menu
Mijn Series +

Game of Thrones - Seizoen 8 (2019)

mijn stem
3,37 (162)
162 stemmen

Verenigde Staten
Fantasy / Drama

ontwikkeld door David Benioff en D. B. Weiss
met Emilia Clarke, Peter Dinklage en Kit Harington

Geïnspireerd op de sage van de succesvolle fantasieboeken Een Lied van IJs en Vuur van George R.R. Martin, speelt deze HBO dramaserie zich af in een fantasiewereld waar zomers jaren kunnen duren en winters zelfs een heel leven lang. Dwars door de intrigerende aarden van het zuiden, de wilde gronden van het oosten, het bevroren noorden en tot aan de oude Muur die het rijk beschermt tegen het mysterieuze obscure van hierboven, vechten de machtige families van het Zeven Koninkrijken om de Troon van Westeros te veroveren.

  1. Winterfell
  2. A Knight of the Seven Kingdoms
  3. The Long Night
  4. The Last of the Starks
  5. The Bells
  6. The Iron Throne
  1. Game of Thrones: The Last Watch (special)

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=rlR4PJn8b8I

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat TvMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe TvMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
5,0
geplaatst:
rafke pafke schreef:
Ik sluit me eigenlijk volledig aan bij bovenstaand bericht van Animosh.

De laatste seizoenen van GOT zijn zeker nog leuk en sterk gemaakt popcorn vermaak. En daarom blijf ik ook kijken. Maar ik blijf het jammer vinden dat een hoop elementen uit de eerdere seizoenen verdwenen zijn. En het waren net die elementen die van de serie iets meer maakten dan puur hersenloos entertainment. En dat vind ik héél erg spijtig. Maar goed, het zij zo.


Hersenloos entertainment en popcornvermaak? Rare opmerkingen. Ik moet dan eerder denken aan Daredevil bijvoorbeeld, maar absoluut niet aan Game of Thrones. Ik denk dat jullie zo diep in de wereld van GoT zitten dat het makkelijk te volgen is, maar voor veel mensen gaat het nog erg diep met alle achtergronden en geschiedenis. Maar ik denk dat jij bijvoorbeeld ook niet meer de opmerking van Melisandre aan Arya kon herinneren. Ik heb Animosh ook aangegeven dat de eerdere seizoenen een opbouw is naar de climax. Seizoen 8 is de climax. Lijkt wel alsof jullie alleen naar opbouw willen kijken.

avatar van legian
1,0
geplaatst:
Lucaij schreef:
Hersenloos entertainment en popcornvermaak? Rare opmerkingen. Ik moet dan eerder denken aan Daredevil bijvoorbeeld, maar absoluut niet aan Game of Thrones.

Om eerlijk te zijn vond ik dat het laatste seizoen van Daredevil meer diepgang had dan dit seizoen van GoT.

Ik denk dat jullie zo diep in de wereld van GoT zitten dat het makkelijk te volgen is, maar voor veel mensen gaat het nog erg diep met alle achtergronden en geschiedenis. Maar ik denk dat jij bijvoorbeeld ook niet meer de opmerking van Melisandre aan Arya kon herinneren.

Alle achtergronden en geschiedenis is in de eerste 6 seizoenen (eigenlijk de eerste 4) verwerkt en uit de doeken gedaan. Vanaf seizoen 7 is daar niets meer aan toegevoegd, wordt er niets meer aan persoonlijke ontwikkeling gedaan en wordt de eerder opgebouwde diepgang, achtergrond en geschiedenis teniet gedaan door flauwe keuzes en het verdraaien van qoutes (zoals degene die je aanhaalt).

Dit seizoen is de climax. De vorige seizoenen de opbouw, dus ik denk dat je dit ook niet zo moet vergelijken. Het speelveld is wat leger geworden. Het heeft dan ook niet veel zin om er nu weer juist meer personages bij te betrekken, behalve om er meer afleveringen van te maken.

Iedereen snapt dat dit de climax is van de serie, dat is echt niet het probleem. Het probleem is hoe het afgewerkt wordt, dat is ondermaats, cliche matig (juist hetgeen wat GoT zo goed tegenging), voorspelbaar en hollywoodachtig.

Game of Thrones begon geweldig met een gigantische levende wereld waarbij je telkens maar momenten mee kreeg van wat iedereen meemaakte. Je viel bij seizoen 1 midden in een al lopend verhaal en pas later werd duidelijk wie de daadwerkelijke hoofdpersonages zijn. Het was een wereld die realistisch aanvoelde, en waarbij mazzel en toeval net zo weinig voorkomen als in het echte leven. Dat maakte dat de momenten waarop iemand geluk had ook realistisch voelde. Tegelijkertijd was snel duidelijk dat fouten keuzes ook echt consequenties hadden. En uiteraard, niemand was duidelijk goed of slecht behalve de grotere dreiging die op de achtergrond speelde. Dit alles ging gepaard met ontzettend veel lore, een diepgaande geschiedenis en karakter ontwikkeling.

Die gigantische wereld lijkt nu gereduceerd te zijn tot drie steden die op 5 minuten loop afstand liggen. Waar is de grootsheid van de wereld. Waaruit blijkt dat die troon ook echt invloed heeft over geheel Westeros. Waarom zijn de mensen in Dorne niet in opstand gekomen? Omdat het verhaal van de personage's afgelopen is? Dus niemand in die stad boeit het iets meer wat er gebeurd? Het speelveld is niet alleen geslonken ook Westeros zelf is geslonken. Straks zit er iemand op de troon die alleen maar 1 stad heeft om over te regeren. De rest van Westeros lijkt wel uitgestorven te zijn. Seizoen 1 begon na de rebellion, waarom gebeurd er nu niet iets soortgelijks met de zuidelijke steden die al die problemen om de troon zien gebeuren?

Dat je niet kon voorspellen dat Arya de Night King zou doden maakt het niet minder voorspelbaar. Maar dat brengt me op een nog leuker punt. Ze hebben zelf aangegeven om Arya hem te laten vermoorden omdat het een grotere verassing is. Daarmee geven ze aan dat ze drukker bezig zijn om 'verassingen' erin te stoppen dan een daadwerkelijk goed verhaal af te ronden. Want de manier waarop Arya het doet is compleet onlogisch en voor GoT begrippen onrealistisch.

Voor mij voelde Game of Thrones als een wereld waar je een inkijkje in krijgt. We stappen in tijdens een verhaal en stappen daar op een gegeven moment weer uit. Je ontmoet mensen tijdens hun leven, van sommige maak je meer mee dan andere. En tijdens dat proces ontdek je ook weer nieuwe mensen en nieuwe verhalen. Tegelijkertijd verlies je sommige mensen en verhalen uit het oog of eindigen die verhalen. Net zoals het echte leven. Zo voelde GoT aan. Ook dat maakte de serie uniek.
We begonnen met de oude generatie Stark, Lanister en Baratheon. Van die hebben we de afronding gezien. De volgende generatie maken we nu voor een groot deel mee. En toen kwam er een nieuwe generatie, Lyanna Mormont. De generatie die het vervolg van het spel der tronen zal vertellen, iets wat wij niet zullen meemaken. Maar van die laatste generatie zien we niets. En dat voelt ontzettend onlogisch in deze wereld. Ik zie graag nieuwe personage's die een rol krijgen die steeds groter zal worden. Zoals het er nu naar uitziet komt er een einde aan het spel en zal iedereen er wel enige vorm van vrede mee hebben. Waarom niet eindigen zoals we begonnen? Tijdens het verhaal. Zo gaat het in het echt ook, dat het verhaal van iemand stop betekend niet dat het verhaal van het leven stopt, of in dit geval het spel om de troon.

Voor mij voelde de serie altijd zo aan, een wereld die vol zit met verhalen waar wij tijdelijk een inkijkje in hebben. Maar met de laatste paar seizoenen wordt het steeds meer alsof dit het einde is van het verhaal van Westeros alsof het stops als Danny op de troon zit en de rest dood is. En dat is Hollywood 101.

Ik had graag een nieuwe generatie geïntroduceerd zien worden die het spel gaan voortzetten als Dany, Cersei en Jon uitgespeeld zijn. En ik hoop dat dat in de boeken ook gaat gebeuren en GRRM het geheel gewoon open laat eindigen, net zoals het begon dus. Maar ik zal zeker in de minderheid zijn.

Afgezien van bovenstaande boekwerk, zitten dit en het vorige seizoen vol met slechte story-telling, deus ex machina's, verschrikkelijke hoeveelheden plot-armor en onlogische beslissingen. En waar ik vorig seizoen een van de weinige was die daar echt problemen mee had blijk dat dit seizoen niet meer zo te zijn. Je ziet hier en elders online genoeg duidelijke voorbeelden van legitieme kritieken.
Game of Thrones was een unieke serie, het deed dingen die niet eerder gedaan zijn, ze zijn verantwoordelijk voor de groeiende budgetten bij andere series en ze hebben een gigantische schare aan fans gecreëerd, het is een van de grootste series. Ze hadden deze unieke serie op een unieke manier kunnen eindigen. Maar ze kiezen duidelijk voor de cliche's en dat maakt het zo zuur. GoT seizoen 7 & 8 zijn nog geen schim van de eerste 4 seizoenen. En, voor mij in ieder geval, is het gigantische verschil in kwaliteit en het feit dat ze op een hollywood stijl gaan eindige een gigantisch gemiste kans.

Ik kijk de serie niet voor zijn grote actie, de grote veldslagen of de verrassend brute momenten. Ik kijk de serie voor het verhaal. Ned's onthoofding, De red Wedding, Rob Stark die zijn wolf's hoofd opgenaaid krijgt zijn ontzettend bruut, maar elk dient het verhaal en is een logisch gevolg van gemaakte keuzes. Nu krijgen we een Arya die de Night King vermoord omdat het verrassend is, niet omdat het een logisch gevolg van het verhaal is.

Het is gewoon teleurstellend dat ze zo veel potentie en mogelijkheden afraffelen met cliche's. Het doet mij vermoeden dat ze helemaal niet zulke schrijvers zijn, eigenlijk helemaal geen liefde voor de wereld van GoT hebben en ze geen zin in hebben en hier zo snel mogelijk weg willen.
Ik hoor mensen altijd klagen over het einde van Lost of Dexter, heb beide nooit gezien maar ik krijg nu een idee hoe zij zich voelen. Helaas is dit seizoen daardoor voor mij niet meer dan hersenloos vermaak

avatar van Animosh
2,5
geplaatst:
Lucaij schreef:
Seizoen 8 is de climax. Lijkt wel alsof jullie alleen naar opbouw willen kijken.

Dat is een stroman: ik heb nergens iemand dit seizoen zien bekritiseren omdat belangrijke verhaallijnen tot een climax komen. Dit is het laatste seizoen, grootschalige opbouw heeft dan uiteraard niet de prioriteit.

Maar ook in een laatste seizoen is opbouw in zekere zin welzeker relevant - niet in de zin dat de drijfveren van de personages moeten worden uitgelegd (die kennen we nu ondertussen wel) of dat de wereld moet worden opgezet (dat is hij al lang), maar in de zin dat (i) de tocht van punt A naar punt B in het verhaal een goede spanningsboog moet hebben en geloofwaardig moet zijn, en (ii) de climactische ontwikkelingen een logisch gevolg moeten zijn van de drijfveren van de personages en de interne logica van de wereld. En in beide opzichten komt dit seizoen mijns inziens regelmatig te kort (waarvoor: zie al mijn punten hierboven).

Ik lees en hoor nog altijd veel verkeerde voorspellingen, ook van jou Dus voorspelbaar kan je het niet noemen. ... Ik vind ook absoluut dat je Game of Thrones niet een simpele blockbuster kan noemen. Misschien moet je Fast & Furious eens gaan kijken om een idee te krijgen van een simpele blockbuster

Tuurlijk, ik voorspel zeker niet alles goed, en in vergelijking met andere blockbusters is de wereld van GOT nog steeds relatief complex. Maar opnieuw, mijn vergelijking was in de eerste plaats met de eerdere seizoenen: dat GOT complexer is dan een Fast & Furious staat buiten kijf, maar in vergelijking met de eerdere seizoenen is de serie ongetwijfeld voorspelbaarder geworden en de wereld versimpeld.

(Ik zie dat legian ondertussen al een megabericht heeft geschreven, dus ik zal het verder kort houden. )

Ik denk dat jullie zo diep in de wereld van GoT zitten dat het makkelijk te volgen is, maar voor veel mensen gaat het nog erg diep met alle achtergronden en geschiedenis.

Nog één ding hierover: dat is mijns inziens één van de redenen voor de achteruittgang van Game of Thrones - dat de scripts in toenemende mate geschreven zijn met de "gewone kijker" op het oog. De boeken zijn (naar ik begrijp) compromisloos in hun complexiteit en breedte, en hoewel dat voor veel fans van de boeken een groot voordeel is (dat maakt de wereld zo fascinerend) kan dat voor de gemiddelde kijker ongetwijfeld lastig te volgen zijn. Dus wat hebben de scriptschrijvers gedaan? Ze hebben de wereld in de latere seizoenen flink vereenvoudigd. Voor de "casual viewers" is dat ideaal, want dat maakt het een stuk makkelijker om de serie op te pakken en te volgen. Maar voor de doorgewinterde fans die juist voor deze serie vielen omdat het níet makkelijk te verteren was, omdat de wereld en personages tot in de details uitgedacht waren en zelfs in de meest verrassende ontwikkelingen uiterst geloofwaardig bleven, met als resultaat een complexe, levende wereld waarin mensen zich echt konden verliezen, is dat uiteraard een flinke teleurstelling.

avatar van Animosh
2,5
geplaatst:
De regisseur van de vierde aflevering (David Nutter) beantwoordt hier een aantal vragen over die aflevering, en zijn antwoorden blijken vaak net zo simplistisch te zijn als die van D&D. Met als ergste voorbeeld:

Q: Wat dacht Euron toen Tyrion onthulde dat hij wist van Cersei's zwangerschap?
A: “I think Euron, he’s not paying that much attention." Heh.


Maar in een aantal andere antwoorden komt hij met een paar interessante onthullingen:

Q: Waarom ging Jaime terug naar Cersei?
A: “I think [it’s] this magnet. He’s always running back to Cersei ... and he can’t help himself. Too powerful for him to try to control,” said Nutter, explaining how Jaime feels about his sister. “And he needs to get back to her. I think it’s the kind of thing where he’s realizing who he is and what he’s made of.”

Dus blijkbaar gaat hij niet terug met de intentie om haar te doden (al zal het daar vast op uitlopen). Wat niet goed in zijn character arc past (hij leek juist afstand van haar te nemen), maar oké.
Ook interessant:

Q: Waarom beschermde Sansa Jon's geheim niet?
A: “Well, she doesn’t say it blatantly, of course, basically [implied] it, so I think that that’s a moment that Tyrion has to put two and two together."

Dus Sansa vertelde niet letterlijk aan Tyrion dat Jon een Targaeryn is etc. etc., maar hij wist het op de een of andere manier af te leiden uit wat ze zei? Dat maakt die scène eigenlijk alleen maar vreemder. Hoe kun je de details van Jon's geboorte afleiden uit de vraag wat Tyrion zou doen als er "iemand anders" is?

En Jon blijkt Ghost inderdaad vooral geen aai te hebben gegeven vanwege de CGI-kosten.


Anyway, hopelijk weerspreekt de komende aflevering alle kritiek en krijgen we toch nog een sterk slot.

(Zie hier trouwens voor een interessante thread over de verschillen tussen de eerdere en latere seizoenen.)
(En zie hier voor goede kritiek op Cersei en Euron als eindbazen van de serie.)

3,5
geplaatst:
Veel doden, maar eigenlijk geen enkele sterfscène krijgt het nodige gewicht mee. Vooral het einde van Cersei kon moeilijk nog flauwer zijn. Op zich heb ik wel vrede met Dany die all out Mad Queen gegaan is. Wat vooral duidelijk in beeld kwam is hoe het gewone volk telkens opnieuw het slachtoffer wordt van wat de hoge piefen uitvreten. Wat voor mij het beste was in deze episode.

Er gaat nog zeer veel gezegd en geschreven worden over deze aflevering. Bij mij maakte het allemaal weinig los. En ik ga naar de laatste aflevering zonder enige verwachtingen.

avatar van tbouwh
2,5
geplaatst:
Pompeii. En f*cking DNA.

avatar van Animosh
2,5
geplaatst:
Karaktermoord.

Dat is het woord dat de hele aflevering door mijn hoofd spookte. Daenerys is wraaklustig - dat weten we. Ze heeft keer op keer bewezen meedogenloos te zijn tegenover haar vijanden. En in de laatste afleveringen is ze steeds meer alleen komen te staan: haar trouwste adviseurs zijn allemaal dood, haar overgebleven adviseurs verraden haar en Jon heeft zijn familie boven haar geplaatst én kan haar liefde niet meer beantwoorden. Dus het is begrijpelijk dat Daeenerys niet in goede doen is, en ver wil gaan om haar doelen te bereiken.

Maar dit? Dit is absurd. In de hele serie is Daenerys altijd zeer selectief geweest in haar bloedlust: voor haar vijanden heeft ze geen genade, maar onschuldige burgers spaarde ze. De slavenmeesters, de Sons of the Harpy, bondgenoten van Cersei - allemaal zijn ze door haar hand gestorven. Maar de gewone burgers, soldaten die zich overgaven, en alle anderen die hun wapens niet op Daenerys richtten zijn consequent gespaard. En dan moet ik geloven dat Daenerys heel King's Landing (de stad waarin de heerser gevestigd is, inclusief alle burgers en het paleis dat nota bene door haar eigen familie is gebouwd) in vuur en vlam zet terwijl daar geen enkele militaire noodzaak toe was omdat ze, wat, wraak zocht en iedere persoon in King's Landing daarvoor een legitiem doelwit was? In één aflevering is Daenerys veranderd in mogelijk de ergste villain van de serie - zelfs figuren als Joffrey en Ramsey zijn nooit zo ver gegaan. En dat is gewoon niet geloofwaardig. Als het nodig was om haar doelen te bereiken - oké. Als de burgers collateral damage waren - dat had ik kunnen accepteren. Maar moedwillig burgers afslachten? Dat past totaal niet in haar karakter.

En Daenerys is niet het enige slachtoffer van karaktermoord in deze aflevering: ook Jaime valt aan de pen van D&D ten prooi. Zeven seizoenen lang hebben we hem zien groeien: van de "kingslayer" die een jongen van een toren afduwde om zijn incestueuze relatie met zijn zus te beschermen tot iemand die zijn zus verliet om voor de mensheid te vechten. Maar wat blijkt? Hij is helemaal niet veranderd. Hij is nog steeds verliefd op zijn zus, herhaalt dat zij de enige twee zijn die er toe doen, en gooit alles weg om haar te redden. Na zeven seizoenen zijn we terug bij de status quo. Met betere opbouw had dit misschien kunnen werken - als er bijvoorbeeld meer conflict zou zijn geweest tussen eer en liefde. Maar nu voelt dit als karaktermoord.

Het lijkt er kortom op dat het laatste seizoen van Game of Thrones veruit het minste seizoen van de serie zal worden. Dat kan toch niet het bitterzoete einde geweest zijn dat George R. R. Martin voor ogen had.

Nog een aantal opmerkingen:
- Voor de aflevering waren er speculaties dat Drogon gepantserd zou worden, maar in plaats daarvan bleek 'ie plot armor te hebben gekregen. De ene aflevering zijn de draken enorm kwetsbaar, maar de volgende aflevering zijn ze gewoon weer onstopbare moordmachines. Als Drogon zo makkelijk alle projectielen kon ontwijken had Daenerys net zo goed de vorige aflevering al Euron's vloot kunnen vernietigen.
- Wat was Euron vs Jaime trouwens underwhelming. En dom. Heel dom. Euron steekt zijn zwaard twee keer diep in Jaime's buik, maar vervolgens loopt hij nog een halve marathon richting Cersei? Absurd. Cleganebowl was ook weinig memorabel, maar de sprong in het vuur was een mooi einde voor The Hound.
- Arya's scènes waren zowaar wél sterk (plot armor terzijde): ze geeft haar wraak op (wel erg snel, maar oké) en probeert in plaats daarvan om gewone burgers te redden. Met weinig succes, maar toch. Goed.
- Wat de laatste aflevering betreft: ik kan me niet voorstellen dat Daenerys hierna nog zal regeren. Dus Jon zal wel op de troon eindigen. Maar geen idee hoe het conflict tussen de twee zich zal voltrekken.

3,5
geplaatst:
Mijn vorige reactie plaatste ik vlak na het kijken van "The Bells". Nu het al een beetje bezonken is moet ik zeggen dat ik toch wel positief ben over deze aflevering. Over de afloop in ieder geval meer dan bij The Long Night.

Want al van heel vroeg in de serie wist ik dat Dany zou eindigen met het bloed van onschuldigen aan haar handen. Die foreshadowing is er altijd geweest. Ook haar vader was eerst een goede koning voor hij zijn verstand verloor en in een maniak veranderde. De transformatie had meer tijd gegund mogen worden. Maar ik kan er zeker mee leven. En het is pas nu dat we zien wat voor een verschrikkelijk wapen een draak echt is..

Ook met de arc en het lot van Jamie heb ik eigenlijk geen probleem. Het voelt voor mij eigenlijk wel natuurlijk aan dat hij op het eind terug voor Cersei kiest. Hun dood op zich vond ik underwhelming gebracht. Maar hij diende aan haar zijde te sterven.

Maar waarin de aflevering voor mij echt slaagt is de gruwel van de oorlog te laten zien. Oorlog gaat namelijk niet over heldenmoed, overwinning en glorie (zoals het, zeker in fantasy, altijd voorgesteld wordt). Oorlog gaat altijd over dode kinderen, verkrachtte vrouwen, brutaal geweld tegen weerlozen en ongeziene vernieling. En die rauwheid is voor mij heel erg GOT en in de geest van George RR Martin.

Eén ding vraag ik me nu wel nog af: aan wie was Varys briefje gericht. Ik veronderstel dat dit nog wel een rol zal spelen in de finale aflevering.

avatar van John Barry
4,0
geplaatst:
Season 8- Episode 5

Dit was heftig. Dit was heel heftig. Voor het gemak doe ik de rest van het bericht in spoiler tags. De verwoesting van King's Landing is verschrikkelijk, maar erg indrukwekkend in beeld gebracht. Draken zijn leuke en heroïsch dieren, toch? Nou ehh nee. Deze aflevering laat zien wat voor verschrikkelijke beesten draken (kunnen) zijn. Ik hield mijn adem in tijdens het kijken. De aflevering is heel sterk in het laten zien hoe de gewone burgers lijden onder de verschikkingen van het drakenvuur.

Kwam bovenstaande onverwachts? Eerlijk gezegd niet. In de gehele serie zat er naar mijn gevoel altijd wel iets van een enorme duisternis in Daenerys verscholen. Hier is vaak genoeg naar gehint en vaak genoeg zagen wie hier glimpen van. Daenerys is haar trouwste bondgenoten kwijt, ze is verraden door de mensen om haar heen. De slimme plannen van Tyrion zijn steeds mislukt. En tel hierbij op dat gestoordheid vaak voorkomt bij een Targaryen. Persoonlijk vind ik de karakterontwikkeling van Daenerys dan ook erg geloofwaardig. Ik vraag mij alleen wel af hoe ik in de toekomst ooit nog de scenes met Daenerys kan terugkijken zonder steeds aan deze aflevering te moeten denken?

Zeven seizoenen proberen we sympathie voor Daenerys te krijgen. Hoewel ze nooit een mijn van favoriete personages is geweest had ik ook sympathie voor haar. Ze was een underdog wat zichzelf enorm omhoog heeft gewerkt. Ook vond ik het mooi om te zien hoe ze haar vijanden aanpakte en sommige momenten zoals de finale scene van seizoen 1 waren echt heel gaaf. Maar in feite hebben we zeven seizoenen lang gekeken naar het verhaal van krankzinnige, velen hebben sympathie gehad voor de grootste slechterik van heel Game of Thrones. Dat is erg wrang, maar toont ook aan wat voor lef de serie heeft.

Het had ook geloofwaardig geweest als de dobbelsteen de andere kant was uitgerold. Daenerys die geen mad queen is had ook goed gekund. Maar ik moet zeggen dat hoewel de vernietiging van King's Landing verschrikkelijk is om te zien, dat ik opgelucht ben dat de serie haar reputatie eer aan doet en niet kiest voor de zoete weg.

Deze aflevering laat eens en te meer zien dat Game of Thrones altijd meer is geweest dan goed vs slecht. Personages die we tot deze aflevering tot de goede vonden behoren worden slecht. En een personage als Cersei aan wie ik aan het begin van seizoen 1 een grote hekel had krijgt op het eind mijn sympathie. Haar laatste momenten met Jaime waren erg mooi en emotioneel. Hun dood bezorgde mij een brok in de keel.
Wat hier is gebeurd is exstra tragisch omdat er net een overwinning is geweest op The Night King . Maar de mens heeft The Night King helemaal niet nodig voor dood en verderf, daar zorgt zij zelf wel voor.

Wat betreft Cleganebowl heb ik een beetje gemengde gevoelens. Ik vond het wat overdreven om te zien hoe the Mountain eigenlijk een soort Terminator zombie is geworden. Wel mooi om te zien hoe the zombie Mountain zijn maker Qyburn doodde. Dat the mountain en the hound gezamenlijk sterven in het vuur is een mooi passend einde voor deze twee personages. Ook wil ik nog even gezegd hebben dat de laatste scene tussen Sandor en Arya mij erg raakte. Het gevecht zelf stelde teleur. De hype wordt op dit punt niet waargemaakt.

De grootse teleurstelling is het lot van Varys. Erg jammer dat hij er zo snel werd uitgeschreven. Ik hoop dat dit nog een staartje krijgt en dat hij op de een of andere manier toch een brief heeft weten te versturen. De laatste scene tussen Varys en Tyrion vond ik wel erg mooi.

Dit is een aflevering waar nog veel over zal worden nagepraat. De aflevering zal denk ik ook zorgen voor veel verdeeldheid. De één zal wat Daenerys heeft gedaan complete karaktermoord vinden, de ander zal hier compleet anders tegenaan kijken. De een zal geraakt zijn en de ander niet. Ik zal niet beweren dat deze aflevering perfect is. Naast de kritiekpunten die ik eerder in mijn bericht noemde zou je ook kunnen discussiëren over of Iron Fleet en The Golden Company niet iets te gemakkelijk werden uitgeschakeld. Maar zelden wist een film of een aflevering van een tv serie mij na afloop zo ontredderd gevoel te geven. Daarom van mijn kant voor deze aflevering de maximale waardering.


5,0*

avatar van The Oceanic Six
3,0
geplaatst:
Ik hou het korter Geinige aflevering, sterk slot. Visueel fraai zoals het hele seizoen. Vind dit slotseizoen niet bijster indrukwekkend verder.

avatar van legian
1,0
geplaatst:
It's a Joke, S'all a Joke.


Voor een komedie is 80 minuten toch te lang, hoewel ik wel flink gelachen heb deze keer.

De mooie dingen:
- The Hound. Altijd een interessant personage geweest en zijn einde was wel mooi. Het gevecht daarvoor boeide mij dan helemaal niet en had niet gehoeven. Maar de fans zullen er wel van smullen aangezien die er al seizoenen lang om vroegen.
- Er zitten best wat mooie scenes in.
- De komedie is van bijzonder hoog niveau moet ik zeggen, heb regelmatig goed gelachen. Jammer dat de subtiliteit van de eerdere seizoenen verdwenen is, maar daarvoor is er wel meer humor voor terug gekomen.
- Euron is echt een held trouwens, heerlijk hoe hij de camera inkijkt en zichzelf wijsmaakt dat hij Jamie heeft vermoord. Prachtig gedaan .

De slechte dingen:
- CGI. Ik had regelmatig het idee naar een jaren 70 bond film te kijken.
- Danny. Ze is nooit mijn favoriet geweest en ik heb haar ook nooit een goede leider gevonden. De switch zag ik dan ook al ver van tevoren aankomen. Maar de manier waarop die behandeld wordt is echt te triest voor woorden. Daarnaast ook compleet onlogisch, ze heeft een vrije doorgang naar cersei maar besluit dan om haar tijd te gaan verdoen met de stad plat branden en alle vrouwen en kinderen (want daar ligt de focus in de beelden op) te vermoorden.
- Het feit dat de serie bij mij alle binding met de personage's zo'n beetje verloren heeft. Ik verbaas me er dan ook wel een beetje over dat mensen nu nog zo emotioneel geraakt worden. Maar het zal aan mij liggen.

Ik heb ondertussen de boeken maar besteld. Ik lees liever een goed uitgedacht verhaal dat nooit een afsluiting krijgt, dan dat ik deze abominatie moet aanzien.

rafke pafke schreef:
Eén ding vraag ik me nu wel nog af: aan wie was Varys briefje gericht. Ik veronderstel dat dit nog wel een rol zal spelen in de finale aflevering.

Ga er maar vanuit dat dat niet het geval zal zijn. Ze hebben zoveel vage dingetjes uitgezet die nergens terug komen.

5,0
geplaatst:
WoW, ik ben compleet weggeblazen door deze aflevering. Ik zag het al een paar seizoenen aankomen, maar niet op deze gruwelijke manier. Ik kreeg ook weer een beetje sympathie voor nota bene Cersei. Ook de gewone burgers werden goed in beeld gebracht deze aflevering. Hier laat GoT met ballen zien waarom het niet te vergelijken valt met andere series. Ik las na de vorige aflevering nog kritiek dat het een serie tussen simpel goed en kwaad was geworden Wat zullen ze nu weer verzinnen?

avatar van J.Ch.
4,0
geplaatst:
Alright then… Let it be fear.

Ik voorspel dat dit de meest controversiële aflevering van GoT ooit wordt. Je ziet nu al duidelijk twee kampen ontstaan. Ik verkeer niet in de veronderstelling dat ik de mensen uit het andere kamp kan ‘bekeren’, maar toch wil ik met liefde onderbouwen waarom ik dit een geweldige aflevering vond. Hier komen de spoilers!

Sommigen zullen Mad Queen Daenerys karaktermoord noemen, anderen zagen het al van mijlenver aankomen. Ik hoor bij die laatste groep (als iemand behoefte heeft aan uitleg waarom mij dit niet verbaast, hoor ik het graag, voor nu laat ik het even hierbij). De quote die bovenaan mijn bericht staat was wat mij betreft de genadeklap: vanaf dat moment wist ik dat King’s Landing zou branden.

Maar er gebeurt nog meer deze aflevering. De executie van Varys is prima gedaan. Met name Tyrions rol hierin vond ik interessant. Hoewel hij Varys verraadt, heeft hij het lef om dat aan Varys toe te geven en afscheid van hem te nemen. Dit lijkt me de een-na-laatste stuiptrekking in zijn gevecht tussen trouw blijven aan je ideaal en doen wat juist is. Ook vind ik deze ontwikkeling heel erg Game of Thrones-achtig. Simpel gezegd: goede mensen kunnen slechte dingen doen, slechte mensen kunnen goede dingen doen, maar meestal weten we niet eens of iemand goed of slecht is. Of allebei.

Als we op iemand kunnen vertrouwen om het goede te doen, is het Jon Snow wel. Hij probeert trouw te blijven aan Daenerys (niet dat ze hem enige dankbaarheid toont), hij probeert zijn mannen tegen te houden als ze de stad aanvallen die zich zojuist heeft overgegeven, hij doodt één van zijn eigen mannen om een onschuldige vrouw te redden. Nu zijn ware identiteit als Targaryen bekend is, lijkt hij meer dan ooit de zoon van Ned Stark.

Als we van iemand tot op het allerlaatst niet weten of hij goed was en slechte dingen deed, of andersom, of allebei, of geen van beiden, dan is het wel Jaime Lannister. Hij rondt de traditionele redemption arc niet af. Aan de ene kant ongelooflijk zonde, aan de andere kant juist ook wel mooi. Dit is een man die zich heeft neergelegd bij wat hij is. Geen sprookjeseinde waarin hij al het slechte in zichzelf overwint, geen einde met een lach en een traan, maar volledig en noodlottig tragisch. Wat ik precies vind van hoe hij gestorven is, weet ik eigenlijk nog niet. Ik ben er wel erg verdrietig over.

Hier wil ik even een moment nemen voor waardering voor Lena Headey. Sinds Cersei op de troon zit hebben we haar vooral ongenaakbaar gezien, gevoelloos bijna. Dat werd bijna saai. Maar als ze beseft dat ze alles kwijt is, breekt daar de mens Cersei door. Een mens die angst kent, ontreddering, verdriet, en zelfs liefde (ja echt). Uitstekend gedaan door Headey. Ook de scène tussen Tyrion en Jaime vond ik heel erg goed. Ik ben altijd pro-Stark en anti-Daenerys geweest, maar de Lannisters zijn verreweg het meest fascinerend.

De ontwikkelingen tussen de Lannisters vormen voor mij dan ook het emotionele zwaartepunt van deze aflevering. Niet dat Daenerys met haar burn them all niet enerverend was, maar voor mij dus niet onverwacht. Wel uitstekend in beeld gebracht trouwens. Je ziet op haar gezicht het moment dat ze haar haat de vrije loop laat. Daarna zie je haar niet meer, alleen nog maar de schade die ze aanricht. Dat maakt indruk genoeg.

Nog wat losse opmerkingen:
- goede muziek weer deze aflevering. Een hint van Cersei’s Light of the Seven, een trage versie van The Rains of Castamere als Jaime en Cersei samen sterven, het Stark-thema op de achtergrond als Arya om zich heen kijkt in de verwoeste stad en een plan maakt (maar wat voor plan?).
- enige echte teleurstelling van deze aflevering: die Golden Company stelt bar weinig voor.
- mooi passend eind van Qyburn. Valt me mee dat hij tot op het eind trouw is gebleven.
- Cleganebowl was onvermijdelijk en op zich best aardig, maar niet heel memorabel. Wél memorabel is de laatste scène tussen The Hound en Arya.

Het moge duidelijk zijn dat ik dit een sterke aflevering vond. Wie had aan het begin van het seizoen verwacht dat het echte gevecht, the last war zoals Daenerys het noemt, niet met The Night King is, niet met Cersei, maar met Daenerys die de innerlijke strijd met haar demonen voorgoed verloren lijkt te hebben? Laat niemand zeggen dat GoT zo versimpeld is; dit is de meest ongebruikelijke eindstrijd mogelijk. Of, zoals hierboven gezegd:
John Barry schreef:

Maar de mens heeft The Night King helemaal niet nodig voor dood en verderf, daar zorgt zij zelf wel voor.



Ik ga hier ongetwijfeld nog meer over te zeggen hebben, maar voor nu lijkt dit me voldoende.

avatar van Animosh
2,5
geplaatst:
J.Ch. schreef:
Sommigen zullen Mad Queen Daenerys karaktermoord noemen

Voor de duidelijkheid: het is in de eerste plaats de manier waarop die ik karaktermoord vind. Dat Daenerys wreed kan zijn weten we, en onder de juiste omstandigheden zie ik haar best een stad vol onschuldigen in vuur en vlam zetten. Maar eerlijk is eerlijk: die daad staat ontzettend ver af van hoe ze in enigszins normale omstandigheden denkt en handelt, dus als je haar val plausibel wil maken moet je zulke omstandigheden geloofwaardig maken. En dat doet de serie simpelweg niet. Een grootse ontwikkeling als deze moet verdiend voelen, maar zoals zo vaak dit seizoen faalt Game of Thrones daarin wat mij betreft. Waarom richt Daenerys haar wraaklust opeens op een hele stad, inclusief vrouwen en kinderen? Waarom is extreme tirannie opeens het enige alternatief voor haar eerdere idealisme? Het gaat allemaal veel te snel, en de ontwikkeling is te extreem. Met betere opbouw (daar heb je het weer) had dit kunnen werken, maar nu heb ik me kapot zitten ergeren. Dit was geforceerd drama, met als doel om te choqueren, geen goed opgebouwde tragedie.

(Zie trouwens hier voor een goed artikel over waarom de val van Daenerys (voor veel - uiteraard niet alle - mensen) zo onbevredigend voelde, en hoe de serie de twist beter had kunnen opbouwen.) En nog één.
(En nog een relevant artikel dat ik een paar weken geleden tegenkwam, over het gebrek aan opbouw.)

Dit is een man die zich heeft neergelegd bij wat hij is.

Idem dito hier: de manier waarop is voor mij het probleem. Als we hem zagen vechten met zijn innerlijke demonen en na een lange innerlijke strijd voor Cersei zagen kiezen: prima. Giftige relaties bestaan, en dat Jaime daaraan ten prooi valt is op zich niet onrealistisch. Maar dat is niet wat we zagen. Nee, Jaime loopt weg van Cersei om voor de mensheid te vechten, duikt het bed in met Brienne - en rent dan vervolgens snel weer terug naar Cersei. Als hij twijfels had, laat dat dan zien. Laat hem niet de liefde bedrijven met Brienne en de volgende dag weglopen. Dat is geen tragische ontwikkeling, dat is goedkoop drama zoals je dat in soaps ziet.

Laat niemand zeggen dat GoT zo versimpeld is; dit is de meest ongebruikelijke eindstrijd mogelijk.

In dat opzicht was deze aflevering inderdaad een flinke verbetering: Daenerys geeft zich over aan haar donkerste impulsen, en Cersei wordt juist vermenselijkt. In theorie was dit dus zeker een stap in de goede richting. Maar een ontwikkeling moet ook verdiend voelen, en dat was hier mijns inziens dus niet het geval. Ik bleef na deze aflevering een beetje achter met het gevoel dat de serie één stap vooruit en twee stappen terug had gezet. Het speelveld is interessanter geworden, maar de manier waarop de kaarten zijn geschud was zo geforceerd en ongeloofwaardig dat mijn emotionele band met dat speelveld flink is beschadigd.

John Barry schreef:
de mens heeft The Night King helemaal niet nodig voor dood en verderf, daar zorgt zij zelf wel voor
rafke pafke schreef:
Maar waarin de aflevering voor mij echt slaagt is de gruwel van de oorlog te laten zien. Oorlog gaat namelijk niet over heldenmoed, overwinning en glorie (zoals het, zeker in fantasy, altijd voorgesteld wordt). Oorlog gaat altijd over dode kinderen, verkrachtte vrouwen, brutaal geweld tegen weerlozen en ongeziene vernieling. En die rauwheid is voor mij heel erg GOT en in de geest van George RR Martin.

Dat was inderdaad sterk! Dat anti-oorlogsthema was een beetje uit zicht geraakt, maar in deze aflevering komt het zeer expliciet naar voren. Alleen de manier waarop ... wel, jullie kennen mijn standpunt.

3,5
geplaatst:
Mijn persoonlijke voorspelling:
Dany wordt omgelegd door Jon of Arya. Het idee van een verenigd koninkrijk wordt verlaten en Westeros wordt weer opgedeeld in zeven koninkrijken en Jon neemt zijn kroon als King Of The North terug op.

3,5
geplaatst:
rafke pafke schreef:
Als de makers genoeg lef hebben gehad zou volgende week misschien nog wel eens echt nietsontziend kunnen worden. Ik ben benieuwd.


Nietsontziend is het wel geworden

avatar van tbouwh
2,5
geplaatst:
Lied van ijs en vuur: visuele associaties in Game of Thrones - Cine

Met vooral dus aandacht voor visuele associaties & symboliek.

Link aanklikken: spoilers TM ep 5

1,5
geplaatst:
Mensen die zich ergeren aan boeksnobs die komen klagen, kunnen nu al stoppen met lezen . Daenerys is niet mijn favoriete personage, maar ze verdient zoveel beter dan dit. Ze heeft altijd al een innerlijke strijd gehad tussen haar gewelddadige impulsen en haar hoop op gerechtigheid, maar hier slaat de slinger zo ver door dat het gewoonweg belachelijk wordt.

Ze is iemand die het plunderen en verkrachten van de Dothraki wou stoppen, die de slavenhandel aan banden legde, die al haar ambities opzij zette om slaven en onderdrukten te redden, die haar draken vastketende toen die een meisje doodden en die alles opofferde om de mensheid te redden tegen de Army of the Dead. Dat waren we precies wat vergeten dit seizoen, want de makers deden hun uiterste best om haar machtswellustige kant zwaar in de verf te zetten. De opbouw naar haar waanzin kwam schromelijk tekort.
Had ze naar de Red Keep gevlogen en daar veel collateral damage aangericht, dat was een ander verhaal geweest. Want dan was het uitschakelen van Cersei een direct doel geweest. Maar nee, ze vliegt gewoon willekeurig de stad in, slaat aan het moorden om te moorden en is plotsklaps de grootste oorlogsmisdadiger sinds emperor Palpatine. Ramsay is echt een doetje nu in vergelijking.

Dan ligt de hele stad in as, de bevolking ligt verkoold op de grond maar Arya Stark leeft wonderwel nog. Het is niet dat er per se belangrijke personages dood moeten, maar die miraculeuze ontsnappingen hangen me echt zwaar de strot uit.

Was enorm teleurgesteld gisteren en dat komt eigenlijk ook wel door verschillende frustraties die zich sinds seizoen 5 ophopen. We hebben naast een hele hoop achterlijke militaire beslissingen, al de karaktermoorden op Stannis, Littlefinger en Tyrion gehad, de Dorne-plot was een gedrocht en van Jaime (mijns inziens het interessantste personage uit de serie) hebben ze ook een zootje gemaakt. Het is allemaal zo versimpeld en hollywoodfähig gemaakt, dat doet toch wel pijn.

Vond het nog wel een grappig meta momentje in de vorige aflevering, toen niemand bleek te weten wie nu de leiding heeft in Storm's End. Stel je voor dat je Europa wil veroveren maar geen idee hebt hoe de politieke situatie in Spanje of Italië is. De Seven Kingdoms zijn bijna allemaal uit de serie geschreven, dit seizoen is daar The Vale (zo belangrijk tijdens the battle of the bastards) ook nog aan toegevoegd. Want waar is Yohn Royce eigenlijk gebleven?

Ik hoop dat er spoedig een nieuw boek aankomt zodat ik terug wat plezier kan beleven aan de beste fantasy reeks aller tijden.


Nog tot slot. Ik las ergens iemand die de aflevering verdedigde door de vergelijking met de Red Wedding te maken. Het feit dat veel mensen kritiek hebben op de aflevering zou komen doordat ze er niet meer tegen kunnen dat er iets onverwachts gebeurt. Maar die vergelijking gaat niet op. De Red Wedding schokeerde ook, maar die gebeurtenis was een logische consequentie van de handeling en karakters van Robb en Walder Frey. De mad queen twist is gewoon puur gedaan omwille van spektakelporno.

3,5
geplaatst:
Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens. Dit was van bij de start haar lot. Daar leek alles wel op te wijzen. Dat er veel te weinig tijd besteed is aan haar omwenteling, daar ben ik het zeker en vast mee eens.
Maar dat gaat op voor alles dit seizoen. Dit had minstens 2 afleveringen meer moeten hebben. En idealiter zelfs een extra seizoen.

Maar na herbekijking moet ik zeggen dat dit toch wel mijn favoriete episode van dit seizoen is.

avatar van Animosh
2,5
geplaatst:
J.Ch. schreef:
Laat niemand zeggen dat GoT zo versimpeld is; dit is de meest ongebruikelijke eindstrijd mogelijk.

Nog één ding hierover: hoewel de val van Daenerys zeker een interessante ontwikkeling was (hoe slecht ik de uitvoering ook vind) had het eindconflict tussen Daenerys en Jon mijns inziens veel interessanter geweest kunnen zijn als haar val wat ... minder extreem was geweest (hoestsiroop maakt dit punt ook goed). Het is uiteraard waar dat de val van Daenerys het morele speelveld flink compliceert: van een gebrekkige held is ze veranderd in een moordlustige tiran die vrouwen en kinderen afslacht zonder enige noodzaak daartoe, en de "big bad" van dit seizoen blijkt daardoor niet Cersei maar Daenerys te zijn. Maar de val van Daenerys was zo extreem en karikaturaal dat in feite het ene overzichtelijke conflict tussen goed (Daenerys-Jon) en kwaad (Cersei-Euron) vervangen is door het andere, nu tussen team-Stark (de good guys) en team-Daenerys (de bad guys). Het conflict was mijns inziens interessanter geweest als Daenerys selectiever was geweest in haar bloedlust (zodat we als kijkers weliswaar serieuze twijfels over haar zouden hebben gehad maar haar niet als een regelrecht monster zouden hebben gezien) en de tekortkomingen van Jon (zijn naïviteit en gebrek aan flexibiliteit) beter uitgelicht waren. Dan zouden we een meer "grijze" eindstrijd gehad hebben tussen twee imperfecte leiders, ieder met hun eigen gebreken, die geen van beide een garantie zijn voor stabiele vrede. Wat mij betreft veel interessanter dan dit conflict tussen "good guy" Jon en "mad queen" Daenerys. Wie kan haar na de vorige aflevering nog steunen (met uitzondering van haar plunderende volgers)?

Edit: met andere woorden, het zou interessanter geweest zijn als we, in plaats van een eindstrijd tussen een duidelijke held (Jon) en een villain (Daenerys), hoe verrassend de invulling van die posities ook is (in ieder geval in hun extremiteit), een conflict hadden gekregen tussen twee personages die geen van beide makkelijk in één van die kampen te plaatsen zijn (al had dit conflict met betere opbouw zeker kunnen werken hoor!). Dat zou ook beter bij het anti-oorlogsthema van de serie hebben gepast, aangezien het zelden voorkomt dat één van de partijen in een oorlog echt het morele gelijk aan hun kant heeft. Maar misschien wordt het morele speelveld in de finale gewoon nogmaals flink opgeschud! We gaan het zien.

Overigens hadden mijn klachten over versimpeling niet alleen betrekking op het gebrek aan morele complexiteit in de latere seizoenen: de wereld, de personages en de lore zijn allemaal een stuk minder complex geworden (waarvoor zie opnieuw het bericht van hoestsiroop), en opbouw en realisme zijn vaak genegeerd in het voordeel van spektakel, drama en shock value. Versimpeling heeft vele gezichten.

1,5
geplaatst:
rafke pafke schreef:
Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens. Dit was van bij de start haar lot. Daar leek alles wel op te wijzen.


Ik begrijp wat je bedoelt al ben ik het niet met je eens. Ze heeft altijd al een meedogenloze kant gehad, maar die was altijd gericht op de onderdrukkende klasse (slavendrijvers, de plunderende dothraki). Dat terwijl ze zichzelf zwaar nadeel toebracht door haar pogingen om onschuldigen van schade te vrijwaren. Daarom vind ik het nu wel een 180° bocht om in het wilde weg de burgerbevolking te gaan roosteren.
Nota bene wanneer de battle net gewonnen was, want de klokken waren aan het luiden ("I've never known bells to mean surrender" zei Davos ooit tijdens de battle of the blackwater, maar blijkbaar zijn de regels dus veranderd).

Arya Stark is ook meedogenloos tegenover haar vijanden, maar dat betekent toch niet dat het haar lot is om een hele stad uit te moorden?

Maar goed, dat Dany's karakterommezwaai er te snel is doorgedraaid, daar is iedereen het wel over eens denk ik. Want de twist is dan getriggerd door wat? De dood van Jorah en Missandei zal er vast wel ingehakt hebben. Maar verder? Het idee dat ze niet geliefd is in Westeros? Een idee dat getriggerd is door Tormund die een schouderklop geeft aan Jon. Yeah right.

avatar van Animosh
2,5
geplaatst:
hoestsiroop schreef:
Het idee dat ze niet geliefd is in Westeros?

En vergeet niet dat Daenerys in Essos ook niet bepaald geliefd was: er waren aan één stuk door aanslagen op haar leven. De Dothraki haatten haar omdat ze zich tegen hun tradities keerde, de slavenmeesters haatten haar omdat ze wilde dat ze hun slaven opgaven, en de oude families haatten haar omdat ze een bedreiging vormde voor hun positie. De enige mensen die echt aan haar kant stonden waren de slaven die ze bevrijdde en een handvol trouwe adviseurs. Dus zoveel slechter is de situatie in Westeros niet (al was het verlies van die adviseurs natuurlijk zeer pijnlijk), zeker aangezien ze er pas net is en niemand Cersei op de troon wil. Voer een aantal hervormingen door die het lot van de gewone burger verbeteren, wacht een paar maanden, en haar populariteit zou ongetwijfeld flink zijn gegroeid. En Jon mag dan een bedreiging voor haar positie vormen, maar laten we niet doen alsof hij in heel Westeros superpopulair is: in King's Landing staat hij vooral bekend als de bastaardzoon van de Noordelijke "verrader" Ned Stark, en daarmee win je geen populariteitswedstrijd. Alleen in het Noorden is hij zeer geliefd, maar daarmee word je geen koning.

avatar van J.Ch.
4,0
geplaatst:
hoestsiroop schreef:

Arya Stark is ook meedogenloos tegenover haar vijanden, maar dat betekent toch niet dat het haar lot is om een hele stad uit te moorden?


Nee, dat klopt. Aan de andere kant: Arya is altijd selectief geweest in het moorden, Daenerys lijkt nooit veel moeite gehad te hebben met collateral damage.


Maar goed, dat Dany's karakterommezwaai er te snel is doorgedraaid, daar is iedereen het wel over eens denk ik. Want de twist is dan getriggerd door wat? De dood van Jorah en Missandei zal er vast wel ingehakt hebben. Maar verder? Het idee dat ze niet geliefd is in Westeros? Een idee dat getriggerd is door Tormund die een schouderklop geeft aan Jon. Yeah right.


Wat is te snel? Ik kan me er wat bij voorstellen dat het laatste stukje wat/te snel ging, maar volgens mij ging het hier meer om een druppel die de emmer deed overlopen dan een ommezwaai. Sinds haar komst naar Westeros heeft ze met name verliezen geleden, en heeft ze niet het warme onthaal gekregen dat ze had verwacht. Maar zelfs voor haar komst naar Westeros leek de controle haar te ontglippen. Denk aan de onrust in Mereen, die ze niet zozeer opgelost heeft als wel ontvlucht is. Naarmate haar macht toenam (grotere draken, meer bondgenoten) raakte ze de controle in Essos steeds meer kwijt. De beide factoren zullen ertoe hebben bijgedragen dat ze eindelijk de oversteek naar Westeros heeft gewaagd. Vervolgens blijkt Westeros tegen te vallen, en Daenerys reageert zoals altijd heel primair: ze zet mensen in de fik. In het verloop van seizoen 7 en 8 raakt ze steeds meer kwijt: de liefde van 'haar' volk, de goede invloed van Jorah, Missandei die het levend voorbeeld was van waar Daenerys voor stond, het geloof van alle mensen om haar heen dat zij de uitverkorene is om de wereld te redden. Tormunds schouderklopje is veel meer een klein symptoom van een onderliggend probleem dan een trigger.

Zie trouwens terwijl ik dit schrijf dat Animosh boven mij deels hetzelfde punt maakt.


Hebben jullie de recap voorafgaand aan de aflevering gezien? Natuurlijk is dat geen vervanging voor karakterontwikkeling (en ik had er ook absoluut geen problemen mee gehad als men hier twee extra afleveringen voor hadden gebruikt) maar het is wel een mooie samenvatting van de afgelopen seizoenen en een duidelijke inleiding op wat er te komen staat.

avatar van J.Ch.
4,0
geplaatst:

rafke pafke schreef:
Mijn persoonlijke voorspelling:
Dany wordt omgelegd door Jon of Arya. Het idee van een verenigd koninkrijk wordt verlaten en Westeros wordt weer opgedeeld in zeven koninkrijken en Jon neemt zijn kroon als King Of The North terug op.

Animosh schreef:

En Jon mag dan een bedreiging voor haar positie vormen, maar laten we niet doen alsof hij in heel Westeros superpopulair is: in King's Landing staat hij vooral bekend als de bastaardzoon van de Noordelijke "verrader" Ned Stark, en daarmee win je geen populariteitswedstrijd. Alleen in het Noorden is hij zeer geliefd, maar daarmee word je geen koning.


Eens met allebei. Jon heeft daarnaast ook helemaal geen behoefte aan de troon (niet dat dat doorslaggevend is, hij is ook Lord Commander en King in the North geworden tegen wil en dank). Ik heb het altijd moeilijk gevonden om te bedenken hoe ik zou wíllen dat het verhaal eindigt, maar wat voor mij het dichtst bij een ideaal einde voor iedereen komt, is inderdaad de opdeling van The Seven Kingdoms. Ik bedenk me nu ineens dat het ook wel een soort van poëtische rechtvaardigheid heeft dat Targaryens de koninkrijken verenigd hebben, en dat ze nu door omwille van een Targaryen ontbonden worden.

avatar van catdog
3,5
geplaatst:
Waar de grootste kritiek denk ik vandaan komt is dat menig tv kijker is gaan investeren in Daenerys als personage. Het gevaar lag op de loer maar dankzij haar kring vertrouwden en hoopten de meesten erop dat zij uiteindelijk niet het pad van haar vader op zou gaan. En vergeleken met de Lannisters leek Danaerys ook echt jarenlang de juiste optie. Nu blijkt ze nog medogenlozer dan Cersei te zijn. Iets dat Cersei ook niet zag aankomen. Dat maakt haar einde, voor mij dan ook heel sterk. Jarenlang denken we dat Cersei hét gevaar van Westeros is. Maar Dany is het gevaar. Dat het gevaar al die tijd op de loer lag is duidelijk, zeker als je je bedenkt dat al haar mededogen nooit van haar is afgekomen, altijd door iemand om haar heen. Jorah, Tyrion, Daario (gaan we die nog zien?). Ondanks dat hoopten de meesten dat Danaerys zou zegevieren en de juiste keuzes zou maken. Door die investering lijkt die ommezwaai voor de meesten misschien erg plots. Daarom denk ik dat een rewatch van de hele serie deze koers alleen maar goed zal doen. (Ik krijg bijna LOST flashbacks). Dan investeren we minder in het personage en letten we nog meer op de tekens.

De makers hebben onze verwachtingen weer compleet op zn kop gegooid en ik kijk dan ook reikhalzend uit naar de ontknoping!

avatar van Animosh
2,5
geplaatst:
J.Ch. schreef:
Arya is altijd selectief geweest in het moorden, Daenerys lijkt nooit veel moeite gehad te hebben met collateral damage.

Arya heeft in haar eentje de hele Frey-familie uitgeroeid - niet alleen Walder Frey, de man die de Red Wedding organiseerde, maar ook al zijn zonen. Waren dat allemaal mensen die enthousiast aan de Red Wedding hebben deelgenomen? Misschien wel. Maar dat kan Arya onmogelijk weten.

Terug naar Daenerys: heb je voorbeelden? In Astapor richtte ze haar wrok op de slavenmeesters, in Meereen idem. Van de Dothraki vermoordde ze "alleen" hun leiders, van de Sons of the Harpy versloeg ze hun leger en vloot. En in Westeros versloeg ze het Lannister-leger dat Jaime leidde. Er waren wel een paar incidenten waar ze haar wrok op min of meer onschuldige mensen richtte: ze kruisigde de familiehoofden van alle oude families in Meereen, terwijl sommigen van hen niet eens slavernij steunden, ze executeerde later nog zo'n familiehoofd terwijl ze niet zeker wist of hij de Sons of the Harpy steunde, en ze executeerde de vader en broer van Sam omdat ze weigerden om steun aan haar te betuigen. Haar wrok was in al deze incidenten ongetwijfeld dubieus, maar het was desalniettemin uiterst selectief: alleen mensen in een positie van macht werden geëxecuteerd. In geen van de bovenstaande incidenten richtte ze haar wrok op burgers, en van "collateral damage" was voor zover ik me kan herinneren nergens sprake. De enige keer dat een gewone burger slachtoffer werd van haar handelingen (toen Drogon een herdersjongen in vuur en vlam zette) voelde ze zich zo schuldig dat ze haar draken (in de ogen van Daenerys haar kinderen!) opsloot in een kerker.

Bovendien: in deze aflevering waren burgers geen "collateral damage" van handelingen die nodig waren om Cersei's troepen te verslaan en de troon te claimen. Nee, in deze aflevering slachtte Daenerys moedwillig tienduizenden burgers af, als het er niet meer waren. En daar is gewoon geen enkel precedent voor.

volgens mij ging het hier meer om een druppel die de emmer deed overlopen dan een ommezwaai

Na alles wat haar in Westeros (en Essos) is overkomen is het inderdaad helemaal niet gek dat Daenerys niet in goede doen is. Het verlies van haar trouwste adviseurs en twee van haar draken, een gebroken hart, de ontdekking dat haar geliefde een betere claim heeft, en meer steun geniet, dan zij, haar isolement, haar gefrustreerde verwachtingen: na zoveel onheil zou het vreemder zijn als ze niet woest en diep ongelukkig zou zijn. Maar anderzijds is onheil Daenerys niet vreemd: ze is verkocht, verkracht en is talloze keren aan de dood ontsnapt. En in eerdere gevallen reageerde ze vaak weliswaar met bloedlust, maar richtte ze die nooit op burgers. Dus wat is nu anders? Is ze nog bozer dan toen? Zou kunnen. Maar wat hebben de onschuldige inwoners van King's Landing daar mee te maken? Waarom verdienen de vrouwen en kinderen die ze de hele serie lang wilde beschermen, de gewone burgers die ze wilde bevrijden van "het wiel" van de heersende klasse, haar wrok? Was ze haar verstand verloren? Was ze in een nihilistische stemming terechtgekomen waarin ze zonder onderscheid zoveel mogelijk dood en verderf wilde zaaien? Zou kunnen: D&D zelf zeiden dat ze "brak" toen ze de Red Keep zag. Maar dat is geen uitleg: dat is een parodie van karakterontwikkeling. Je kunt dezelfde motivatie op ieder personage plakken dat een hoop heeft geleden en het werkt net zo goed. Wat ik wil weten is waarom ze brak, hoe een personage voor wie het beschermen en verheffen van gewone burgers altijd één van haar prioriteiten was tot de beslissing kwam om ze lukraak en zonder enige noodzaak af te slachten, en de serie doet geen enkele poging om dat plausibel te maken.

catdog schreef:
Waar de grootste kritiek denk ik vandaan komt is dat menig tv kijker is gaan investeren in Daenerys als personage.

Als ik voor mezelf spreek: ik ben geen fan van Daenerys. Ze had haar momenten, maar ze haalt niet eens mijn top 10 favoriete personages, en het merendeel van haar arc in Essos liet me simpelweg koud. Ik vind haar trots en arrogantie irritant, vind haar bloedlust eng, vind haar status als blanke redder dubieus, en heb haar overwinningen altijd vrij goedkoop gevonden, omdat haar draken en fireproof lichaam vaak al het harde werk doen. Voor de aflevering zei ik nota bene dat ze van mij best dood mocht.

Maar Daenerys behoort wel tot de belangrijkste personages van de serie, en zulke personages moet je met respect behandelen. En een personage gebruiken als een instrument voor shock value, haar met amper opbouw opeens in een compleet monster laten veranderen - dat is gewoon een klap in het gezicht van fans van de serie. En opnieuw: met een degelijke motivatie had dit kunnen werken. Maar die was er gewoon niet.

Overigens kan ik van de "fans" van deze ontwikkeling net zo goed het omgekeerde beweren: "menig kijker" had namelijk een zeer lage mening van Daenerys, en als je een lage mening hebt van een personage ben je uiteraard eerder bereid om ongeloofwaardige ontwikkelingen te accepteren, zeker als ze negatief zijn. Maar beter nog is om gewoon niet te speculeren over elkaars drijfveren, want dat leidt nergens toe.

Oef. Weer een lang bericht. Na de finale volgende week ben ik onderhand aan vakantie toe.

J.Ch. schreef:
Ik bedenk me nu ineens dat het ook wel een soort van poëtische rechtvaardigheid heeft dat Targaryens de koninkrijken verenigd hebben, en dat ze nu door omwille van een Targaryen ontbonden worden.

Goed punt! Dat heeft inderdaad wel wat. Maar laten we eerlijk zijn: de ontbinding van de Seven Kingdoms zou waarschijnlijk tot een permanente burgeroorlog leiden tussen koninkrijkjes die ofwel het rijk weer willen verenigen ofwel hun gebied willen uitbreiden (kijk maar naar de geschiedenis van China, met haar cyclussen van ontbinding en hereniging). Dus ik denk persoonlijk niet dat dit een "ideaal einde voor iedereen" zou zijn. Maar ach, een ideaal einde bestaat sowieso niet: de enige manier om permanente wereldvrede te bereiken is om de hele mensheid uit te roeien. Misschien had de Night King toch beter kunnen winnen?

3,5
geplaatst:
hoestsiroop schreef:
Arya Stark is ook meedogenloos tegenover haar vijanden, maar dat betekent toch niet dat het haar lot is om een hele stad uit te moorden?


Neen, natuurlijk niet. Wat ik bedoelde is dat de schaduw van het Targaryen "mad man"-gen altijd boven Dany heeft gehangen. Op mij is het in ieder geval altijd zo overgekomen dat haar arc in waanzin en massa's bloed zou eindigen. Alleen had ik het pas verwacht nadat ze effectief op de Iron Throne zou zitten.

Maar het blijft natuurlijk zeer jammer dat er zoveel moest gebeuren in maar 6 afleveringen. Waardoor alle grote events geforceerd overkomen. Maar persoonlijk heb ik veel meer vrede met het verhaal van Dany dan met dat van de Night King.

avatar van catdog
3,5
geplaatst:
Animosh schreef:


(quote)

Als ik voor mezelf spreek: ik ben geen fan van Daenerys. Ze had haar momenten, maar ze haalt niet eens mijn top 10 favoriete personages, en het merendeel van haar arc in Essos liet me simpelweg koud. Ik vind haar trots en arrogantie irritant, vind haar bloedlust eng, vind haar status als blanke redder dubieus, en heb haar overwinningen altijd vrij goedkoop gevonden, omdat haar draken en fireproof lichaam vaak al het harde werk doen. Voor de aflevering zei ik nota bene dat ze van mij best dood mocht.


Ik denk niet dat je per se fan van het personage hoeft te zijn hiervoor. Maar de show heeft wel verwachtingen opgewekt bij het personage. Dat zij juist het goede pad zou bewandelen in tegenstelling tot haar vader. Ondanks het feit of Danaerys nou wel of niet je favoriete personage is/was kijken we met de veronderstelling dat Danaerys een van nature beter personage is dan Cersei en dat zij meer recht heeft op de troon dan Cersei. Ik denk ook dat niemand gedurende de 8 jaar van de show ook maar eens de gedachte kreeg dat Dany níet het einde van de show zou halen. Jarenlang heeft de show ons eigenlijk gefopt in het ons laten geloven dat Dany 'het mindere kwaad' was in vergelijking met Cersei en werd er vaak de ogen gesloten voor Dany's ware woede en karakter. Dat zij nu, in essentie, net zo gevaarlijk of misschien nog wel gevaarlijker is dan Cersei kan voor velen wellicht een te vlotte switch zijn. Er is namelijk geen ruimte meer voor een redemption arc voor Dany. Dít is waar we het mee moeten doen.

avatar van Animosh
2,5
geplaatst:
rafke pafke schreef:
Wat ik bedoelde is dat de schaduw van het Targaryen "mad man"-gen altijd boven Dany heeft gehangen.

Als ik je bericht zo lees zijn we het gewoon grotendeels eens, maar nog kort hierover: lang niet alle leden van de Targaeryen-familie verloren hun verstand (Jon lijkt dat pad bijvoorbeeld niet te gaan bewandelen). Sterker nog, de broer van Daenerys (en vader van Jon), Rhaegaer, stond bekend als één van de meest eervolle en onbaatzuchtige mensen van Westeros, net als Jon nu. Dus de Targaeryen-genen zijn zeker belangrijk als achtergrondinformatie, als een rode vlag die altijd boven het hoofd van Daenerys hing (er gaan niet voor niets al decennia "Mad Queen"-theorieën rond), maar de daadwerkelijke weg naar waanzin moet nog steeds geloofwaardig worden gebracht, en daarin faalt de serie mijns inziens helaas.

catdog schreef:
Ik denk niet dat je per se fan van het personage hoeft te zijn hiervoor. Maar de show heeft wel verwachtingen opgewekt bij het personage. Dat zij juist het goede pad zou bewandelen in tegenstelling tot haar vader.

Dat klopt uiteraard - deels althans, want zoals ik hierboven al zei is de "Mad Queen"-theorie onder vooral boeklezers al jaren een populaire theorie, vanwege haar bekende bloedlust en Targaeryen-genen. Maar die verwachtingen zijn er niet voor niets: die zijn gebaseerd op wat we van haar gezien hebben - hoe ze in de serie heeft gehandeld en wat haar dreef (waarvoor zie mijn bericht hierboven). Dus als je haar pad enorm wil laten afwijken van dat "goede" pad, als je de arc van Daenerys een verrassende twist wil geven, dan moet je als schrijver flink je best doen om dat geloofwaardig te maken. De beste verrassingen zijn twists die je eerst niet zag aankomen, maar waarna je vervolgens denkt: "Oh, natuurlijk! Dit moest wel gebeuren." Met andere woorden, het zijn twists die een logisch gevolg zijn van de drijfveren van de personages en de wereld waarin zij leven, die ergens vandaan komen, hoe verrassend ze op dat moment ook zijn. Maar in dit seizoen komen de twists vaak een beetje uit het niets. Dat vergroot de shock value, maar zorgt ervoor dat ik daarna vooral met het gevoel achterblijf dat de schrijvers weinig begrepen hebben van wat hun personages drijft.

Edit: mijn punt is kortom dat het feit dat mensen bepaalde verwachtingen hebben bij personages (in dit geval Daenerys) niet automatisch betekent dat ze bevooroordeeld zijn. Een voorbeeld: ik verwacht van Jon eervol en onbaatzuchtig gedrag, want in de serie hebben we keer op keer gezien dat Jon zo'n karakter heeft. Met andere woorden: we verwachten zulk gedrag omdat het kenmerkend is voor Jon. Als Jon opeens radicaal van dat profiel zou afwijken zou dat in conflict zijn met het gedrag dat we (met goede reden!) van hem zijn gaan verwachten, en als de serie dat niet adequaat motiveert is dat een tekortkoming. Mensen vervolgens bekritiseren omdat ze zich door hun verwachtingen laten leiden is de omgekeerde wereld: het probleem is niet dat mensen hun verwachtingen op een personage projecteren (die verwachtingen zijn immers - zo is de veronderstelling hier - gerechtvaardigd, want gegrond in de drijfveren van een personage), maar dat de serie de afwijking van de redelijke verwachtingen die mensen hebben niet voldoende plausibel maakt.

Edit2: wat ertoe doet is kortom niet of mensen met bepaalde verwachtingen een aflevering in gingen (dat geldt voor iedereen, ook voor jullie), maar of die verwachtingen legitiem waren, en dat mijn verwachtingen dat waren heb ik (samen met een paar anderen) hierboven uitgebreid proberen te motiveren.

Ik denk ook dat niemand gedurende de 8 jaar van de show ook maar eens de gedachte kreeg dat Dany níet het einde van de show zou halen.

Ik zei eerder al dat de "Mad Queen"-theorie vrij prominent is, maar los daarvan is ook vaak gespeculeerd dat Daenerys geofferd zou worden als onderdeel van de Azor Ahai prophecy. Dus als Daenerys het einde niet haalt vind ik dat persoonlijk niet zo verrassend. Alleen de snelheid en extremiteit van haar val stoort me.

3,5
geplaatst:
Hier een stukje van iemand uit 2016. Wel leuk om te lezen in het licht van de huidige heisa
Why I think Game of Thrones will make Daenerys the villain, not the hero - Vox

Gast
geplaatst: vandaag om 11:00 uur

geplaatst: vandaag om 11:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op TvMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.