTVORMEN vervaardigd kan worden:

[1] LIVE-ACTION - Alles wat NIET geanimeerd is.

* M'n gaat er bij film haast altijd automatisch vanuit dat het live-action is, vandaar dat die specificatie nooit meegegeven is. En ja, als een poppenfilm bestaat uit mensen in een pak, is dat uiteraard ook live-action.

[2] ANIMATIE - Alles wat GEEN live-action is. Animeren kan in verschillende vormen: Stop-motion, clay-motion, handgetekend, computergeanimeerd, ...

* Er is ook de mix van beide, uiteraard. Vandaag de dag zelfs méér dan ooit tevoren. Denk maar aan motion-capture. Afhankelijk van hoe sterk aanwezig de geanimeerde kant aanwezig is, tracht men te bepalen onder welke van de twee het ondergebracht zal worden. (zo ook bij de Oscars, bv) Of dat altijd even correct is, is een andere discussie en doet er uiteindelijk weinig toe.

[1] en [2] zijn beide KUNST-VORMEN worden beide ONDERVEDEELD in dezelfde GENRES.

GENRE = Drama, Horror, komedie, … En alle mogelijke varianten.

Duidelijker en meer correct kan het niet.

Op TvM geef je dus éérst aan dat het om de vorm ANIMATIE gaat en vervolgens geef je als tweede ook aan welk GENRE het is. Dat 'animatie' ook hier (foutief) als 'genre' staat, begrijpen we allemaal wel -absoluut- en aanvaarden we, al is het bv. maar om technische redenen. Dat laatste stond nooit ter discussie.

Je kan dit gegeven "Trumpen" (mijn term voor eindeloos draaien, keren of verwringen) zoveel je wil, de feiten gaan niet veranderen. ANIMATIE is géén GENRE. Je geeft door de specificatie enkel en alléén aan dat het NIET (100%) om LIVE-ACTION draait. Punt.

En hier laat ik het los. Ooit moet het stoppen ...

Als je animatie hier (en bv. op Imdb) accepteert als genre, om welke reden dan ook, dan heb je mijn punt meteen ook gemaakt...

-edit- maar wel bedankt voor de uitleg, want live-action was een term die me zo goed als niets zei (nog steeds niet echt, maar ik inhoudelijk vat ik 'm).

Maar het blijft hoe dan ook wel incorrect. Het is tegen beter weten in. Dat is dan weer mijn punt. En ik snap jouw issue ook wel.

Dan kunnen we nu samen -ondanks het uur- een virtuele pint pakken?

Ik kan ook wel mee in jouw verhaal, maar het blijft een punt hoe je dit op TvM en Imdb dit dan wél correct moet invullen. Er blíjft wat knagen...

Maar proost hoor!

Als het écht correct moet zijn, zou je als 'specificatie' -een niveau hoger dan 'genre' bijvoorbeeld- de keuze moeten kunnen maken tussen 'live-action' en 'animatie' of simpelweg beide aanvinken bij een mix. Maar dat is een gedoe … Het zou voor velen ook totaal overbodig aanvoelen en misschien zelfs (eigenlijk onterecht, imo) op onbegrip stuiten. Ah, ik heb vrede met hoe we 't nu doen.

Santé, zou ik zeggen.

Om deze thread eens een draai te geven ...

WAT IS JOUW TOP 10 ONDER DE GEANIMEERDE SERIES?

Voor mezelf heb ik ze opgesplitst in wat ik nu nog kijk en datgene waar ik vroeger door bezeten was en waar heel wat nostalgie mee gemoeid is.

TOP 10 als Volwassene:

01 | The Simpsons
02 | Futurama
03 | Shaun the Sheep
04 | F is for Family
05 | The Venture Bros
06 | The Flinstones
07 | Superjail!
08 | Rick & Morty
09 | Big Mouth
10 | American Dad / Family Guy

Ja, bij die laatste heb ik vals gespeeld. Ik heb een haat-liefde verhouding met Seth zijn series, maar kan niet ontkennen dat ik regelmatig kijk. Verder vallen The Jetsons en Monkey Dust buiten de TOP 10. Helaas nog niet (genoeg) van gezien, maar potentiële kanshebbers: Avatar, Bob's Burgers, Disenchantment, Over de Garden Wall, ...

TOP 10 als Kind.

01 | The Mysterious Cities of Gold
02 | Ducktales
03 | Gummi Bears
04 | Beetlejuice
05 | Where on Earth is Carmen Sandiego?
06 | Doug
07 | Hey, Arnold!
08 | Rescue Rangers
09 | The Real Ghostbusters
10 | HE-MAN and The Masters of the Universe

Goh ... Hier zou ik een TOP 100 kunnen maken!

Misschien goed voor een apart topic (mods)?

Ik hou het op:
1. The Simpsons
2. Ren & Stimpy
3. Futurama
4. Beavis and Butt-Head
5. Bob's Burgers
6. King of the Hill
7. Ping Pong (miniserie)
8. Purno de Purno*
9. Inspector Gadget*
10. The Jetsons*

Verder vond ik Roadrunner, Tom & Jerry, Pepé le Pew, Droopy en al die cartoons altijd geweldig, maar ik weet niet of dat aparte series waren of dat dat allemaal onder Looney Tunes viel o.i.d..

Verder heb ik vele nieuw(er)e series (nog) niet gezien, helaas...

* Onder voorbehoud, want lang niet gezien.

Tom & Jerry en dergelijke zijn nooit echt als seizoenen verschenen, maar het zijn wel series. Ik keek ook énorm graag naar zulke dingen. Tom & Jerry waren mijn favorieten. Van de Looney Tunes was dat Speedy Gonzales. En bij Disney vond ik de 'gezellige' Symphonies altijd het fijnst. Knabbel, Babbel en Donald Duck als combinatie vond ik ook zeer vermakelijk.

Als animatie-fan, vond ik het verrassend 'Purno de Purno' in die top te spotten ... Ik heb daar namelijk nog nooit of te nimmer van gehoord. 'Ren & Stimpy' en 'Beavis and Butt-Head' zijn dingen die wat aan mij voorbij gingen. Ik kende ze uiteraard, maar voelde er weinig voor. Het lijkt er op dat ik 'King of the Hill' eens een kans moet geven.

Van jouw lijst wil ik F is for Family, Superjail, Rick & Morty en Big Mouth nog es proberen, al zal dat wel even kunnen duren.

Tom and Jerry (TV Series 1940– ) - IMDb zou toevoegbaar moeten zijn, zal ik es voorleggen.

Had er ook al aan gedacht, zal een werkje zijn !

Ik heb zojuist de laatste aflevering van Lastman (trailer) gezien, en voor mensen die op zoek zijn naar een animatieserie voor volwassenen is dat echt een aanrader. Het gaat over een amateurbokser wiens leven op een dag volledig overhoop gegooid wordt, en vervolgens belandt hij van de ene waanzinnige situatie in de andere op zoek naar de waarheid (of gewoon om in leven te blijven). Dat klinkt misschien niet zo bijzonder, maar het is in feite een knotsgek over the top actiefestijn waarin de ene bizarre gebeurtenis op de andere volgt, met amper tijd voor adempauze. De campy humor is bovendien erg vermakelijk, het is verrassend stijlvol én het heeft ook nog eens een lekker swingende soundtrack. En het eindigt sterk. Verrassend dat deze serie niet bekender is, want zoveel goede volwassen animatieseries zijn er toch niet.

Dank voor de tip.

PS: Uit mijn eigen top hierboven tuimelt Big Mouth er volledig uit. Hilda moet haar intrede doen!

Kent iemand deze klei-animatie nog?:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=SWhX8pL5S0c

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat TvMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe TvMeter met je privacy omgaat.

Heerlijk dat lijzige intromuziekje!

Verbazend dat ik dit als stop-motion / clay-motion liefhebber nooit gezien heb. Leuk! Als kind was ik zelf grote fan van deze:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=Pe6zWTCVb4Y

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat TvMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe TvMeter met je privacy omgaat.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:55 uur

geplaatst: vandaag om 22:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op TvMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.