• 10.716 nieuwsartikelen
  • 162.044 films
  • 10.166 series
  • 29.784 seizoenen
  • 614.344 acteurs
  • 193.159 gebruikers
  • 8.978.867 stemmen
Avatar
 
banner banner

Mad Men - Seizoen 3 (2009)

4,20 157 stemmen

Show titel: Mad Men

IMDb beoordeling: 8,7 (259.210)

Afleveringen: 13

Speelduur: 10 uur en 11 minuten

Ontwikkeld door: Matthew Weiner

Met: Jon Hamm, John Slattery en Elisabeth Moss

Oorsprong: Verenigde Staten

Datum van release: zondag 16 augustus 2009

Eerst uitgezonden op: AMC (Verenigde Staten)

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Mad Men

Mad Men duikt in de levens, liefdes en ambities van een groep ongenadig competitieve mannen en vrouwen die bij een reclamebureau werken in de jaren zestig. De serie speelt zich af op en rond Madison Avenue, de bakermat van de New Yorkse advertentiebureaus, en tevens verwijzend naar de 'Mad' uit de titel. We maken kennis met de onvoorspelbare wereld van Don Draper, de grootste reclameman (en womanizer) in de business, en zijn collega's van de Sterling Cooper Advertising Agency. Hoewel Don de regie in de vergaderkamer en de slaapkamer in handen heeft, heeft hij moeite om voor te blijven lopen op de snel veranderende tijden en zijn jonge ambitieuze collega's.

Afleveringen Seizoen 3 (2009)

  1. 1. Out of Town

    16 augustus 2009 (47 minuten)

    Don en Sal reizen af naar Baltimore waar ze beiden nieuwe vrienden maken. Don ontdekt Sals geheim wanneer het brandalarm afgaat in het hotel.

  2. 2. Love among the Ruins

    23 augustus 2009 (47 minuten)

    Roger voelt zich gekwetst dat Margaret hem niet op haar huwelijk wil hebben. Opa Gene komt logeren. Het Sterling Cooper team bereidt zich voor op de Patio presentatie.

  3. 3. My Old Kentucky Home

    30 augustus 2009 (47 minuten)

    Roger en Jane geven een feestje ter gelegenheid van Derby Day, waar zowel Don als Betty nieuwe kennissen maken. Joan verzorgt een diner voor de collega's van Greg. Peggy sluit zich aan bij Smitty, Paul en Paul's vriend Jeffrey tijdens het roken.

  4. 4. The Arrangements

    6 september 2009 (47 minuten)

    Sterling Cooper bemachtigt het Jai Alai account. De nerveuze Sal wil heel graag de Patio commercial regisseren en oefent de scène op zijn vrouw Kitty. Peggy zoekt een nieuwe kamergenoot en Gene stort in elkaar in de supermarkt.

  5. 5. The Fog

    13 september 2009 (47 minuten)

    Sally worstelt met de dood van Gene, en raakt betrokken bij een gevecht op school waarna de Drapers bij Miss Farrell worden geroepen om haar gedrag te bespreken. Duck Philips palmt Pete en Peggy in voor Grey Advertising. Betty bevalt van baby Gene.

  6. 6. Guy Walks into an Advertising Agency

    20 september 2009 (47 minuten)

    Puttnam Powel en Lowe arriveren om de nieuwe hiërarchie aan te kondigen, maar dat loopt anders dan gepland. Joan heeft haar laatste dag op kantoor. Conrad Hilton stelt zich officieel voor aan Don. Betty probeert de vrede te herstellen tussen Sally en baby Gene.

  7. 7. Seven Twenty Three

    27 september 2009 (47 minuten)

    Betty krijgt promotie in de Junior League, net op tijd voor het reservoir-project (en Henri Francis). Om het Hilton-account veilig te stellen, tekent Don een driejarig contract. Twee lifters vallen Don aan.

  8. 8. Souvenir

    4 oktober 2009 (47 minuten)

    Henry helpt Betty om het reservoir-project bij het stadsbestuur op tafel te krijgen. Betty vergezelt Don naar Rome.

  9. 9. Wee Small Hours

    11 oktober 2009 (47 minuten)

    Don begint een relatie met Suzanne Farrell; Betty start een briefwisseling met Henry Francis. Sal wordt ontslagen als hij weigert om op Lee Garner Jr.'s avances in te gaan. Lucky Strike is een te grote klant om te verliezen.

  10. 10. The Color Blue

    18 oktober 2009 (47 minuten)

    Dan ontmoet de jongere broer van Miss Farrell. Het kantoor viert haar veertigjarig jubileum. Paul besluit dat Peggy zijn concurrent is, terwijl Betty de sleutels van Dons privélade vindt en de inhoud ervan ontdekt.

  11. 11. The Gypsy and the Hobo

    25 oktober 2009 (47 minuten)

    Het ziet er naar uit dat een oude vlam van Roger hun romance weer wil oprakelen. Dons plan om tijd met Suzanne door te brengen wordt verstoord wanneer Betty eerder dan verwacht terugkeert van haar trip en een verklaring eist voor de inhoud van de doos.

  12. 12. The Grown-Ups

    1 november 2009 (47 minuten)

    Het kantoor en het hele land zijn geschokt door de moordaanslag op John F. Kennedy en de moord op Lee Harvey Oswald. Betty ziet Henry op de bruiloft van Margaret Sterling, en ontmoet hem later.

  13. 13. Shut the Door, Have a Seat

    8 november 2009 (47 minuten)

    Als PPL plannen heeft om Sterling Cooper aan McCann te verkopen, leggen Don, Roger, Bert en Lane hun geschillen bij en verenigen zich om een eigen bedrijf op te zetten. Betty wil scheiden.

Reviews & comments

zoeken in:
avatar van Thomas83

Thomas83

  • 3716 berichten
  • 3361 stemmen

Wat een seizoen weer. Ik heb er zeker weer drie favoriete afleveringen bij ("My Old Kentucky Home" en "Shut the Door. Have a Seat" met name) die ik nog hoger aansla dan de finale van het vorige seizoen, en in een jaar (1963) vol zeer dramatische en levensveranderende gebeurtenissen leren de personages zichzelf en elkaar beter kennen. Inmiddels ben ik er wel uit dat Betty toch niet echt een favoriet personage van me is. Misschien zit ik er helemaal naast, maar ze lijkt me teveel iemand van de oude stempel die niet meer te redden valt. Haar keuze voor Henry (die ik net als Suzanne niet zo leuk vond eigenlijk, vooral omdat de personages niet zoveel aandacht krijgen om geloofwaardig te zijn als grote liefdes van Don en Betty) lijkt me er ook weer geen die haar meer vrijheid en onafhankelijkheid zal geven. Ik vond het gedoe tussen haar en Don ook duidelijk minder interessant dan de verhaallijnen van andere personages in de werksfeer. Wel vond het groots hoe Betty achter Dons leugens en ware identiteit komt en hoe de serie verrast door eerst Betty sneller dan verwacht Don ermee te confronteren en daarna Don zo open te laten zijn. En die droevige verhaallijn van dochter Sally is ook sterk en soms ook grappig (Sally rokend en autorijdend). Ik kan me niet herinneren dat ik in een serie voor een kind ooit zo'n karakterontwikkeling heb gezien, zo geduldig uitgewerkt ook.

Van de nieuwe personages vind ik de Britten wat minder geslaagd op zich. Iets te veel de cliché stijve Britten. Jared Harris speelt Lane Pryce wel sterk. Hij blijft een beetje griezelig, maar Mad Men zou Mad Men niet zijn als er ook niet een sympathiekere kant van hem wordt getoond. Conrad Hilton is interessant als een wat excentriek karakter en veeleisend soort vaderfiguur voor Don. Aardig ook wel dat Duck inmiddels ergens anders werkt en Peggy en Pete probeert te laten overstappen. Vooral ook schokkend als Peggy een affaire met Duck begint. Dat zag ik echt totaal niet aankomen. Niet zo snel al en met hem. Het ontslag van Sal kwam ook als een verrassing. Die leek me wel een vast personage onderhand. Hopelijk keert hij in seizoen 4 weer terug. Een van de meest tragische en leuke personages van heel de serie.

En dan moet ik My Old Kentucky Home toch nog even er tussenuit pikken. Het was direct mijn favoriete aflevering van heel de serie, tot ik de laatste aflevering van het seizoen zag misschien. Erg grappig als uitgerekend Peggy wiet rookt met Paul en Smitty, vooral als ze "I am so high" zegt. En dan zien we ook nog Sally geld van haar opa stelen, Paul Kinsey, Joan en Roger zingen (Joan met accordeon, Roger een slavenliedje zingend met schoensmeer op zijn gezicht), Pete en Trudy heel grappig en schattig indruk maken op de dansvloer, Don handig een cocktail maken terwijl hij een prachtig gesprek heeft met wie later Conrad Hilton blijkt te zijn. En al die mensen onder invloed van alcohol of drugs lijken zich zo eerlijk en direct uit te spreken. Een aflevering die maar blijft geven.

De scène waar mijn mond nog het meest van openviel was trouwens die met de grasmaaier in aflevering zes. Ik vond Lois als de domme secretaresse vaak wat flauw, maar ze is echt hilarisch als ze op die grasmaaier zo over de voet van de perfecte en ietwat arrogante kersverse nieuwe baas van Sterling Cooper rijdt. Dan zie je ineens in een serie zonder echt geweld iedereen onder het bloed spatten en Lois op die stuurloze grasmaaier zo door deur en ruit van Pauls kantoor klingelen. Echt schitterend. Die uitroep van Guy MacKendrick en Peggy die flauwvalt en door Pete moet worden opgevangen maken het ook helemaal af. En Joan heeft weer een moment van doortastendheid als ze gelijk te hulp schiet. Wat een personage ook. Samen met Roger mijn favorieten van de serie.

Fantastisch dan ook als zij glorieus haar entree maakt op de hotelkamer in seizoensfinale. Op de ontbrekende Sal, en Harry, Trudy en Lane die ik minder leuk vind na al mijn favoriete personages bij elkaar om in een gedurfde en zeer verrassende zet een nieuw bedrijf op te starten, op een lekker smerig getructe wijze afsplitsend van de kille bedrijfsvoering van PPL en wie erna komt. Ook vooral mooi omdat het zo'n verrassende feelgood-wending is en Don zijn in zijn werk zo effectieve overredingskracht moet gebruiken om Peggy en Pete voor zich te winnen om goed te maken wat hij bijna met zijn sociaal minder sterke kant heeft beschadigd. Het leukste en beste seizoen vooralsnog wat mij betreft. Vond het seizoen na aflevering zes heel even een beetje minder interessant worden relatief gezien met al dat gedoe rondom de affaires van Don en Betty, maar dan vindt Betty de oude foto's die Dons verleden en werkelijke identiteit onthullen en wordt het allemaal weer een stuk leuker
. 4.5*.


avatar van Black Math

Black Math

  • 5390 berichten
  • 1735 stemmen

Tikkeltje beter dan het vorige seizoen, al is het maar vanwege de geweldige grasmaaier scène. Iets dat ik niet zag aankomen, maar wat een geweldige televisie. Maar ook wat beter omdat sommige karakters, met name Peggy en dochter Sally wat meer ontwikkeling tonen. De eerste bijvoorbeeld door wiet te roken, de tweede omdat ze een wat prominentere en dwarse rol krijgt.

Ook de lijn rondom Sal is interessant, vooral hoe Don, die achter Sals geaardheid komt, er mee omgaat. Eerst alsof het hem niets uitmaakt, maar later is hij keihard wanneer Sal niet ingaat op de avances van een klant die om die reden dreigt weg te lopen. Eén van de vele "Me Too" momenten in de serie, natuurlijk typisch voor die jaren, maar interessant genoeg zijn hier louter mannen in het spel. Ook typisch voor die jaren was natuurlijk Roger in blackface, maar dat was iets wat ik weer niet verwacht had en wat me zelfs een beetje schokte. Momenten waarop ik geshockeerd word vind ik overigens vaak erg interessant, en dit is geen uitzondering.

Verder de nodige soap elementen zoals het Roger die opnieuw trouwt, en de huwelijksproblemen van Don en Betty die eindelijk resulteren in een scheiding. Interessanter zijn de verwikkelingen rondom het kantoor en met name hoe Don een gambiet uit zijn hoed weet te toveren om onafhankelijk te worden. Dit soort momenten, waarop Don zijn genialiteit laat zien, zijn vaak sterke momenten.

Een tikkeltje beter dus dan het vorige seizoen, maar niet genoeg om tot een significant hoger cijfer te komen. Dus ook 3* voor dit seizoen.


avatar van MJ_DA_MAN

MJ_DA_MAN

  • 401 berichten
  • 1498 stemmen

Hebben ze nou echt de aflevering My Old Kentucky Home van Netflix gehaald vanwege (iets in de trant van) Blackface?


avatar van WardT

WardT

  • 269 berichten
  • 2812 stemmen

MJ_DA_MAN schreef:

Hebben ze nou echt de aflevering My Old Kentucky Home van Netflix gehaald vanwege (iets in de trant van) Blackface?

Ik ben de serie voor het eerst aan het kijken en ik had al het gevoel of er in latere afleveringen werd terugverwezen naar ontmoetingen die ik nooit gezien had (Hilton en die gast die voor de gouverneur werkt). Blijkt dus dat deze aflevering ontbreekt. Moet ik de aflevering maar via een andere weg proberen te kijken.

Wel hilarisch dat een serie als dit gecensureerd wordt door Netflix. De serie is een constante kritiek op het racisme en seksisme uit die tijd. Maarja blackface is racisme, dus laten we vooral niet kijken naar de context waarin dit artistiek is toegepast

Misschien kunnen ze alle stukken met de KKK uit BlackKklansman verwijderen.


avatar van MJ_DA_MAN

MJ_DA_MAN

  • 401 berichten
  • 1498 stemmen

Luuk09 schreef:

(quote)
Ik ben de serie voor het eerst aan het kijken en ik had al het gevoel of er in latere afleveringen werd terugverwezen naar ontmoetingen die ik nooit gezien had (Hilton en die gast die voor de gouverneur werkt). Blijkt dus dat deze aflevering ontbreekt. Moet ik de aflevering maar via een andere weg proberen te kijken.
Dat was voor mij zelfs de reden niet aan de serie te beginnen; een seizoen dat gewoon en complete aflevering mist, ook nog eens om deze reden.

Ik heb Netflix NL ook via twee wegen gevraagd waarom ze dit hebben gedaan (ze hebben dit namelijk zonder aankondiging gedaan toentertijd), maar zoals verwacht geen reactie. In de VS is de aflevering overigens wél gewoon te zien, met een disclaimer. Echt, hoe haal je het in je hoofd, Netflix NL. 0,0 waarde of inbreng in het racisme-debat, deze actie. De 99,9% (op zijn minst) moeten boeten voor de 0,1%. Verbaast me ook dat ik een van de eerste lijk te zijn die dit aankaart online.


avatar van MJ_DA_MAN

MJ_DA_MAN

  • 401 berichten
  • 1498 stemmen

Ah nice, Mad Men staat nu ook op Prime, incl. aflevering 3 van dit seizoen. Well done Amazon!


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op TvMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.