menu
Mijn Series +

Game of Thrones - Seizoen 8 (2019)

mijn stem
3,37 (161)
161 stemmen

Verenigde Staten
Fantasy / Drama

ontwikkeld door David Benioff en D. B. Weiss
met Emilia Clarke, Peter Dinklage en Kit Harington

Geïnspireerd op de sage van de succesvolle fantasieboeken Een Lied van IJs en Vuur van George R.R. Martin, speelt deze HBO dramaserie zich af in een fantasiewereld waar zomers jaren kunnen duren en winters zelfs een heel leven lang. Dwars door de intrigerende aarden van het zuiden, de wilde gronden van het oosten, het bevroren noorden en tot aan de oude Muur die het rijk beschermt tegen het mysterieuze obscure van hierboven, vechten de machtige families van het Zeven Koninkrijken om de Troon van Westeros te veroveren.

  1. Winterfell
  2. A Knight of the Seven Kingdoms
  3. The Long Night
  4. The Last of the Starks
  5. The Bells
  6. The Iron Throne
  1. Game of Thrones: The Last Watch (special)

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=rlR4PJn8b8I

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat TvMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe TvMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Ataloona
2,5
geplaatst:
Animosh schreef:
Ja, twee seizoenen zou perfect geweest zijn: één voor de Night King, en één voor de rise & fall van Daenerys.


Ik vond het in de gedachte van A Song of Ice and Fire een behoorlijke mooie - en ja, ook een - bitterzoete finale. Veruit de beste aflevering in twee seizoenen. Maar toch, hier zit niet een tevreden man, want wat hebben we toch weinig tijd gekregen om dit epos het einde te zien krijgen dat het verdient. De zinsnede ''te weinig tijd'' vormt dit seizoen dan ook in een notendop. Té gehaast voor zware (karakter)ontwikkelingen, té weinig tijd om het plot natuurlijk te laten verlopen waardoor grote kunstgrepen plots nodig zijn geweest (lees: Arya en de Night King; Euron ''the Almighty''; het weglaten van alle huizen buiten Kings Landing en buiten Winterfell en omstreken; onzinnige tactische plannen en zo kan ik verder gaan) én een totaal gebrek aan tijd om de zijdraadjes uit de boeken die ook in de serie zijn geïntroduceerd een plekje te geven zoals prophecies; het gevaarte dat Braavos in potentie vormt voor Westeros (de Iron Bank is niet benieuwd naar de afloop van de oorlog? De Faceless Men wensen geen rol te spelen op een dergelijk slachtveld?); de wegkijkende maesters uit Oldtown die weer 'ns ongeschonden wegkomen; de situatie in Essos etc.. Ik snap dat deze elementen voor de makers gelet op het primaire plaatje misschien niet het meest belangrijke waren om aandacht aan te schenken, maar je kunt plotelementen welke je zelf willens en wetens eerder hebt geïmplementeerd niet opeens compleet negeren. Ook niet omdat Martin dat zelf allemaal waarschijnlijk niet weet. Laat dan je eigen fantasie erop los. Dat Martin de makers deze outline voor het einde heeft geschonken geloof ik ten zeerste, maar dat betekend niet dat je daar ten koste van alles maar zo snel mogelijk dient te komen en dat je alles waar Martin zelf nog niet aan toegekomen is maar kan gaan negeren. Probeer daartoe zelf dan tot een antwoord te komen. Had dit meer tijd gegund. Er waren echt geen kijkers afgehaakt bij nog een extra seizoen Game of Thrones. Dat D&D hierna gelijk aan een nieuw Star Wars-universum beginnen wekt in ieder geval bij mij de gedachte op dat ze hier zo snel mogelijk vanaf wilden, met grote omissies en kunstgrepen in deze serie ten gevolge. Het blijft zo jammer.


Goed, ik schuif mijn ergernissen eventjes terzijde. Want, zoals gezegd, ik ben dus wel positief over deze finale. En dat is eigenlijk omdat het precies in mijn visie past van het einde van de wereld welke Martin voorlopig na A Dance with Dragons heeft achtergelaten. De poppetjes eindigen allemaal op een positie waarin ik ze graag zie en waarin ik ze uiteindelijk ook in de boeken wel kan zien eindigen. Tyrion in de meest belangrijke functie van het continent; een positie van aanzien, trots en uiteindelijk is hij in feite de machtigste man in Westeros. Iets wat hij altijd al heeft willen hebben, maar na alles wat hij heeft meegemaakt (het verlies van zijn familie; het verlies van zijn - eerder herwonnen - hoop na het Dany-debacle) eigenlijk niet meer wilt vervullen. Daarnaast een koning zonder eigen belangen en verlangen die eigenlijk alle tools bezit om rechtvaardig te kunnen regeren (Bran heeft alle herinneringen van alle koningen uit het verleden); een adequate council die natuurlijk enigszins door wishful thinking wordt geformeerd; een onafhankelijk noorden onder leiding van Sansa die toch nog soort van een koningin is geworden; Arya die als een ware Gerion Lannister de wereld gaat ontdekken, doch niet richting Valyria trekt, maar richting parts unknown; Ser Brienne die Jaime's verhaal afmaakt in het boek van de Kingsguard (fuck, hier kwamen de tranen hoor: voor de boeklezers moet het toch genoegzaam zijn om te zien dat Jaime net zo'n uitgebreide wiki krijgt als zijn eigen helden Arthur Dayne en Barristan; hetgeen zowel een drijfveer als een kwelling voor hem was in de boeken).

En dan de twee grote jonge ''helden''. Dany - een van de meest grijze personages (zowel uit bewondering hoe ze groeide als persoon als uit angst voor wat ze nog meer zou kunnen worden) - die zichzelf aan het einde van de rit een waanvoorstelling voorhoud van wat HAAR gerechtigheid is en dat ze de wereld een plezier zou doen door alle heerschappen plat te branden, te veroveren en zichzelf als tiran boven ieder mens te plaatsen. En een gedesillusioneerde Jon, die haar noodlottig (is toch de Azor Ahai prophecy uitgekomen) dient te vermoorden en compleet gebroken zijn verdere lot ondergaat. Terug naar de Muur in het verre Noorden. Gestript van familie, status en erfenissen. Zijn afloop klinkt oneerlijk omdat hij de facto zijn hele leven tegen wil en dank zijn plichten en dienst heeft vervuld voor het algemeen belang, maar ik vond het poëtisch en passend. Jon was als koning nooit gelukkig geweest en als heerser van Winterfell en het noorden had hij nooit genoeg losse vrijheid gehad. Het moment dat Jon met de wildlings Castle Black achter zich liet interpreteerde ik dan ook als een Jon die met Ghost en de Wildlings voorgoed Beyond-the-Wall gaat leven, waar hij zich gedurende de serie toch al het meest thuis leek te voelen. Vrij en ontdaan van al te zware lasten en plichten.

De weg naar het einde was er de afgelopen paar jaar een vol ergernissen en ''what could have beens'', maar het einde an sich vond ik niettemin treffend en gepast. Er waren, zoals in elke aflevering de afgelopen paar seizoenen, weer genoeg irritaties en ontwikkelingen die wel heel makkelijk werden doorgevoerd (zouden Grey Worm en de Dothraki bijvoorbeeld echt zo doortastend zijn dat ze Jon en Tyrion lieten leven als bargaining chip om King's Landing te kunnen verlaten? Wist Varys zelfs niet één brief te verzenden?). Enfin, ik hoop dat ik de dag nog mag meemaken dat George RR Martin zelf ook ooit zal aankomen op dit punt. En ik hoop dat de showrunners van de spinoffs meer fantasie en bedachtzaamheid laten zien in hun projecten.

Ik ben benieuwd naar de overige meningen hier

avatar van The Oceanic Six
3,0
geplaatst:
Nou ben ik wel een liefhebber van deze serie, maar geen echte fan, maar ook voor iemand die Game of Thrones iets minder kritisch benadert is dit wel een teleurstellend seizoen. Matig geschreven, weinig consistent, te weinig episch en echt pakkend werd het ook niet. Het enorme budget lijkt in de draken en de veldslagen te zijn gestopt, want die zagen er wel schitterend uit. Jammer, want de hype was natuurlijk gigantisch. Misschien wel te groot, het was niet waar te maken. Ook viel de finale me gewoon tegen. Het was allemaal wel vermakelijk, maar voor Game of Thrones gelden wel andere standaarden. Die lat hebben ze zelf zo hoog gelegd door de jaren heen.

3*

avatar van tommykonijn
3,5
geplaatst:
Ook hier iemand die zich niet meteen 'fan' van de serie zou willen noemen. Drie seizoenen lang vond ik dit een alleraardigste serie, maar ik snapte niet waar iedereen nou zo laaiend over was. Ik vond het bij vlagen wat langdradig allemaal. Pas vanaf seizoen 4 begon het een stuk meer bij mij te leven. Ik ben de serie daarna een stuk meer gaan waarderen, maar ik zal nooit iemand zijn die de namen van alle randpersonages kan opdreunen of diezelfde randpersonages meteen in het bijbehorende Huis kan plaatsen.

Maar goed, ik heb aan enkele seizoenen vier sterren toegekend, dus het moge duidelijk zijn dat ik hier graag naar kijk. Seizoen 8 had het natuurlijk bij voorbaat al niet gemakkelijk, maar ik moet me aansluiten bij het merendeel dat vindt dat de hooggespannen verwachtingen niet helemaal worden waargemaakt. Het grootste probleem vind ik dat het seizoen slechts zes afleveringen telt. Er is een hoop potentie voor een spectaculaire climax, maar het moordende tempo zorgt ervoor dat een stuk geloofwaardigheid en bijbehorende emoties verloren gaan. Ik vind het een prima idee om Daenerys uiteindelijk te laten overlopen naar de 'dark side', maar de manier waarop het hier gepresenteerd wordt, geloofde ik gewoonweg niet. Ik geloof best dat er hier en daar wat foreshadowing in eerdere seizoenen te zien was (wat dat betreft verheug ik me er er wel op om de serie als geheel later nog eens te herzien), maar het feit dat ze hier opeens even besluit een complete stad uit te moorden is veel te radicaal. Dit is overigens enkel en alleen aan het script te wijten en niet aan Emilia Clarke. De verandering die Dany doormaakt op het moment dat de stad zich heeft overgegeven, wordt expressief erg goed door Clarke gebracht. Ik zag ook echt wel het kwaad in haar op het moment dat ze in de laatste aflevering haar leger toesprak. Het komt alleen nooit écht aan, omdat haar verandering te gehaast is uitgewerkt.

Zo zitten er meerdere gemiste kansen in dit seizoen. Ondanks dat 'The Long Night' op zich een goede aflevering is, vond ik het einde een beetje lachwekkend. Die Night King deed me altijd al aan Darth Maul denken, en nu blijkt ook nog dat beiden op een soortgelijke (makkelijke) manier om het leven komen. Ook een vooraanstaand personage als Cersei Lannister wordt hier wel erg lullig uitgeschakeld en Jaime handelt compleet onbegrijpelijk tijdens die laatste afleveringen. Het leek er bijna op alsof de schrijvers hem per se dood wilden hebben en hem daarom maar terugstuurden naar King's Landing. Ook vind ik het jammer dat het seizoen zich alleen afspeelt in Winterfell en King's Landing. Enerzijds natuurlijk wel logisch, want daar spelen de twee grote conflicten zich af, maar de wereld voelt op deze manier wel een stuk kleiner dan zoals die werd weergegeven in bijvoorbeeld seizoen 6. Dat laatste wordt tevens veroorzaakt doordat personages zich wederom bliksemsnel verplaatsen wanneer het plot dat nodig acht; iets dat nog steeds niet in overeenstemming is met de eerste seizoenen.

Op zich is al het goede van de voorgaande seizoenen nog steeds aanwezig: de cast presteert prima en visueel is het nog altijd van een hoog niveau. Het seizoen weet ook van begin tot eind te vermaken en je bent na iedere aflevering weer benieuwd naar het vervolg. Met het einde heb ik in principe ook vrede, dus ik kan niet zeggen dat de serie eindigt met een domper, maar ook hier geldt weer: het komt gehaast over. Alle ingrediënten voor een goed slotseizoen zijn aanwezig, dus het is ontzettend jammer dat nu vooral een gevoel van haastigheid overheerst. Het voelt een beetje krom dat een jarenlange, rustige opbouw zo vluchtig ten einde komt. Ik heb het seizoen echter niet als een complete ergernis ervaren. Vermaak is hier zeker nog te vinden en het mag ook benoemd worden dat sommige personages (bijvoorbeeld Jorah) wél een waardig afscheid krijgen.

Kleine 3,5*

avatar van Flavio
3,0
geplaatst:
TLichte verbetering na seizoen 7, maar kan het verder alleen maar eens zijn met iedereen die vindt dat de schrijvers zich maar matig van hun taak gekweten hebben de laatste tijd. Kwam al wat makkelijk toepasbare (grote) verbeteringen van fans tegen wat erop wijst dat het ofwel een haastklus was ofwel er weinig interesse in het bronmateriaal bestond.

Zelf kan ik weinig met berichten als een mooi einde voor die en die, of fijn dat zus en zo toch met pietje blijft- ik vind closure van bepaalde karakters nooit zo belangrijk, het moet kloppen in het GoT universum. Dus dat the Hound en the Mountain eindelijk hun battle hadden was volledig voorspelbaar, leuk uitgevoerd maar totaal niet passend. Zelfde geldt voor het meisje dat de reus omlegt, Jaime die Brienne haar maagdelijkheid ontneemt en Euron die Jaime toevallig op het strand tegenkomt- aan dat soort behaagziek en ongeloofwaardig schrijfwerk heb ik echt een broertje dood.

Niet alles viel tegen, ik vond de verwoesting van King’s Landing best intens en dat geldt ook voor de slag om het noorden, maar er had zoveel meer in gezeten als ze de tijd ervoor hadden genomen.

Niet alleen de schuld van de schrijvers maar ook van Martin die al 10 jaar vooruitbeweegt als een invalide slak met tegenwind. Volgende keer maar beter wachten met filmen tot het bronwerk klaar is.

avatar van Alathir
1,5
geplaatst:
Jammer dat een serie zo moet eindigen. Met de finale zelf kan ik nog wel min of meer leven. Voorspelbaar maar die twist (Bran koning) kan ik wel begrijpen. Maar de twee afleveringen die de 2 meest epische veldslagen uit de tv geschiedenis hadden moeten tonen, zijn compleet gefaald. Geen greintje spanning en de schrijvers schrijven zoals het hun belieft.

avatar van J.Ch.
4,0
geplaatst:
’If you think this has a happy ending, you haven't been paying attention.’

Het laatste seizoen van Game of Thrones was er een van hoge verwachtingen. Daaraan voldoen was vanaf het begin al een schier onmogelijke taak, vanwege de vele samenkomende verhaallijnen, de fantheorieën, het opgedroogde bronmateriaal en de verdeelde meningen over wie er nou eigenlijk op die Iron Throne hoort. Voor velen is het laatste seizoen helaas een teleurstelling gebleken. Een deel van de kritiek vind ik heel begrijpelijk en ik ben het met iedereen eens dat de makers er beter aan hadden gedaan meer afleveringen of zelfs een extra seizoen te maken. Maar om even advocaat van de duivel te spelen: is er een manier te bedenken waarop de serie wel een happy ending had kunnen krijgen, die iedereen tevreden had gesteld? Ik heb met het plot zelf (los van hoe de verhaallijnen al dan niet ontwikkeld werden) weinig problemen, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Wat wel voor iedereen geldt is dat we graag hadden gewild dat er meer tijd was geweest voor de ontwikkeling van de verhaallijnen. Hoe zwaar dat telt in je beoordeling zal per persoon verschillen. Omdat ik sterk de neiging heb gaten in plot of ontwikkeling zelf in te vullen, op basis van eerdere seizoenen of eigen fantasie, reken ik dit de serie niet zo zwaar aan. Met name omdat de grote lijnen voor mij allemaal acceptabel dan wel uitstekend zijn. Wat mij uiteindelijk het meest bedroeft aan het eind van dit seizoen, is toch dat Game of Thrones nu voorbij is.

Oké, dit was mijn globale oordeel. Nu volgt mijn gedetailleerde oordeel, en omdat dit het laatste seizoen is, heb ik niet eens geprobeerd het kort te houden.

Wat ik jammer vind:
- de al uitgebreid besproken pacing issues. Het is niet eens dat álles te snel gaat; de eerste twee afleveringen hebben eigenlijk een heel prettig tempo waarin de tijd wordt genomen voor herenigingen van allerlei personages (en zelfs voor joyriden per draak, wat wat mij betreft niet had gehoeven) en de derde aflevering weet bewonderenswaardig goed de spanning gedurende bijna anderhalf uur vast te houden. Maar in andere afleveringen is de tijdsbesteding veel onevenwichtiger. Aflevering 4 en 6 met name beginnen mooi rustig en gaan dan ineens veel te snel, alsof de makers halverwege de teugels hebben verloren. Over dit punt zou ik nog veel langer kunnen doorgaan, maar volgens mij hoeft niemand hier meer verder van overtuigd te worden.
- een punt waar ik eerder over gesproken heb, maar verder eigenlijk nog niemand over gehoord heb: waarom wordt er helemaal geen aandacht meer besteed aan Rhaegar en Lyanna? Zoals ik voorafgaand aan het seizoen schreef:
J.Ch. schreef:
heel iets anders: zouden we nog iets te zien krijgen van Rhaegar Targaryen? Of in ieder geval horen wat zijn motieven waren om in het geheim met Lyanna Stark te trouwen en een heleboel ellende te veroorzaken? Men spreekt altijd over hem als een verstandig man; was dit nou een domme beslissing of heeft hij iets voorzien (dat hun zoon de wereld zou redden of zoiets...)?

Blijkbaar was het inderdaad een domme beslissing à la Romeo en Julia: we kunnen niet trouwen want dan ontstaat er oorlog, maar hé, we houden van elkaar dus laten we het toch maar doen. Dit valt mij oprecht tegen.

Waar ik mee kan leven:
- Bran als koning. Ik had het niet verwacht en sta er niet om te juichen, maar het heeft een zekere logica die het acceptabel maakt. Zoals Animosh hierboven duidelijk maakt zijn er ook wel mitsen en maren te bedenken, maar ik denk dat dit de minst slechte oplossing is. Daenerys op de troon, zoals aan het begin van het seizoen nog waarschijnlijk leek, zou mij zeer hebben teleurgesteld, zelfs al zou ze niet King’s Landing in de as hebben gelegd (daarover later meer); Jon op de troon had op zich gekund, hoewel daar ook wel nadelen aan zouden hebben gekleefd.
- het lot van Jaime en Cersei. Ik had verwacht dat Jaime degene zou zijn die Cersei zou doden, en ik had dat aanvankelijk ook gehoopt. Nu ik dit einde gezien heb, betwijfel ik echter of ik daar wel zo blij mee zou zijn geweest. Na Theons redemption arc zou het misschien te makkelijk, te sprookjesachtig zijn geweest om ook Jaime al het kwade in zichzelf te laten overwinnen. Dit einde voor Jaime heeft iets van een Griekse tragedie en ik begin het hoe langer ik er over nadenk meer te waarderen. Het personage Jaime heeft altijd twee kanten gehad: de man die nobel en eervol wilde zijn, en de man die vanaf de geboorte onlosmakelijk verbonden is geweest met zijn zus. Door zijn belofte te houden om in het Noorden te vechten, en door te sterven in de armen van zijn zus, zijn die twee kanten van hem volledig tot hun recht gekomen zonder elkaar uit te vlakken. Ook Cersei heeft twee kanten; de ambitieuze koningin die over lijken gaat en het kleine meisje dat nooit gewaardeerd werd (door haar vader, door Robert, door zo ongeveer iedereen in King’s Landing). Sinds Cersei op de troon terechtkwam hebben we helaas wat minder van haar menselijke, kwetsbare kant gezien, maar dit komt in de vijfde aflevering terug. Nadat de ambitieuze koningin is gestraft door aan te hebben moeten zien hoe haar rijk letterlijk ineenstort, vindt het kwetsbare meisje troost in de armen van haar broer. En is het niet perfect symbolisch dat ze sterft doordat de muren van haar paleis op haar vallen – verpletterd onder het gewicht van haar ambities?

Waar ik (redelijk tot zeer) tevreden mee ben:
- de opening credits. Detail, maar wat mooi!
- de muziek. Hier zou ik eigenlijk een heel verhaal over moeten schrijven om er recht aan te doen, maar je kunt er beter naar gaan luisteren.
- het acteren van vrijwel de gehele cast. Wat mij betreft steken Lena Headey en Emilia Clarke er bovenuit, wat des te meer opvalt omdat hun personages een soort gespiegelde ontwikkeling doormaken: Cersei verliest de controle en krijgt iets van haar menselijkheid terug, Daenerys verkrijgt steeds meer controle en raakt steeds meer van haar menselijkheid kwijt.
- hoe de personages Theon, Jorah, The Hound, Lyanna en Melisandre aan hun einde komen. Sommige op een manier die ik had verwacht, anderen juist niet, maar allemaal op een manier die past bij hun personage en hun karakterontwikkeling.
- mijn voorspellingen over de rol van Varys zijn uitgekomen, waar ik erg blij mee ben. Niet alleen omdat het een mooi einde is van een wat ondergewaardeerd personage, maar ook omdat het zo mooi past binnen het plot.
- de karakterontwikkeling van Tyrion. Hier heb ik reeds heel veel over geschreven en dat zal ik nu niet allemaal herhalen, laat het volstaan dat ik blij ben dat de ontwikkeling van zijn personage tot dit resultaat heeft geleid.
- Sansa als Queen in the North. Ik vind dat ze één van de beste transformaties van iedereen heeft doorgemaakt. Van een (nogal irritant) naïef meisje, tot willoos slachtoffer, tot pion die het niet lukt om zich te onttrekken aan iedereen die haar manipuleert, tot iemand die met de moed der wanhoop van de muren van Winterfell springt, tot iemand die het Noorden verenigt en haar tirannieke echtgenoot verdrijft, tot verrassend bekwaam regent die afrekent met haar verleden, tot koningin van een koninkrijk waarvoor zij de onafhankelijkheid heeft weten te verkrijgen. Ze is de enige van de belangrijkste vrouwelijke personages die haar macht niet baseert op geld, draken of vechtkunst, maar op talent.
- de keuze om niet The Night King of Cersei maar Daenerys de eindbaas te laten zijn. Nog helemaal los van de kwaliteit van het script en de pacing issues zou dit altijd een controversiële keuze zijn geweest en het getuigt van een zekere moed dat men (de schrijvers, producers, Martin zelf?) hier toch voor gekozen heeft. The Night King was angstaanjagend maar dramatisch weinig interessant (zijn motief voor de wereldheerschappij is uitermate saai). Cersei als ultieme schurk zou voor de hand liggen, maar eigenlijk is zij sinds de dood van haar kinderen ook niet meer zo heel boeiend (tot op het laatst, zoals ik hierboven schreef), omdat zij al haar keuzes al gemaakt heeft en ze sinds het opblazen van de Sept niets meer zou kunnen doen wat ons echt nog zou verbazen. Daenerys daarentegen draagt al sinds het begin van de serie (’I will take what is mine by fire and blood!’ ) een kiem in zich die zou kunnen uitgroeien tot iets heel interessants en gevaarlijks: de rechtvaardige tiran. Had dit beter uitgewerkt kunnen worden? Jazeker. Desondanks zou ik veel meer teleurgesteld zijn geweest als de laatste vijand The Night King of Cersei zou zijn geweest. En dat Jon op een gecompliceerde manier toch nog Azor Ahai geworden is, is een mooie afsluiting voor zijn personage.

Hoogtepunten:
- alle scènes tussen Jaime en Tyrion, maar met name die in aflevering 5. Hun afscheid behoort wat mij betreft tot de meest hartverscheurende scènes in de hele serie.
- Tyrion en Sansa in de crypten. Plottechnisch niet zo belangrijk, maar zo mooi gedaan.
- Daenerys’ speech in de laatste aflevering, inclusief dit shot en Tyrions reactie.
- Jenny of Oldstones. Sentimenteel op precies de goede manier. En het refrein wordt nu, aan het einde van de serie, heel invoelbaar:
I never wanted to leave either.

avatar van Threeohthree
2,5
geplaatst:
Lmao,

Ik weet niet of ik nu misschien de troll ga voeren maar dit seizoen voelde echt aan als eentje voor de lolz. Nu viel het begin van het seizoen op zich nog wel mee en was de slag om Winterfell best tof gedaan. Maar net als de rest van het seizoen steekt het gewoon vreemd in elkaar:

Arya slacht 50 undead af maar schiet om een of andere reden in paniek en is doodsbang voor 3 lopende skeletjes. Helemaal in paniek rent ze door de smalle gangetjes in plaats van haar super reflexen en mobiliteit te gebruiken die ze geleerd heeft. Waarom? Oja Beric moest dood en Arya redden zodat zij de Night King kon doden. Ok.

Dany: Hey Jorah come, it is safe back here
Jorah: Nah I'd rather die fighting these 2 Skeletons
Dany: Why?
Jorah: Because it says so in the script
Ok.

Sam ligt op de grond en Edd helpt hem overeind en chillen hem even 5 seconden in het midden van een gigantische battle en hups Edd dood. Ok.

Muziek keuze was wel veel beter tijdens de Battle of Winterfell met wat up-beat piano (vlak voor Theon z'n dood) en Bellen. En verder jammer dat de Night King zo dood moest, maar kon me er ook niet te veel aan ergeren want die kerel hakt iedereen in een halve seconde doormidden dus het moest wel zo eindigen helaas. Maar een epische battle met Arya was vetter geweest natuurlijk. Ook was die Undead dragon echt wel gruwelijk gedaan. En verder was Misandre haar death wel netjes.

Kon slechter maar kon ook zeker beter. Maar helaas werd het enkel minder in de finale. En hoewel het nog wel mooi was om Dany heel King's Landing plat te zien branden (kon haar overigens volledig begrijpen als ze toch geen Koningin kon blijven). Ja, dat kon immers niet want Jon blijkt Aegon Targaryan te zijn en heeft dus meer recht op de troon. Op zich een vette twist maar toen de koning gekozen werd waarom zeiden Bran en Sam niks? Nee hij is gewoon ja oké ben ik wel koning dan... Waar was die hele verhaallijn van Jon dan voor? Nog meer incest en zodat Jon iets meer recht had om Dany te killen? Ok (noteer de mensen die dit schrijven krijgen hier gewoon voor betaald he).

Maar wacht eens even. Wat doet Jon überhaupt in leven???? Op het moment dat hij Dany vermoorde waren enkel Tyrion, de Unsully, en de Dothraki in King's Landing. Tyrion zat in de gevangenis dus Grey Worm heeft dan blijkbaar een raven gestuurd naar iedereen in Westeros en gezegd "Mja Jon heeft de koningin vermoord ik heb hem in een cel kom zo snel mogelijk hier" XD. Nee natuurlijk niet, die hadden hem 50 keer gevierendeeld.

Verder gaan Cersei en Jamie gewoon dood door het puin, en hoewel ik daar op zich nog mee kon leven was het huilen van Tyrion natuurlijk super fake.

En waarom hebben we seizoenen lang gekeken naar het opbouwen van de bovennatuurlijke skills van Bran en Arya als ze het uiteindelijk voor niks relevants gebruiken? Ik hoopte gewoon dat Arya Dany zou vermoorden en met haar face verder zou regeren of iets dergelijks. Of een White Walker zou worden en zo de Night King zou killen. En Bran heeft zijn skills dus gebruikt om te achterhalen dat Jon de rechtmatige troonopvolger is, nou ja blij dat we dat weten zeg.

En Bronn is insta terug en opeens master of coin? Die wist niet eens wat een lening of bank was. Ze doen het er om hoor . Zoals ik al zei dit is echt een seizoen voor de lolz. Ik kan me er ook verder niet te veel aan ergeren maar heb meer gelachen dan in spanning toegekeken.


2.5*

Edit: Dit alternatieve einde had me toch wel weer hyped. Velen waarschijnlijk al gezien, maar ik dacht ik deel het toch even.

avatar van james_cameron
4,0
geplaatst:
Laatste en minste seizoen van deze overwegend geweldige HBO-serie. Natuurlijk kun als producent nooit iedereen tevreden stellen, maar hier worden veel plotlijnen onnodig afgeraffeld en kun je vraagtekens plaatsen bij heel wat onlogische beslissingen van meerdere personages. Niettemin toch wel weer meeslepend en erg spectaculair, met veel emotioneel rake momenten. Niet helemaal het einde dat ik had gewenst voor de reeks, maar in grote lijnen ben ik wel tevreden.

avatar van brawljeff
4,0
geplaatst:
Ik loop een beetje achter met reviews schrijven, maar Game of Thrones mag natuurlijk nooit achterblijven. Het is waarschijnlijk één van de weinige seizoenen, van welke serie dan ook, waar ik zo erg naar uit heb gekeken. Het is daarnaast ook het seizoen waar ik het meeste met andere over gesproken heb en het meeste over gelezen heb.

Laat ik allereerst zeggen dat ik de reacties op dit seizoen ontzettend overdreven vind. Het is zeker geen hele hoge scores waard en ik begrijp de meeste kritiek wel, maar zo erg is het nu ook weer niet. Uiteraard heeft het voornamelijk te maken met de 'trollen' die ervoor zorgden dat de afleveringen al een negatieve IMDb score hadden, voordat ze werden uitgezonden. Daarnaast zal RR Martin het echt niet heel anders gaan schrijven, maar uiteraard wel gedetailleerder en uitgebreider.

Iedereen is het er mee eens dat het schrijfwerk dit seizoen het grote minpunt is. Voor de rest zit alles zeer goed in elkaar: het camerawerk, de acteerprestaties, de sets, de effecten, de muziek... allemaal niveautje speelfilm. Het is alleen goed te merken dat er wat afleveringen ontbreken. De keuzes die gemaakt zijn door de schrijvers vind ik op zich prima, maar ik had graag willen zien hoe de personages zich naar dat moment hebben ontwikkeld. Het was een soort overzicht van de hoogtepunten van de personages in deze periode, maar het zijn juist de kleine momenten die Game of Thrones goed maken. De achterkamertjespolitiek, het verraad, de dronken conversaties... het hoeft allemaal niet zo bombastisch.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:36 uur

geplaatst: vandaag om 11:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op TvMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.