menu
Mijn Series +

Game of Thrones - Seizoen 8 (2019)

mijn stem
3,37 (161)
161 stemmen

Verenigde Staten
Fantasy / Drama

ontwikkeld door David Benioff en D. B. Weiss
met Emilia Clarke, Peter Dinklage en Kit Harington

Geïnspireerd op de sage van de succesvolle fantasieboeken Een Lied van IJs en Vuur van George R.R. Martin, speelt deze HBO dramaserie zich af in een fantasiewereld waar zomers jaren kunnen duren en winters zelfs een heel leven lang. Dwars door de intrigerende aarden van het zuiden, de wilde gronden van het oosten, het bevroren noorden en tot aan de oude Muur die het rijk beschermt tegen het mysterieuze obscure van hierboven, vechten de machtige families van het Zeven Koninkrijken om de Troon van Westeros te veroveren.

  1. Winterfell
  2. A Knight of the Seven Kingdoms
  3. The Long Night
  4. The Last of the Starks
  5. The Bells
  6. The Iron Throne
  1. Game of Thrones: The Last Watch (special)

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=rlR4PJn8b8I

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat TvMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe TvMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Dorstigjimmyke
4,0
geplaatst:
[quote]Animosh schreef:
(quote)


En het is al twee seizoenen zo. Te veel cliché en hoofdpersonages die het overleven. GOT blijft geweldig, maar de echte charme is er op dit moment even af.

avatar van legian
1,0
geplaatst:
rep_robert schreef:
Ik snap het. Daar lag in eerste instantie ook de kracht van de serie. Maar ik vind personages die binnen 1,2 of 3 seizoenen eraan gaan een ander verhaal dan na 8 seizoenen. Belangrijke personages doden onder het mom van dat het in de eerste seizoenen ook gebeurde, is iets waar ik niet meer op zit te wachten.

Ik zeg ook niet dat ze dood moeten omdat het in de eerste seizoenen ook zo was. Wat ik bedoel is dat de acties in de eerste seizoenen zware consequenties hadden. Dat is er nu niet meer. Jon kan in een ijsmeer vallen en omgeven zijn door wights zonder dat hij doodgaat. Dat is gewoon niet realistisch in de wereld van GoT. Zet ze dan niet in die positie als ze niet dood mogen.

Als we nu het canon van de eerste seizoenen aan gaan houden zitten we straks met een enorm kuteinde van de serie die ons met een zwaar ombevredigend gevoel achterlaat.

Tja zo zijn er genoeg momenten geweest die niet bevredigend waren, maar ze werkten wel allemaal erg goed omdat duidelijk was dat het geen standaard hollywoodism is. Ik heb liever een einde die ongelofelijk kut is maar wel een logisch gevolg van de wereld dan een einde wat alleen maar bezig is om de fans te pleasen. En dat is wat ze nu aan het doen zijn.

Misschien komt dat ook door de weg die na S4 is ingeslagen, alleen kan je daar moeilijk opeens weer 180 graden in draaien.

Sinds ze de boeken voorbij zijn is het snel bergafwaarts gegaan. Dat is echter geen excuus om nu op de huidige voet door te gaan. Ze konden toen een draai van 180 graden maken en dat kunnen ze nu ook.

Ik vind dat als je nu nog steeds fanatiek naar de serie kijkt dat dit niet meer iets moet zijn om continu naar te verwijzen, over moet klagen en vooral over verrast moet zijn. Want als je iets anders verwacht dan wat je nu te zien krijgt dan heb je de afgelopen 4/5 jaar niet opgelet.

Ik wil niet zeggen dat ik fanatiek kijk, ik kijk eigenlijk omdat ik het verhaal wil afronden. Dan heb ik nog steeds al het recht om de huidige koers jammer te vinden en dit te uiten.
Natuurlijk verwacht ik een zoet einde en de belangrijkste die alles overleven. Ik ben ook niet blind voor de koerswijziging die ze hebben gemaakt. Dat maakt het niet minder jammer. En als je dan een aflevering als dit heb waarbij meerdere verhaallijnen en profetieën (minder dan in de boeken maar de azor hai profetie is echt aan bod gekomen in de serie) samenkomen dan is het jammer als het allemaal zo eendimensionaal blijkt. Daarnaast vindt ik het einde van de Night King ook gewoon te simpel. Al die opbouw en hype, Winterfell wat volledig ten dode opgeschreven staat maar de grote vijand wordt dankzij een deus ex machina verslagen. Dat is ten alle tijde zwak.

Ik kijk nu liever naar de zaken die me wel bevallen dan dat ik continu loop te bedenken hoe het in seizoen 2 eruit zou zien.
Laat ik het zo zeggen. Ik heb mij prima vermaakt met de aflevering, maar zo halverwege begon het allemaal te lang te duren. En dan gaan dingen opvallen. Echt irriteren doe ik me niet meer, dat heeft vorig seizoen mij wel afgeleerd. Ik blijf het echter jammer vinden.

Kijk het is geen Endgame waar ik de fanservice graag wil zien. dat is de afsluiting van 11 jaar aan fanservice gerichte films. Dit is Game of Thrones, de serie die het hele film/serie landschap op zijn kop zette door Ned stark in aflevering 9 te onthoofden. Waarom is die serie nu dan zoals Endgame geworden?

Daarnaast blijf ik erbij dat een serie die een wereld creëert zich aan zijn eigen regels dient te houden. Anders krijg je dat het ongeloofwaardig wordt. En dat gebeurt hier dus. Dat de makers hun eigen geschiedenis weggooien betekend niet dat de fans dat ook doen. Om dan te zeggen dat we het maar moeten accepteren is een dooddoener. Waarom zijn de eerdere seizoenen dan gemaakt? voor de fun? of om de wereld en de personage's op te bouwen? Het lijkt nu op het eerste wat betekend dat de eerdere seizoenen eigenlijk geen betekenis hebben.

avatar van Animosh
2,5
geplaatst:
Ataloona schreef:
Mijn punt is alleen dat het vanaf ''the outset'' niet noodzakelijk is om je belangrijkste karakters te pas en te onpas te slachtofferen. Ook niet in zo'n grote veldslag. Dat liet bijvoorbeeld Lord of the Rings ooit ook niet gebeuren en daar merkte ik een stuk minder verzet tegen onder de kijkers.

Eens hoor, het slachtofferen van belangrijke personages moet geen doel op zich zijn: ik vraag niet van de serie dat, laten we zeggen, Daenerys in de laatste aflevering van haar draak dondert om de finale wat extra shock value te geven. Maar één van de dingen die de eerdere seizoenen zo indrukwekkend maakte was dat de hoofdpersonages (of althans veel van hen - Tyrion werd altijd al beschermd) niet veilig waren: ze hadden geen plot armor, en liepen daardoor in een belangrijk conflict serieus risico op sterven. Dat maakte zulke conflicten spannend, en gaf de wereld realisme. Nu worden de hoofdpersonages daarentegen voortdurend gespaard, in wat voor levensbedreigende situaties ze ook geplaatst worden, en dat ondermijnt zowel de spanning die ik voel tijdens zulke momenten als de geloofwaardigheid van de wereld.

Wat de vergelijking met Lord of the Rings betreft: dat is wat mij betreft een totaal andere serie - een beetje zoals Star Wars zich verhoudt tot Legend of the Galactic Heroes. Lord of the Rings was een traditioneel fantasy-verhaal, waarin we de good guys volgen in hun strijd tegen het kwaad. Game of Thrones verzette zich in eerdere seizoenen daarentegen juist tegen de standaard fantasy-clichés: de good guys waren in haar wereld nooit veilig, en in plaats van een overzichtelijke strijd van goed tegen kwaad kregen we we een strijd tussen complexe personages die zich grotendeels ergens tussen die twee extremen bevonden. In de latere seizoenen is Game of Thrones echter steeds meer een traditioneel fantasy-verhaal à la Lord of the Rings geworden: de good guys worden nu in bescherming genomen, en in plaats van morele complexiteit krijgen we een simpel gevecht tussen goed (de Stark-Targaryen alliantie) en kwaad (eerst de Night King, en nu de Cersei-Euron alliantie). Of je dat een probleem vindt is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vond de realistische, complexe wereld van de eerdere seizoenen persoonlijk veel boeiender.

1,0
geplaatst:
We weten nog niet wat Bran in hemelsnaam nu gedaan heeft en daar gaat de kracht liggen.

Ik snap in ieder geval niet waarom iedereen het einde van de night king niet gepast vind. Winterfell lag aan gruzelementen, de battle was gewonnen door de night king alleen Bran was over, logisch dat de night king zich dan bloot geeft. Bran heeft dit allemaal al voorzien naar mijn idee en gezorgd dat er 1 personage was die de night king kan verslaan, een personage die buiten het zicht van de Night King is getraind. Misschien zorgde Bran wel voor de wederopstanding van Beric zodat hij Arya kon beschermen. Bran heeft de dagger aan Arya gegeven enzovoort. . .


Waarschijnlijk wordt alles pas duidelijk in de laatste aflevering in de laatste minuten.

avatar van Ataloona
2,5
geplaatst:
Animosh schreef:
(quote)

Eens hoor, het slachtofferen van belangrijke personages moet geen doel op zich zijn: ik vraag niet van de serie dat, laten we zeggen, Daenerys in de laatste aflevering van haar draak dondert om de finale wat extra shock value te geven. Maar één van de dingen die de eerdere seizoenen zo indrukwekkend maakte was dat de hoofdpersonages (of althans veel van hen - Tyrion werd altijd al beschermd) niet veilig waren: ze hadden geen plot armor, en liepen daardoor in een belangrijk conflict serieus risico op sterven. Dat maakte zulke conflicten spannend, en gaf de wereld realisme. Nu worden de hoofdpersonages daarentegen voortdurend gespaard, in wat voor levensbedreigende situaties ze ook geplaatst worden, en dat ondermijnt zowel de spanning die ik voel tijdens zulke momenten als de geloofwaardigheid van de wereld.

Wat de vergelijking met Lord of the Rings betreft: dat is wat mij betreft een totaal andere serie - een beetje zoals Star Wars zich verhoudt tot Legend of the Galactic Heroes. Lord of the Rings was een traditioneel fantasy-verhaal, waarin we de good guys volgen in hun strijd tegen het kwaad. Game of Thrones verzette zich in eerdere seizoenen daarentegen juist tegen de standaard fantasy-clichés: de good guys waren in haar wereld nooit veilig, en in plaats van een overzichtelijke strijd van goed tegen kwaad kregen we we een strijd tussen complexe personages die zich grotendeels ergens tussen die twee extremen bevonden. In de latere seizoenen is Game of Thrones echter steeds meer een traditioneel fantasy-verhaal à la Lord of the Rings geworden: de good guys worden nu in bescherming genomen, en in plaats van morele complexiteit krijgen we een simpel gevecht tussen goed (de Stark-Targaryen alliantie) en kwaad (eerst de Night King, en nu de Cersei-Euron alliantie). Of je dat een probleem vindt is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vond de realistische, complexe wereld van de eerdere seizoenen persoonlijk veel boeiender.


Dat laatste is wat mij betreft een gegeven. De laatste seizoenen heeft mijn hele GoT kijkervaring doen transitioneren van continu na de episode theoretiseren en discussiëren, naar slechts een vermakelijk popcornavondje op de bank. Die kritiek uit ik al jaren op D&D en het schrijversteam. De laatste twee seizoenen slaan alles qua luiheid. Desalniettemin is Lord of the Rings wel een enorme inspiratiebron voor Martin (hij brengt dat ook veelvuldig in interviews naar voren - en zeker het einde zal waarschijnlijk even zo bitterzoet zijn) en ik moet ook maar zien of Martin in zijn latere boeken belangrijke hoofdpersonages in de oorlog met de wights (vooralsnog in de boeken van ondergeschikt belang in vergelijking met de oorlog om de troon) gaat opofferen. Ik verwacht het niet eigenlijk. Hoogstens een groot aantal secundaire personages.

Probleem is natuurlijk dat het seizoenen geleden al is misgegaan met de serie. Vanaf het punt dat ze voorzagen dat ze het alleen met Martin's outline moesten doen en het boekmateriaal op was geraakt, zijn ze alles gaan oversimplificeren. Tyrion ontmoet Dany en haar garde vrijwel direct, ipv rond te zwerven met (f)Aegon en zich bij Brown Ben Plumm's sellswords aan te sluiten; Stannis wordt rap uit de weggeruimd; Sansa en Littlefinger zijn vertrokken uit de Vale zonder dat je er erger in hebt; Theon en Asha zijn de Greyjoy's met wiens schepen Dany richting Westeros moet komen, ipv. Victarion; Barristan werd snel uit de serie geschreven; Dorne wordt vroegtijdig afgekapt zonder noemenswaardige ontwikkeling (al denk ik wel dat D&D de essentie van Dorne begrijpen: Dorne lijkt met haar plotten ook in de boeken gedoemd om te mislukken); Lady Stoneheart etc. Het weglaten/inperken van al die losse lijntjes om het uiteindelijke plotverloop te versnellen en strak te strijken heeft er denk ik vooral debet aan gedaan dat de huidige plotlijnen voor het gevoel zo eenvoudig worden afgedaan. In de boeken moet dat gewoon met meer zorgvuldigheid worden afgehandeld. Daarbij hebben ze ook nog eens abusievelijk besloten om zogenaamd verrassende elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld door Bran en Jon, wiens verhaallijnen volledig in dienst stonden van het noorden en de bedreiging die de white walkers daartegen vormden, bijna niet in de beslissende elementen van de veldslag te betrekken.

Martin heeft het zich met die complexe, grote wereld haast onmogelijk gemaakt om er een simpel good vs. evil strijd van te maken tegen 1) Night King en 2) Cersei. D&D hebben vanaf het punt dat het boekenmateriaal begon op te houden echter wel de keuze gemaakt om het simpel te houden en zich op die twee ''vijanden'' te focussen (en wellicht volgt er nog een conflict tussen de Starks en Dany). Dat is jammer, maar ergens wel begrijpelijk. Het heeft er alleen wel gezorgd dat die echte klik met de serie aardig verdwenen is. Desniettemin verwacht ik nog wel de nodige twists. We hebben immers nog 3 episodes te gaan.

Misschien een idee om een spoiler discussietopic te openen? Dit doet de leesbaarheid van het forum weinig goeds

avatar van Animosh
2,5
geplaatst:
Ataloona schreef:
ik moet ook maar zien of Martin in zijn latere boeken belangrijke hoofdpersonages in de oorlog met de wights (vooralsnog in de boeken van ondergeschikt belang in vergelijking met de oorlog om de troon) gaat opofferen. Ik verwacht het niet eigenlijk. Hoogstens een groot aantal secundaire personages.

Was het niet onderdeel van de Azor Ahai prophecy dat de redder van de mensheid een zwaard door het hart van zijn geliefde moet steken om het ondode leger te verslaan? Ik verwacht in ieder geval minstens dat het verslaan van dat leger in de boeken grotere offers zal vergen dan een stel randpersonages. Of misschien kiest George R. R. Martin een heel ander pad: hij is naar ik begrijp immers geen liefhebber van geweld oplossen met geweld. Maar dat vergt dan weer een ander soort offers. Alles oplossen door even de leider om te brengen is een veel te simplistische oplossing voor zo'n complexe wereld.

Maar je hebt verder zeker een punt, en volgens mij zijn we het in de meeste opzichten gewoon eens: veel van de personages zijn nu te belangrijk om een herhaling van de Red Wedding mogelijk te maken, boeken of niet, en dat is an sich geen ramp - ze hoeven van mij niet dood. Het probleem is dat hun overleven in de serie vaak onnatuurlijk voelt, in de zin dat je als kijker actief het gevoel hebt dat ze worden beschermd. Als personages te belangrijk zijn om te slachtofferen, plaats ze dan niet keer op keer in onmogelijke situaties, en zorg ervoor dat hun overleven geloofwaardig voelt binnen de logica van de wereld. In de serie - en daar zijn we het hopelijk allebei over eens - is dat de laatste seizoenen helaas absoluut niet het geval.

Wat betreft de rest van het seizoen: ik heb ook nog steeds goede hoop voor een mooi bitterzoet einde. Over de weg daarnaartoe ben ik alleen sceptischer. Maar hopelijk weten D&D me positief te verrassen.

avatar van Ataloona
2,5
geplaatst:
Animosh schreef:
(quote)

Was het niet onderdeel van de Azor Ahai prophecy dat de redder van de mensheid een zwaard door het hart van zijn geliefde moet steken om het ondode leger te verslaan? Ik verwacht in ieder geval minstens dat het verslaan van dat leger in de boeken grotere offers zal vergen dan een stel randpersonages. Of misschien kiest George R. R. Martin een heel ander pad: hij is naar ik begrijp immers geen liefhebber van geweld oplossen met geweld. Maar dat vergt dan weer een ander soort offers. Alles oplossen door even de leider om te brengen is een veel te simplistische oplossing voor zo'n complexe wereld.


Hehe, ik wilde niet over elk boekplot lang uitwijden (nou, stiekem wel, maar ik houd me in). Geen idee hoe hij dat element van die legende wil tackelen, maar ik denk niet dat het zo simpel gaat zijn dat Jon of Dany of wie het ook zal zijn zomaar een zwaard door zijn geliefde gaat duwen (en ja, ik ben mij ervan bewust dat dat waarschijnlijk symbolisch bedoeld is). Daar zal een reden voor moeten zijn. Kan zijn dat tijdens de long night Dany of Jon (ik ga er gewoon van uit dat een van die twee bedoeld wordt) de ander niet zal redden omdat een ander meer urgent doel moet worden bereikt.

Persoonlijk vind ik deze essays over Dany erg sterk Untangling the Meereenese Knot, Part I: Who Poisoned the Locusts? | The Meereenese Blot - meereeneseblot.wordpress.com (overigens zijn alle essays op die site enorm de moeite waard - mocht je tijd over hebben). Op basis van het uitgangspunt dat Dany langzaamhand meer transformeert van idealistische regent naar een overheerser in de trant van fire & blood, dan zou er in de boeken best op een gegeven moment (zeker gezien het naïeve rechtvaardigheidsgevoel van Jon) een spanningsveld kunnen ontstaan. Met het gevolg dat een van de twee de ander 'opoffert' met het oog op het grote belang. Ik zou het best des GRRM vinden als dat al gebeurd voordat de long night moet plaatsvinden en we ons pas achteraf realiseren dat de Azor Ahai legende daarmee is vervuld. Maar goed; hoe hij dat alles in twee boeken wil proppen. Geen idee.


Maar even tussen spoilertags geplakt. Niet iedereen leest de boeken of heeft zin om over ze te lezen, vermoed ik zo

avatar van John Barry
4,0
geplaatst:
Als ik op het internet wat berichten afga blijkt naast de uitschakeling van The Night King vooral het donkere beeld tijdens aflevering 3 een twistpunt te zijn. Dit verbaasd mij een beetje. De personages kunnen tijdens the battle ook niet alles zien. Het maakt het realistisch dat het als kijker ook niet niet alles even helder te zien is. Maar ik zelf kon the battle toch grotendeels prima volgen. (Ik kijk een Game of Thrones aflevering bijna altijd wel in een nagenoeg donkere kamer, dat zal ook wel wat schelen).

The Night King zie ik zelf (naast dat hij een personificatie is van de dood) als een gevaarlijkere versie van de klimaatverandering/een erg natuurverschijnsel. Eerst is er de ontkenning van de bedreiging. Langzaam dringt in de wereld het besef door dat de dreiging echt is. Om de dreiging te overleven dient men een gelegenheidscoalitie te vormen. Vanaf seizoen 5 zien we Jon hierin het voortouw nemen. Uiteraard ging het vormen van de gelegenheidscoalitie niet zonder slag of stoot. ( De wildlings hebben onze broeders vermoord, we moeten ze geen toegang door de muur geven/ Ik help alleen als je voor mij knielt/ Of Cersei die zich als een opportunist opstelt en niet meedoet aan de alliantie.) Persoonlijk vind ik het proces wat we vanaf seizoen 5 hebben gezien erg interessant.

Ik zie het plot met de Night King dan ook niet als een verhaaltje van de goede vs slechten, maar meer als een verhaal hoe verschillende personages met complexe onderlinge relaties met een enorme dreiging omgaan. In die zin heeft het mij nooit echt heel erg geïnteresseerd op welke wijze The Night King zal worden verslagen of wie het karakter precies is. De coalitievorming (en nu hopelijk de ontbinding) is naar mijn mening veel interessanter.


De komende drie afleveringen worden (hopelijk) erg interessant. Het is niet realistisch dat nu de dreiging weg is dat gelegenheidscoalitie bij elkaar blijft. Het wordt denk ik erg interessant om te zien hoe de groep uiteenvalt. Jon zie ik er nog wel toe in staat om in eerste instantie Daenerys als Queen te erkennen. Maar voor Sansa en Sam is dit een heel ander verhaal en zullen op Jon inpraten. Ook de positie van Tyrion en Varys is erg interessant. Seizoen 7 liet al zien dat ze het niet met alle daden van Daenerys eens zijn. De interessantste positie heeft Jaime. Gaat hij tegen zijn zus ten strijde trekken? Krijgt Jaime alsnog de rekening gepresenteerd voor de daden uit zijn verleden? Hoe gaat Brienne zich ten opzichte van hem verhouden?

Het kan natuurlijk zo zijn dat op wat symbolische schermutselingen na de eenheid in de gelegenheidscoalitie bewaard blijft . Maar persoonlijk zou ik dat erg teleurstellend vinden.

avatar van J.Ch.
4,0
geplaatst:
John Barry schreef:

Ik zie het plot met de Night King dan ook niet als een verhaaltje van de goede vs slechten, maar meer als een verhaal hoe verschillende personages met complexe onderlinge relaties met een enorme dreiging omgaan. In die zin heeft het mij nooit echt heel erg geïnteresseerd op welke wijze The Night King zal worden verslagen of wie het karakter precies is. De coalitievorming (en nu hopelijk de ontbinding) is naar mijn mening veel interessanter.


Volkomen mee eens. Het menselijke conflict is volgens mij altijd het centrale conflict geweest, de dreiging van de White Walkers vooral een factor van enorme impact juist óp dat conflict. Er zijn door de Walkers enorm veel mensen gesneuveld natuurlijk, maar ik vind het boeiender wat voor effecten ze op de levenden hadden. Het bondgenootschap tussen Jon en Daenerys bijvoorbeeld, het binnenhalen van de Wildlings, maar bijvoorbeeld ook de breuk tussen Cersei en Jaime.

Aflevering 3 leeft zich helemaal uit in het spektakel, zodat je even vergeet wat voor onopgeloste conflicten er nog zijn. John Barry gaf hier al wat mooie voorbeelden van, die zal ik nu niet herhalen.

Animosh schreef:

Was het niet onderdeel van de Azor Ahai prophecy dat de redder van de mensheid een zwaard door het hart van zijn geliefde moet steken om het ondode leger te verslaan? (…) Alles oplossen door even de leider om te brengen is een veel te simplistische oplossing voor zo'n complexe wereld.


Ik was zelf stiekem een beetje teleurgesteld dat mijn invulling van die profetie (Jon moet Daenerys doden om The Night King te verslaan) niet uitkwam. Ik verwacht niet, maar hoop wel, dat de profetie toch nog ergens vervuld gaat worden. Heel wishful thinking zou dat zijn dat Daenerys alsnog Mad Queen wordt en Jon haar moet stoppen zoals Jaime ooit deed bij haar vader. Niet heel waarschijnlijk, maar een mens blijft hopen. Ik vind sowieso Daenerys wat onvoorspelbaar nu. Haar bondgenootschap met Jon is niet meer vanzelfsprekend, het vertrouwen tussen haar en Tyrion is beschadigd, Grey Worm en Missandei zien uit naar het moment dat ze haar kunnen verlaten, en de goede invloed die Jorah op haar had is nu ook voorbij, vrees ik. In de preview van komende week lijkt ze weer haar oude zelfvoldane zelf.

Ik ben tot zover heel tevreden over dit laatste seizoen. Maar dat is wel omdat ik verwacht dat nu het minder interessante gevaar uit de weg is er nog van alles kan en gaat gebeuren met al die andere verhaallijnen. Als we na deze aflevering het grootste spektakel gehad hebben, kan ik daar prima mee leven. Kom nu maar op met die uit de hand lopende conflicten, familiedrama’s en plottwists (en olifanten, maar dat terzijde). Ik ben er helemaal klaar voor.

avatar van Blair Waldorf
4,0
geplaatst:
Aflevering drie was bloedstollend spannend en zeer goed gemaakt. Ik kan me wel in de kritiek vinden dat de willekeur ontbreekt en dat de favoriete personages er al enige tijd zonder kleerscheuren afkomen. In dat opzicht begint het een crowdpleaser te worden. Zie de reacties is die kroeg van het einde van aflevering drie. Alsof we wereldkampioen voetbal zijn geworden. Toch blijft GOT ver boven de gemiddelde serie uitstijgen, het ziet er al seizoenen lang indrukwekkend uit. De laatste afleveringen zijn nabij.


3,5
geplaatst:
Verdorie het niveau blijft toch maar omlaag gaan. The Last Of The Starks brengt géén verbetering, in tegendeel. Er wordt maar van alles afgehaspeld en niets in het verhaal lijkt goed doordacht te zijn.

Ja, het blijft leuk kijken, daarvoor is het allemaal te goed gemaakt. Maar alles wat de serie zo geweldig maakte is definitief op de schop gegaan. Goed, er zat deze aflevering nog eens een echt WTF momentje in. Maar dat lijkt er ook maar bij gesleurd om iedereen in de positie te krijgen waar die moet zitten.

Als de makers genoeg lef hebben gehad zou volgende week misschien nog wel eens echt nietsontziend kunnen worden. Ik ben benieuwd.

avatar van Animosh
2,5
geplaatst:
Heh, nu weten we waarom Grey Worm de Battle of Winterfell overleefd heeft. Iedereen dacht dat de toekomstplannen een death flag voor hem waren, maar nee, ze voorspiegelden gewoon de dood van Missandei! Op zich "leuk" dat het bekende cliché (de soldaat sterft in de strijd en de weduwe blijft tragisch alleen achter) eens wordt omgedraaid, maar de manier waarop dit alles plaatsvond was opnieuw erg ongeloofwaardig. Was de ontvoering van Missandei onderdeel van het plan? Of vonden ze haar toevallig in de zee en dachten ze dat ze goed van pas zou komen? En wat dachten ze überhaupt te bereiken met dit plan? Daenerys gaat echt haar claim niet opgeven na alle offers die ze gemaakt heeft, dus het enige wat Cersei bereikt heeft is dat ze de toorn van Daenerys op zich heeft gebracht en iedere kans op vergeving volledig heeft verspeeld. Dat is op zich in-character, maar erg slim is het niet.

Anyhow, dubieuze plannen terzijde - en later zal ik er nog een paar noemen - had de aflevering zeker haar momenten. Vooral boeiend waren de gevolgen van de bekendmaking van Jon's achtergrond. Daenerys is daar uiteraard niet blij mee, en daar heeft ze ook alle reden toe. Zij is een vreemdeling uit Essos, de dochter van de Mad King, met een reputatie voor wreedheid. Jon heeft het respect van het Noorden, een betere claim op de troon, twee ballen tussen zijn benen (niet onbelangrijk in Westeros) en een CV dat bijna niet mooier kan: heldhaftigheid, eer, een reputatie voor onvoorstelbare onbaatzuchtigheid, Jon heeft het allemaal. En hij is nota bene opgestaan uit de dood. Dus dat ze zich zorgen maakt over wat er gebeurt als anderen deze informatie leren is zeer begrijpelijk. Of Jon de troon nu wil of niet, hij zal onvermijdelijk een speelbal worden van mensen die ontevreden zijn met Daenerys, en zulke mensen zullen er altijd zijn, zeker gezien het feit dat Daenerys met een hoop vooroordelen te maken heeft.

En wat blijkt in deze aflevering: ze had volledig gelijk. Jon vertelt de waarheid aan Arya en Sansa, Sansa vertelt het aan Tyrion (zoals iedereen had kunnen voorspellen breekt ze haar belofte aan Jon vrijwel meteen), Tyrion vertelt het aan Varys - en haar hele alliantie ligt overhoop. En daarna gaat het van kwaad naar erger: ze verliest een draak, haar vloot en het merendeel van de overgebleven Unsullied in een verrassingsaanval, en even later wordt ook nog haar beste vriendin voor haar ogen geëxecuteerd. Daardoor worden aan één stuk door al haar slechtste impulsen gevoed (haar paranoia, haar trots, haar bloedlust), met als resultaat (ongetwijfeld tot groot plezier van J.Ch. ) dat haar status als Mad Queen dichterbij dan ooit is. In een ideale wereld was er meer tijd ingeruimd voor haar "val", maar dat potentieel voor wreedheid is er altijd al geweest, dus dat die na zoveel rampspoed naar boven komt is op zich niet ongeloofwaardig. (Missandei hielp trouwens niet met haar "dracarys". Ze had beter Cersei gewoon een duw kunnen geven.)

Moeten we nu dan allemaal massaal Jon gaan supporteren, zoals de schrijvers lijken te suggereren? Dat is mijns inziens veel te simplistisch, en Tywin legt hier goed uit waarom. Jon is een goed mens: trouw aan zijn woord, bereid om enorme offers te maken voor zijn onderdanen, dapper, en - ondanks al zijn positieve kwaliteiten - niet trots. Maar in de serie hebben we hem keer op keer zien falen vanwege zijn legendarische naïviteit. Hij spaarde het leven van Ygritte, met als resultaat dat de rest van zijn team gevangen werd. Hij hielp de wildlings zonder eerst de steun van de Night's Watch te werven, met als resultaat een dolk in zijn hart. Hij gooide zijn hele strijdplan weg om Rickon te redden, met als resultaat dat zijn hele leger afgeslacht zou zijn als Littlefinger hem niet geholpen zou hebben. En in deze aflevering vertelt hij de waarheid aan Sansa omdat hij zich blijkbaar niet kan voorstellen dat niet iedereen zo eerzaam is als hij, met als resultaat dat de coalitie van Daenerys in elkaar stort. Kortom: Jon heeft keer op keer bewezen niet bekwaam te zijn in machtspolitiek. En zo iemand moet overleven in een slangenkuil als King's Landing? Hij zou een goede leider zijn in het Noorden, waar veel waarde wordt gehecht aan eer, maar voor de troon is hij veel te naïef.

Vergelijk dat met Daenerys. Ze heeft uiteraard enorme tekortkomingen, van haar trots tot haar bloedlust, en als we puur naar hun beleidsvoorstellen zouden kijken zou Jon vast de betere heerser zijn. Maar Daenerys is niet naïef. Net als Jon hecht ze aan rechtvaardigheid, maar in tegenstelling tot hem erkent ze ook expliciet het belang van kracht en harde machtspolitiek. Nobele plannen zijn belangrijk, maar met mooie idealen alleen kom je er niet als leider. Er zullen immers altijd mensen zijn die het niet met die idealen eens zijn, en als een leider niet gevreesd wordt zal hij niet lang in de positie zijn om die idealen in de praktijk te brengen. Daarnaast moet je als leider flexibel zijn: strikt aan je morele code vasthouden is nobel, maar kan soms ook tot rampspoed leiden, en in zulke gevallen moet je als leider flexibel kunnen zijn. Daenerys kan dat, Jon niet.

Moeten we dan Daenerys steunen? Om eerlijk te zijn ben ik ook daar geen voorstander van. Ze mag dan een betere optie zijn dan Jon, maar - zoals we nu zien - is Daenerys een tikkende tijdbom: nuttig om mogelijke vijanden af te schrikken, maar de gevolgen zijn rampzalig als ze ontploft. De beste optie die Westeros nu heeft is waarschijnlijk Sansa. Ik ben geen grote fan van Sansa (net als Daenerys kan ze zich erg arrogant opstellen), maar ze is mijns inziens een betere versie van Daenerys: ook zij heeft nobele idealen en erkent het belang van machtspolitiek en flexibiliteit, maar Sansa is ... simpelweg een stuk minder gevaarlijk. En ze luistert beter: Daenerys handelt regelmatig op basis van haar emoties, maar Sansa is pragmatischer en minder impulsief - essentieel voor een goede leider. Sansa op de troon, met Tyrion als haar Hand, zou wat mij betreft dus de ideale situatie zijn. Maar zo simpel zal de eindsituatie vast niet zijn.

Nog een aantal losse opmerkingen:
- Het gebrek aan strategisch inzicht van kamp-Daenerys blijft stuitend. In het vorige seizoen zijn ze twee bondgenoten kwijtgeraakt aan Euron, en niemand plant voor een mogelijke hinderlaag? D&D zeggen in hun interview na de aflevering letterlijk dat "Dany kind of forgot about Euron's fleet", wat één van de domste dingen moet zijn die ik in verband met GOT gehoord heb. Ze heeft nota bene draken waarmee ze - veilig hoog in de lucht - haar omgeving kan scouten, en dan mist ze een hele vloot? Zo dom. En kan Bran niet wat raven sturen? Of had hij het te druk met zijn geschiedenislessen? Dat Euron keer op keer gebruikt wordt als een deus ex machina blijft verder ook ergerlijk. Overigens kan kamp-Cersei er ook wat van. Waarom ging Euron niet achter de overlevenden aan? Dan had Daenerys letterlijk niemand meer gehad. Waarom deed Cersei niets terwijl Daenerys (en Tyrion!) op schotafstand waren? etc etc
- Hoe hebben in 's hemelsnaam de helft van de Unsullied, het Noordelijke leger en - nog vreemder - de Dothraki de Battle of Winterfell overleefd? Het contrast in hoe de strijd werd gepresenteerd en wat er daadwerkelijk plaatsvond blijft absurd. Ook wrang: Euron heeft al meer schade gedaan dan de Night King.
- Ghost. Oh, Ghost. Kijk, Jon is een goed mens - ik heb hem hierboven uitgebreid geprezen. Maar stel jezelf deze vraag: wil je echt iemand op de troon die zijn hond (die nota bene zijn leven voor Jon geriskeerd heeft) niet eens een aai geeft voor hun afscheid? De schrijvers zijn duidelijk geen hondenmensen.
- Leuk dat Arya Gendry afwees. Arya is een vrije geest, dus ze wil zich helemaal niet aan iemand binden, in een rol die haar niet ligt. Laat haar maar lekker over de wereld reizen - dat past veel beter bij haar.
- Ook fijn om wat zelfreflectie van Jaime te zien. Nu hopelijk volgende aflevering de culminatie van zijn arc.

avatar van The Oceanic Six
3,0
geplaatst:
Kolere, ik ben op deze site soms al blij dat ik berichten zie met meer dan twee regels bij seizoenen. Maar bij Game of Thrones zijn het halve boeken die voorbij komen

Wel een aardig seizoen overigens, maar zeker niet zo sterk als een paar hiervoor. Nu vier gezien, nog slechts twee die volgen.

avatar van Animosh
2,5
geplaatst:
Hehe, Game of Thrones is één van de weinige series waarover actief gediscussieerd wordt, en ik kan een goede discussie zo nu en dan wel waarderen, dus van deze mogelijkheid maak ik graag gebruik.

avatar van John Barry
4,0
geplaatst:
Season 8- Episode 4

Een redelijke aflevering, maar niet zo sterk als ik had gehoopt. De eerste helft van de aflevering is het sterkst. Men rouwt om de doden en viert tegelijkertijd de overwinning. Ondertussen worden er politieke spelletjes gespeeld. Daenerys die Gendy tot een heer maakt, Jon die in conflict komt met zijn zussen, en de scenes tussen Bronn, Tyrion en Jaime vind ik erg sterk. Ik vind het echt fijn dat er veel tijd is voor intriges en politieke spelletjes.

De tweede helft van de aflevering gaat opeens heel snel. Het voelt toch wat raar om Daenerys in het begin in Winterfell te zien en aan het eind voor de poorten van King's Landing. Ik had de tweede helft van de aflevering vaak het gevoel dat erg veel is geknipt. Waar is Yara bijvoorbeeld? Misschien heb ik haar gemist, maar ik zag haar geloof ik nergens in beeld. Ik had krijg een reactie van haar gezien op de dood van haar broer. Of Jon die de waarheid verteld aan aan Sansa en Arya (sterke scene) maar vervolgens zie je niet hun reactie op dit nieuws. De scene wordt plots afgekapt. Jon die vervolgens ook niet echt goed afscheid neemt van zijn familie (en van zijn wolf) is ook erg onbevredigend. Waarom is hier geen tijd voor ingeruimd?


Een ander kritiekpunt. Het is erg jammer om te zien van wat er van is Tyrion is geworden. Waar is toch het sluwe en slimme personages van de eerste seizoenen gebleven? De scene met Bronn was een beetje een comeback voor hem. Maar wat stelt hij zich toch naïef op ten aanzien van Daenerys. De scene tussen Tyrion en Cersei is echt van bedenkelijk niveau. Dacht Tyrion nu echt dat hij zijn zus tot rede kon brengen? Ik wil graag geloven dat Tyrion hier een toneel spelletje opvoert (in de trant van we moeten in ieder geval proberen om te onderhandelen) maar gezien het feit dat hij zich emotioneel opstelt (en zich al eerder naïef heeft opgesteld) sluit ik die mogelijkheid uit. Volgens mij dacht hij echt dat met zijn zus te praten viel. De gevangenneming van Missandei was een verassing, maar de dood die erop volgde totaal niet. De makers probeerde de kijkers in spanning te houden, maar slagen daar voor geen meter in.

Ik ben positief verrast in de ontwikkeling van Jaime. Ik vind hem een van de meest interessantste personages van de hele serie en ik ben heel benieuwd hoe het met hem gaat aflopen. Ook ben ik positief gestemd over dat Arya en The Hound weer (tijdelijk) samen optrekken. Ook ben ik erg blij dat Varys eindelijk weer een rol van betekenis speelt. Ik ben heel benieuwd naar zijn uiteindelijke lot/rol.

Het meest schokkende moment van de aflevering was de dood van één van de draken van Daenerys. Dit moment zag ik niet aankomen en ik werd er ook wel door gegrepen. Wel enigszins apart dat ze Eurons vloot niet aan zagen komen. En ja het voelt raar om Euron een paar scenes later weer in King's Landing terug te zien.


Deze aflevering voelde toch een beetje als de stukken klaar zetten voor de grote finale. Het is spijtig om te zien met wat voor grote reuzensprongen de makers plots naar de finale toewerken. Een paar weken terug schreef ik dat ik bang was dat na een mooi opbouwend begin in de rest van het seizoen zaken afgeraffeld zouden gaan worden. Vorige week schreef ik dat na het verslaan van The Night King er denk ik genoeg tijd is om de rest van de verhaallijnen goed af te sluiten. Helaas blijkt mijn eerdere angst terecht te zijn. Voor The Long Night gunde makers zichzelf (terecht) een opbouw van ruim 100 minuten. Waarom lijkt de nasleep van The Long Night en en de opbouw naar de finale samengeperst te zijn in een aflevering van ongeveer 75 minuten? Het is duidelijk dat dit te kort is.

Onbegrijpelijk wat hier is gebeurd. Waarom zijn er niet wat meer afleveringen gemaakt om alles rustig af te ronden? Misschien is (ik denk het niet) de volgende aflevering ook opbouw. Dat veranderd echter niks aan mijn kritiek op aflevering 4. Ondanks een flink aantal goede scenes en hoop potentie voor het vervolg, is dit toch wel één van de slechtste afleveringen van de gehele serie.

3,0*

avatar van legian
1,0
geplaatst:
"Sinds wanneer zend HBO GTST uit?"

Maar goed. Het begin was nog best netjes, mooi om te zien dat ze nog wel even bij de verliezen stil staan. Daarna komt het afscheid en begint het onvermijdelijke spel weer. En daarom leeft Varys nog. Hij is gelukkig wel een van de positieve momenten in de aflevering. Hij doet alles voor de Realm zelfs als das betekend dat hij verraad moet plegen. Tyrion lijkt daarentegen steeds blinder te worden. Ben benieuwd hoe die twee straks verder gaan.

Het overgebleven leger is toch een flink stuk groter dan afgelopen aflevering leek. Schijnbaar hebben ze een deel ergens buiten Winterfell gestald om later te kunnen gebruiken. Het is wat vaag maar deus ex machina's zijn de laatste paar seizoenen gewoon mogelijk dus zo gek is het eigenlijk niet.
Dat maakt dat de verrassings aanval van Euron ook bijna geen effect heeft. Ook al zijn er maar enkele unsullied op het strand, in de volgende aflevering staat er weer een compleet leger voor Kings Landing. Het enige wat ze moet missen is een draak, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dacht dat die de vorige aflevering niet overleefd had.
Opnieuw bewijzen ze geen enkel tactisch inzicht te hebben. Dat niemand ook maar bedacht om even een scout vooruit te sturen of een simpelweg op je draak (die toch veel sneller zijn dan de boten) even vooruit te vliegen is onbegrijpelijk.


Cersei is heerlijk stereotype slecht en dat ze Missandei vermoord zie je ver van tevoren aankomen. Dat er echter eerst nog even 6 keer op iedereens gezicht gefocust moet worden is ontzettend storend. Maar goed het zorgt er wel voor dat ik een nog grotere hekel aan Danny krijgt want zodra ze emotioneel gaat regeren is het gewoon een dom wicht met teveel macht. Dat kan echter wel wat mooie beelden opleveren. En dat lijkt het enige wat de serie nu nog echt aan kwaliteit heeft.

En ik ben serieus over de GTST link trouwens. Ik heb van de week toevallig een stuk meegekeken met iemand (onvrijwillig). Maar hoe de spanning gebracht word, de focus op iedereen vlak voordat er wat gebeurd, de clifhanger stijl en de slechte dialogen in deze aflevering hadden zo in GTST gekund (mocht het niet duidelijk zijn in mijn beleving, die van de week weer bevestigd werd, is GTST wel zo'n beetje het slechtste qua tv).

Pluspunten:
- Varys die eindelijk weer eens wat te doen heeft.
- Jamie die zelfreflectie leert.
- Tormund die eindelijk doorheeft wat iedereen al weet en daar dan heerlijk dramatisch over doet.
- Sansa, maar ik heb dan ook gewoon een zwak voor der.

Minpunten:
- Cleganebowl fanservice is ontzettend vermoeiend.
- Bronn
- Het duidelijke tekort aan CGI budget? waarom zit die direwolf er in hemelsnaam nog in en hoe heeft hij het nou weer overleefd. Hoewel de het berijden van de draak er nu wel beter uitzag.
- Jon Snow. Hij heeft het enorme eergevoel van Ned meegekregen (waardoor hij zo likeable was). Maar heeft zelfs nu Neds geheim duidelijk is niet door dat je soms iets moet doen wat tegen je eergevoel ingaat voor het grotere doel.
- Ze hebben een nieuw level aan haast gevonden. In 5 minuten wordt het hele land doorgereisd. In het begin duurde zo'n tocht een heel seizoen, toen duurde het nog maar een aflevering, Nu is het nog maar 5 minuten.
- Alles wat niet bij pluspunten staat.

Waar de afgelopen afleveringen me tijdens het kijken nog wisten te boeien lukt dat hier nergens. Ja The Long Night was erg lang maar deze duurt voor mijn gevoel nog veel langer. Ik heb me serieus zitten afvragen waarom ik nog aan het kijken was. Het is dat ze in de eerste seizoenen een enorm sterke world building en character building hadden, maar dit is echt van belabberd niveau.

avatar van J.Ch.
4,0
geplaatst:
Nou nou, belabberd zou ik het ook weer niet willen noemen. En ik snap niet goed dat deze aflevering zo laag gewaardeerd wordt op IMDb. Ik ben ook niet onverdeeld enthousiast, maar ik vind veel goed in deze aflevering. Voor het gemak zet ik het maar allemaal tussen spoiler tags.

Allereerst: mooie subtiele aanpassing van de opening credits, met Winterfell half verwoest. Detail, maar wel mooi gedaan.

De massabegrafenis vond ik ook erg mooi gedaan. Fijn dat de serie hiervoor de tijd neemt. Overigens had ik het idee dat Daenerys iets in Jorahs oor fluisterde, of lag dat aan mij? Na begrafenis is er een groot feest en doet iedereen dingen die hij normaal niet zou doen, op zich uit het leven gegrepen denk ik. Gendry’s aanzoek zag ik niet helemaal aankomen, dat Arya hem afwijst dan wel weer. Ander mooi moment: the Hound en Sansa, waarbij Sansa fijntjes benadrukt dat Ramsay met z’n eigen ‘hounds’ heeft terugbetaald.

Jon is zo’n goede ziel, die kan het geheim van zijn afkomst heus niet bewaren voor zijn familie. En Sansa is te slim om het voor zichzelf te houden (en geef haar eens ongelijk). Arya’s reactie kan ik niet zo peilen, ze lijkt stiekem vertrokken te zijn. Sansa en Tyrion hadden opnieuw een mooie scène samen trouwens. Ik denk dat die twee goed kunnen samenwerken, dus Animosh’s suggestie voor wie er op de troon moet eindigen is lang niet zo gek.

Het gesprek met Sansa heeft Tyrion blijkbaar gesterkt in zijn gevoel dat het de verkeerde kant op gaat met Daenerys. Ik denk niet dat Tyrion steeds blinder wordt. Ik denk dat hij, ondanks zijn schijnbare cynisme, ergens diep van binnen een idealist is (hetzelfde geloof ik van Jaime). Het idee van verraad stuit hem dusdanig tegen de borst dat hij zich vastklampt aan allerlei redenen om Daenerys te blijven steunen. Hij lijkt daarin wel wat op Jon en Ned, die allebei tot hun eigen ondergang aan hun hoogstaande principes hebben vastgehouden. Varys is daarin meer als Sansa, die idealen combineert met pragmatisme. En mag ik dit er even inwrijven?
J.Ch. schreef:

Noem het wishful thinking, maar ik denk dat hier relevantie voor Varys te vinden valt. (...) Misschien is hij nog hier om, overeenkomstig zijn eed, Daenerys te vertellen dat zij faalt tegenover het volk. Tyrion zou hem daarin kunnen bijstaan (doet hij ook weer eens wat goeds). Dat zou ik graag willen zien, in ieder geval…


Een groot deel van de dramatische ontwikkelingen in deze aflevering vond ik passend, en wat de eerste helft betreft ook goed uitgevoerd. We bewegen nu de kant op dat steeds meer mensen eraan beginnen te twijfelen of Daenerys nou wel zo’n goede kandidaat is voor de troon. En hier
Animosh schreef:

… met als resultaat (ongetwijfeld tot groot plezier van J.Ch. ) dat haar status als Mad Queen dichterbij dan ooit is.

ben ik zeker blij mee. Ik vond alleen wel dat het wat snel ging allemaal, maar aan de andere kant ook typisch Daenerys om niet te wachten op Jon en haar troepen maar zelf al vlak over King’s Landing te gaan vliegen. Dat terwijl ze weet dat Cersei de beschikking heeft over dat draken-wapen-ding. Dat ze dan ook daadwerkelijk een draak verliest is eigen schuld, dikke bult. En eigenlijk ook wel typisch GoT om dat zonder veel omhaal te doen.

En dan nog Missandei. Ik denk inderdaad dat iemand haar herkend heeft toen ze uit zee gevist werd (ze was prominent aanwezig bij het overleg aan het eind van seizoen 7) en Cersei is slinks genoeg om een kans te zien als deze zich aanbiedt. Op het moment dat Cersei haar in handen had was Missandei ten dode opgeschreven, dat weet iedereen (Tyrion ook). En op zich mooi dat ze dit doen in plaats van Grey Worm te laten sneuvelen. Zo speelt GoT nog steeds met de clichés.

Waar ik wat over twijfelde: Jaime en Brienne. Ik vond het wel wat, die hoofse, onuitgesproken liefde tussen hen. Van mij had het daarmee mogen blijven. Ook over het optreden van Bronn ben ik niet heel enthousiast. En, net zoals ongeveer iedereen: hoezo stuurt Jon Ghost weg? Had het dier dan laten sneuvelen in de vorige aflevering. Hier kan zelfs ik geen goed excuus voor bedenken.

Dit stemt mij hoopvol:
- Jaimes afscheid van Brienne en terugkeer naar Cersei. Met Theons redemption arc afgesloten is er nu alle ruimte voor Jaime om de moeilijke/juiste keuzes te maken…
- ik ben het hartgrondig oneens met iedereen die Tyrion blind noemt of vindt dat zijn personage zo saai/dom geworden is. Noem hem wanhopig, noem hem hopeloos, maar hij heeft heus wel door wat er speelt – wat niet betekent dat hij de situatie in de hand heeft. Zijn optreden tegenover Cersei was een wanhoopsdaad waarvan hij zelf niet leek te geloven dat die zou werken. Hoe lang houdt hij het nog vol om tegen beter weten in aan de kant van Daenerys te staan?
- Sansa is nu echt een force to be reckoned with. Ze heeft geen leger, maar volgens mij heeft zij dat helemaal niet nodig om het spel te spelen.

Kort gezegd vind ik deze aflevering dus verre van belabberd. En ik verdedig deze mening graag, dus komt u maar

avatar van catdog
3,5
geplaatst:
Ik had echt íets verwacht na het lage cijfer op IMDB. Maar dat is wel weer typisch. Als een (seizoens) finale of aanloop naar de series finale niet helemaal uitpakt zoals mensen t hopen (dus in het geval van deze aflevering niet genoeg tempo) is het gelijk een slechte aflevering, terwijl deze aflevering in zijn geheel niets onderdoet aan verschillende andere afleveringen.

Tuurlijk hoop je op de creme de la creme van de serie zo in het laatste seizoen, en dat is deze aflevering niet. Maar dan laten we dus eigenlijk onze verwachtingen de loop nemen met het uiteindelijke resultaat.

Daarom beoordeel ik het seizoen nog helemaal niet. Laat het eerst maar eens allemaal uitspelen. In the grand scheme of things kan zo’n aflevering als deze alleen maar meevallen.

avatar van DjFrankie
3,5
geplaatst:
Ik vond dit een prima aflevering. De nieuwe start na de overwinning op de Night King. Personages moeten weer op adem komen. En zeker na het einde toe een paar grote verrassingen, de opbouw naar een climax is er in ieder geval weer.En ik verwacht dat Jaime nog een grote rol gaat spelen. De rol van Bronn op winterfell is me nog niet duidelijk


avatar van J.Ch.
4,0
geplaatst:
catdog schreef:

Als een (seizoens) finale of aanloop naar de series finale niet helemaal uitpakt zoals mensen t hopen (dus in het geval van deze aflevering niet genoeg tempo) is het gelijk een slechte aflevering, terwijl deze aflevering in zijn geheel niets onderdoet aan verschillende andere afleveringen.

Ik heb zelf het idee dat dit een algemene gewoonte begint te worden. Hoe meer een aflevering of film gehypet wordt, hoe meer en hoe fanatieker mensen het afkraken. Hetzelfde zag je bij Star Wars - The Last Jedi. Misschien is het een bijwerking van het als maar verder opblazen van verwachtingen.

5,0
geplaatst:
Ik denk het ook en vind dit fenomeen wel erg doorslaan bij GoT. Door het lage punt op IMDB verwachtte ik een slechte aflevering, maar dit was wat mij betreft een prima aflevering waarin ook veel gebeurde.

Als het allemaal zo slecht is zoals ze zeggen, dan hoop ik dat die mensen hele goede andere lopende series weten aan te bevelen, maar volgens mij weten ze dit dan zelf ook niet. Hoeveel series zijn er nou waar er zo lang over gediscussieerd kan worden? Een kleine gebeurtenis, zoals dat wilderlingen met Ghost weer naar het noorden gaan is al interessant voer voor een discussie.

avatar van Animosh
2,5
geplaatst:
catdog schreef:
Tuurlijk hoop je op de creme de la creme van de serie zo in het laatste seizoen, en dat is deze aflevering niet. Maar dan laten we dus eigenlijk onze verwachtingen de loop nemen met het uiteindelijke resultaat.
Lucaij schreef:
Als het allemaal zo slecht is zoals ze zeggen, dan hoop ik dat die mensen hele goede andere lopende series weten aan te bevelen, maar volgens mij weten ze dit dan zelf ook niet.

Mensen (waaronder ikzelf) hebben hierboven al uitgebreid hun problemen met dit seizoen uiteengedaan, en ik wil niet in herhaling vallen, maar in het kort: de vergelijking is niet zozeer met andere lopende series (een fantasy-epos met een vergelijkbare schaal is er simpelweg niet, al kan de aankomende Lord of the Rings-serie - zelf nooit een groot fan van geweest, maar soit - van Amazon misschien een poging gaan wagen), maar met eerdere seizoenen van deze serie. Die hebben namelijk bepaalde verwachtingen geschapen, en in de latere seizoenen zijn die verwachtingen consequent teleurgesteld.

In de eerdere seizoenen werd een complexe, levende en voor een fantasy-serie erg realistische wereld opgezet, een wereld vol lore waarover eindeloos gespeculeerd kon worden, gevuld met boeiende personages die niet makkelijk in goed en kwaad konden worden onderverdeeld, en met ontwikkelingen die weliswaar ontzettend verrassend konden zijn maar altijd uitstekend werden opgebouwd. De latere seizoenen behouden uiteraard het brede raamwerk (dezelfde wereld en personages) maar vertellen daarbinnen een veel simpeler verhaal, met een wereld die de harde regels die in de eerdere seizoenen zijn opgesteld niet meer gehoorzaamt, een plot vol gaten, lore die irrelevant is geworden, verrassingen die de opbouw en geloofwaardigheid missen om langdurige impact te hebben, en een simpele strijd van goed tegen kwaad waarin de wereld buiten de hoofdpersonages er in feite niet meer toe lijkt te doen.

Is dat een probleem? Dat hangt ervan af wat je van de serie wil. Als je Game of Thrones vooral kijkt vanwege haar spektakel, de verrassende twists en de kwaliteit van haar productie, dan hebben de latere seizoenen nog steeds meer dan genoeg te bieden, en zelf vermaak ik me door die elementen - ondanks mijn kritiek - nog steeds prima met de serie. Als je daarentegen vooral plezier beleefde aan de serie vanwege de bovenstaande elementen, omdat het in belangrijke opzichten afweek van de blockbusters, met hun voorspelbare scripts en simplistische werelden, die Marvel & co ons toewerpen, dan is het logisch dat de latere seizoenen teleurstellen. Een simpele blockbuster krijgen als je diepgang zoekt is gewoon jammer.

(Edit: mijn punt is overigens niet dat de mensen die minder kritiek hebben op de latere seizoenen "fout" zitten, dat ze over het hoofd zien hoeveel verloren is gegaan. Mijn punt is slechts dat ze andere dingen van de serie willen, en haar daardoor anders beoordelen. Geen van beide partijen heeft het gelijk aan haar zijde: ze hebben simpelweg een andere smaak, en stellen daardoor andere eisen aan de serie.)

Wat betreft aanbevelingen: het zijn geen lopende series, maar de twee series die wat mij betreft het dichtste in de buurt komen bij het Game of Thrones van de eerdere seizoenen (een complexe, realistische wereld die trouw haar eigen interne logica volgt, moreel complexe personages en thema's, verrassende ontwikkelingen die goed worden opgebouwd, etc.) zijn Legend of the Galactic Heroes (een science-fiction epos over de strijd tussen een verlichte autocratie en een corrupte democratie) en Three Kingdoms (een Chinese adaptatie van "Romance of the Three Kingdoms", een semi-historisch epos over de strijd tussen drie koninkrijken). Maar beide series missen helaas de productiewaardes van Game of Thrones (al is er van LOGH een reboot onderweg), dus bij het grote publiek zullen ze nooit aanslaan vrees ik.

(Edit: tot zover mijn plan om het kort te houden. ¯_(ツ)_/¯)

3,5
geplaatst:
Ik sluit me eigenlijk volledig aan bij bovenstaand bericht van Animosh.

De laatste seizoenen van GOT zijn zeker nog leuk en sterk gemaakt popcorn vermaak. En daarom blijf ik ook kijken. Maar ik blijf het jammer vinden dat een hoop elementen uit de eerdere seizoenen verdwenen zijn. En het waren net die elementen die van de serie iets meer maakten dan puur hersenloos entertainment. En dat vind ik héél erg spijtig. Maar goed, het zij zo.

avatar van J.Ch.
4,0
geplaatst:
Ik vind het hier er nog aardig beschaafd aan toegaan, hoor, wat kritiek op de serie betreft. En deels herken ik mij ook wel in de argumenten die Animosh hierboven noemt, voor mij wegen ze denk ik alleen iets minder zwaar. Het is met name elders op het internet dat je de indrukt krijgt dat GoT ineens een vreselijk slechte serie geworden is, wat mensen doorgaans totaal niet motiveren. Genuanceerde kritiek lijkt in mijn ogen wat zeldzamer te worden (nogmaals, dat vind ik op TvMeter nog heel erg meevallen).

Een van de redenen dat ik nog steeds met veel plezier naar GoT kijk, is dat de serie zoveel voer geeft voor speculaties en (complot)theorieën. Er staan zoveel opties open en iedereen leest er iets anders in. Ik sta er regelmatig verbaasd van dat mensen iets bepaalds verwachten of juist totaal niet hadden zien aankomen (zo zijn er dus mensen die klagen over dat het zo absurd is dat Daenerys nu hard richting Mad Queen aan het gaan is, terwijl ik dat dus al in seizoen 5 zag aankomen of zo).
Waar ik voor de komende afleveringen nog graag over speculeer:
- Varys verraadt Daenerys - maar hoe? Een aanslag op haar leven? Verspreidt hij het nieuws dat Jon een betere claim heeft? Ik denk dat het er hoe dan ook mee eindigt dat hij hem executeert.
- Wat gaat Tyrion doen? Ik blijf me verzetten tegen iedereen die in zijn personage teleurgesteld is. Ik vind zijn huidige morele dilemma juist heel interessant en ik heb geen idee hoe dit zich gaat ontwikkelen.
- Komt er nog echt een confrontatie tussen Jon en Daenerys? Of wordt een van hen door iemand anders uitgeschakeld? Of trouwen ze alsnog (de saaiste oplossing wat mij betreft)?
- Wat gaat Sansa doen? Ze heeft geen leger, maar het is moeilijk om je voor te stellen dat ze rustig in Winterfell afwacht wie er op de Iron Throne eindigt.
- Wat gaat Jaime doen? Op dit moment mijn favoriete punt om over te speculeren. Gaat hij richting King's Landing met het idee om Cersei te redden of om haar te doden? Of denkt hij het een en doet hij het ander? Of is hij misschien op weg naar Daenerys? Hij heeft al eerder een hopeloze poging gedaan om haar de doden op het slagveld, toen ze alles in de hens zette. Nu dreigt ze hetzelfde te doen, misschien voelt Jaime het als zijn taak om haar te stoppen zoals hij haar vader stopte?


En dit zijn alleen nog maar de grote verhaallijnen. Ik ben niet blind voor de gebreken die GoT heeft, maar zolang je er zo veel en uitgebreid over kunt theoretiseren en speculeren, is het voor mij geen hersenloos vermaak.

avatar van John Barry
4,0
geplaatst:
J.Ch. schreef:

- Wat gaat Tyrion doen? Ik blijf me verzetten tegen iedereen die in zijn personage teleurgesteld is. Ik vind zijn huidige morele dilemma juist heel interessant en ik heb geen idee hoe dit zich gaat ontwikkelen.
.


Vanaf seizoen 6 zie ik Tyrion vooral als een goedgelovige diplomaat. Iemand die goed is in het bij elkaar brengen van mensen. Tyrion wil veel bloedvergieten voorkomen en door zijn diplomatieke vaardigheden lukt hem dat aanvankelijk ook. Hij weet in seizoen 7 Daenerys grotendeels in toom te houden.

Maar Tyrion was in de eerdere seizoenen meer dan alleen een goede diplomaat. Hij was ook echt een slimme man en een politieke schaker op het niveau van bijvoorbeeld littlefinger. Hoewel Tyrions hart altijd op de goede plek zat kon hij als het moet het politieke spel meedogenloos spelen. In seizoen 2 is het echt geweldig om te zien hoe hij opereert als hand of the king. Tevens was Tyrion (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ned Stark) verre van naïef.

Vanaf seizoen 6 lijkt Tyrion zijn slimheid grotendeels te zijn verloren. In Meereen maakte hij een foute inschatting omtrent de slavenmeesters. In seizoen 7 mislukt zijn strijdplan en in datzelfde seizoen laat hij zich erg makkelijk door Cersei manipuleren. (Wat een naïviteit)

Nu Daenerys slecht lijkt te worden komt Tyrion niet veel verder dan te zeggen dat hij nog steeds gelooft in Daenerys. Waar dat vertrouwen van Tyrion op is gebaseerd is mij niet helemaal duidelijk. Misschien is het vertrouwen tegen beter weten in en kijkt hij neer op het slinkse spel dat Varys lijkt te gaan spelen. Maar als dit zo is lijkt Tyrion momenteel meer op Ned Stark dan op de real politcus die we in de eerdere seizoenen zagen.

avatar van Animosh
2,5
geplaatst:
J.Ch. schreef:
zolang je er zo veel en uitgebreid over kunt theoretiseren en speculeren, is het voor mij geen hersenloos vermaak.

Dat is te makkelijk: over de Avengers van de wereld kan ook prima worden gespeculeerd. Dus dat over een serie kan worden getheoretiseerd betekent niet automatisch dat het geen blockbustermateriaal is. Wat een serie of film tot popcornvermaak maakt is dat het makkelijk te verteren is, dat het complexiteit en realisme schuwt in het voordeel van spektakel en goedkoop drama, en daar is GOT mijns inziens zeker schuldig aan.

Ik ben het verder wel met je eens dat de wereld en personages nog steeds boeien hoor, en zoals bekend vind ik het zelf ook erg leuk om te speculeren over en reflecteren op de serie. Maar (i) voor een belangrijk deel rust dat op het opbouwende werk van de eerdere seizoenen, want sindsdien heeft de wereld enorm aan complexiteit ingeboet en zijn veel personages gestagneerd, en (ii) de serie had gewoon een stuk beter kunnen zijn als het potentieel van de eerdere seizoenen zou zijn gerealiseerd - het feit dat de theorieën waar fans mee op de proppen komen vaak veel interessanter zijn dan de daadwerkelijke ontwikkelingen spreekt wat dat betreft boekdelen. En dat is gewoon teleurstellend. De serie verdient een beter script.

Komt er nog echt een confrontatie tussen Jon en Daenerys?

Het zou leuk zijn als de Azor Ahai prophecy op die manier toch nog in de show verwerkt wordt. Maar ik zie het ook zomaar gebeuren dat Jon het goede in haar naar boven haalt en daardoor het ergste voorkomt. Ik hoop dat minstens één van de twee sterft - een einde waarin beide de troon delen zou de saaist mogelijke uitkomst zijn - maar los van een ontwikkeling waarin de één de ander doodt (wat voor mij toch een beetje uit het niets zou komen, hoe wraaklustig Daenerys nu ook is) zou ik niet weten hoe dat zou moeten gebeuren.

misschien voelt Jaime het als zijn taak om haar te stoppen zoals hij haar vader stopte?

Ik verwacht persoonlijk dat wildfire weer relevant wordt: het leger van Cersei wordt verslagen, en Cersei - in een hoek gedreven en met niets te verliezen - probeert vervolgens om King's Landing op te blazen, burgers en al. Jaime stopt haar, en daarna sterven ze samen. Redemption arc voltooid.

avatar van J.Ch.
4,0
geplaatst:
Misschien ligt het aan mij, ik heb zelf in ieder geval bij geen enkele andere serie, of andere vorm van fictie met zoveel plezier en zo uitgebreid gespeculeerd. Daardoor geldt dat voor mij als een (toch redelijk zwaarwegend) pluspunt voor de serie, maar dat kan voor anderen natuurlijk anders zijn. Wat ik dan sowieso wel heel mooi vind, is dat mensen die hier hun teleurstelling uiten niet te beroerd zijn om mee te doen met het speculeren!

John Barry schreef:

Vanaf seizoen 6 zie ik Tyrion vooral als een goedgelovige diplomaat. Iemand die goed is in het bij elkaar brengen van mensen. (...)
Hij was ook echt een slimme man en een politieke schaker op het niveau van bijvoorbeeld littlefinger. Hoewel Tyrions hart altijd op de goede plek zat kon hij als het moet het politieke spel meedogenloos spelen.


Om met Tyrions eigen woorden te spreken: 'the perils of self-betterment'. Tyrion is als personage zeker veranderd, en daar is zijn handelen niet altijd slimmer van geworden. Tyrion is die meedogenloosheid onderweg kwijtgeraakt. Je zou een heel boekwerk kunnen schrijven over hoe dat is gebeurd. Wat in ieder geval meespeelt, is dat dit de eerste keer in zijn leven is dat Tyrion zich met hart en ziel heeft ingezet voor iemand anders, de eerste keer dat hij echt in iemand gelooft. Ik denk dat die behoefte er altijd al was (net zoals Jaime altijd eervol heeft willen zijn, de broers lijken in dat opzicht echt op elkaar) en dat het daarom zo moeilijk is om zijn geloof in Daenerys los te laten. Jaime heeft ooit zijn eer verspeeld en iets vreselijks gedaan om daarmee een groter onheil te voorkomen. Tyrion staat nu voor eenzelfde keuze. Kort gezegd, Tyrion is duidelijk anders, misschien zelfs wel minder slim, dan in de eerste seizoenen, maar dat is wat mij betreft wel te verklaren vanuit de ontwikkeling die zijn personage heeft doorgemaakt. Die ontwikkeling zal niet bij iedereen in goede aarde vallen, maar ik vind hem wel logisch en goed onderbouwd.

En nog even over Jaime: ik denk dat hij ten dode opgeschreven is en dat hij dat besefte toen hij afscheid nam van Brienne. Dat hij sterft aan de zijde van Cersei lijkt ook bijna onoverkomelijk. Maar of dat gebeurt tijdens een reddingspoging of een moordaanslag staat wat mij betreft nog volledig open.

5,0
geplaatst:
In de eerdere seizoenen werd een complexe, levende en voor een fantasy-serie erg realistische wereld opgezet, een wereld vol lore waarover eindeloos gespeculeerd kon worden, gevuld met boeiende personages die niet makkelijk in goed en kwaad konden worden onderverdeeld, en met ontwikkelingen die weliswaar ontzettend verrassend konden zijn maar altijd uitstekend werden opgebouwd. De latere seizoenen behouden uiteraard het brede raamwerk (dezelfde wereld en personages) maar vertellen daarbinnen een veel simpeler verhaal, met een wereld die de harde regels die in de eerdere seizoenen zijn opgesteld niet meer gehoorzaamt, een plot vol gaten, lore die irrelevant is geworden, verrassingen die de opbouw en geloofwaardigheid missen om langdurige impact te hebben, en een simpele strijd van goed tegen kwaad waarin de wereld buiten de hoofdpersonages er in feite niet meer toe lijkt te doen.

Dit seizoen is de climax. De vorige seizoenen de opbouw, dus ik denk dat je dit ook niet zo moet vergelijken. Het speelveld is wat leger geworden. Het heeft dan ook niet veel zin om er nu weer juist meer personages bij te betrekken, behalve om er meer afleveringen van te maken.

Is dat een probleem? Dat hangt ervan af wat je van de serie wil. Als je Game of Thrones vooral kijkt vanwege haar spektakel, de verrassende twists en de kwaliteit van haar productie, dan hebben de latere seizoenen nog steeds meer dan genoeg te bieden, en zelf vermaak ik me door die elementen - ondanks mijn kritiek - nog steeds prima met de serie. Als je daarentegen vooral plezier beleefde aan de serie vanwege de bovenstaande elementen, omdat het in belangrijke opzichten afweek van de blockbusters, met hun voorspelbare scripts en simplistische werelden, die Marvel & co ons toewerpen, dan is het logisch dat de latere seizoenen teleurstellen. Een simpele blockbuster krijgen als je diepgang zoekt is gewoon jammer.

Ik lees en hoor nog altijd veel verkeerde voorspellingen, ook van jou Dus voorspelbaar kan je het niet noemen. Game of Thrones is momenteel zo populair dat er honderden theorieën de rondte gaan en soms klopt er dan eentje en is het voorspelbaar, maar alsnog zijn er volgens mij niet veel die voorspeld dat Arya de Night King zou doden in aflevering 3. Ik vind ook absoluut dat je Game of Thrones niet een simpele blockbuster kan noemen. Misschien moet je Fast & Furious eens gaan kijken om een idee te krijgen van een simpele blockbuster

(Edit: mijn punt is overigens niet dat de mensen die minder kritiek hebben op de latere seizoenen "fout" zitten, dat ze over het hoofd zien hoeveel verloren is gegaan. Mijn punt is slechts dat ze andere dingen van de serie willen, en haar daardoor anders beoordelen. Geen van beide partijen heeft het gelijk aan haar zijde: ze hebben simpelweg een andere smaak, en stellen daardoor andere eisen aan de serie.)
Zijn er partijen? Ik geniet gewoon van alle seizoenen en ik begrijp dat bij een groot opgezette serie, zoals GoT, dat de opbouw, introductie en politiek van seizoen 1 niet zou passen in seizoen 8.

Je komt gelukkig wel met voorbeelden, maar het is wel niche. Ik vind dat er weinig grote series of films zijn die Game of Thrones kunnen evenaren qua Lore, diepgang etc. Maarja hoge bomen vangen veel wind.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:36 uur

geplaatst: vandaag om 11:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op TvMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.