• 10.716 nieuwsartikelen
  • 162.049 films
  • 10.166 series
  • 29.784 seizoenen
  • 614.344 acteurs
  • 193.159 gebruikers
  • 8.978.871 stemmen
Avatar
 
banner banner

Mad Men - Seizoen 5 (2012)

4,31 146 stemmen

Show titel: Mad Men

IMDb beoordeling: 8,7 (259.210)

Afleveringen: 13

Speelduur: 10 uur en 11 minuten

Ontwikkeld door: Matthew Weiner

Met: Jon Hamm, Christina Hendricks en John Slattery

Oorsprong: Verenigde Staten

Datum van release: zondag 25 maart 2012

Eerst uitgezonden op: AMC (Verenigde Staten)

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Mad Men

Mad Men duikt in de levens, liefdes en ambities van een groep ongenadig competitieve mannen en vrouwen die bij een reclamebureau werken in de jaren zestig. De serie speelt zich af op en rond Madison Avenue, de bakermat van de New Yorkse advertentiebureaus, en tevens verwijzend naar de 'Mad' uit de titel. We maken kennis met de onvoorspelbare wereld van Don Draper, de grootste reclameman (en womanizer) in de business, en zijn collega's van de Sterling Cooper Advertising Agency. Hoewel Don de regie in de vergaderkamer en de slaapkamer in handen heeft, heeft hij moeite om voor te blijven lopen op de snel veranderende tijden en zijn jonge ambitieuze collega's.

Afleveringen Seizoen 5 (2012)

  1. 1. A Little Kiss, Part 1

    25 maart 2012 (47 minuten)

    Roger Sterling voelt zich nutteloos na het verliezen van Lucky Strike en probeert klanten over te nemen van Pete Cambell. Megan organiseert een feestje voor Dons 40ste verjaardag.

  2. 2. A Little Kiss, Part 2

    25 maart 2012 (47 minuten)

    Roger Sterling voelt zich nutteloos na het verliezen van Lucky Strike en probeert klanten over te nemen van Pete Cambell. Megan organiseert een feestje voor Dons 40ste verjaardag.

  3. 3. Tea Leaves

    1 april 2012 (47 minuten)

    Don en Harry gaan met de manager van The Rolling Stones praten over 'n commercial voor Heinz. Betty krijgt te horen dat ze misschien kanker heeft. Het bedrijf probeert Mohawk Airlines terug te krijgen.

  4. 4. Mystery Date

    8 april 2012 (47 minuten)

    Don loopt een ex tegen het lijf. Dawn blijft een nacht in Peggy's appartement, omdat zij bang is voor het racistische geweld in de buurt van Harlem.

  5. 5. Signal 30

    15 april 2012 (47 minuten)

    Lane begint een interessante vriendschap. Pete ontvangt gasten.

  6. 6. Far Away Places

    22 april 2012 (47 minuten)

    Een rustig hoteluitje eindigt in een ramp voor Don en Megan. Een lsd-trip kan voor Roger een rampzalig efect hebben op zijn huwelijk.

  7. 7. At the Codfish Ball

    29 april 2012 (47 minuten)

    Don, Roger en Pete proberen nieuw werk binnen te halen en Don ontvangt een prijs. Sally schiet een familielid te hulp.

  8. 8. Lady Lazarus

    6 mei 2012 (47 minuten)

    Megan overtuigt Don dat ze haar baan op het bedrijf moet opgeven, zodat ze kan streven naar een carrière op Broadway. Peter heeft een affaire met een bekende vrouw.

  9. 9. Dark Shadows

    13 mei 2012 (47 minuten)

    Een depressieve Betty maakt het leven van Don en Megan erg ongemakkelijk. Roger heeft een paar geheime wapens voor de ontmoeting met een potentiële Joodse cliënt.

  10. 10. Christmas Waltz

    20 mei 2012 (47 minuten)

    Lane zoekt een manier om van haar schuld af te komen. De firma doet er alles aan, wanneer ze een tweede kans krijgt om Jaguar binnen te halen.

  11. 11. The Other Woman

    27 mei 2012 (47 minuten)

    Peter vraagt Joan om een ongelooflijk offer om het Jaguar account te behouden.

  12. 12. Commissions and Fees

    3 juni 2012 (47 minuten)

    Lane's wereld stort in als hij wordt gearresteerd voor het vervalsen van Dons handtekening op een cheque.

  13. 13. The Phantom

    10 juni 2012 (47 minuten)

    Als de partners uitbreiding van de kantoorruimte overwegen, gaat Don spoken zien.

Reviews & comments

zoeken in:
avatar van Thomas83

Thomas83

  • 3716 berichten
  • 3361 stemmen

Eindigde het seizoen niet zo overduidelijk en weinig subtiel naar de maatstaven van Mad Men dan zou ik dit seizoen zonder enige twijfel als (vooralsnog) het beste seizoen van de serie benoemen. De seizoensopener (met zelfs een geweldig optreden van Megan op dat feestje en een Roger die maar niet op kan houden grappig te zijn) is de beste tot nu toe, het middenstuk ook en het is echt een seizoen vol hoogtepunten. Maar wat je als laatst hebt gezien blijft nu eenmaal ook het meest hangen.

Wat dit seizoen in de eerste plaats al goed doet is het risico nemen erg veel aandacht aan Megan te besteden, toch een relatief onbeschreven blad nog. Zoals niet al te verrassend genoemd mag worden zien we haar aanvankelijk goede huwelijk met Don langzaam toch scheurtjes vertonen, tot je op het einde een zelfs wat overduidelijke gelijkenis ziet met Betty. Verrassend genoeg is Don in die periode dat het met het huwelijk goed gaat juist heel erg halfslachtig over zijn werk voor zijn doen, en blijkt Megan daadwerkelijk talent te hebben voor de nieuwe baan waarnaar ze is gepromoveerd vanwege haar huwelijk met de baas feitelijk.

Uiteindelijk beseft ze dan toch dat dit niet is wat ze wil en besluit ze haar droom om actrice worden weer na te gaan jagen, maar ze zorgde met de sterke nieuwe toevoeging Michael Ginsberg toch voor een interessante nieuwe dynamiek op de werkvloer. Afgunst en personages die anders naar elkaar kijken. En het kwam ook als een verrassing dat ze al bleek te weten over Dons verleden als Dick. Er verlopen dus wel dingen heel anders dan tussen Don en Betty.

Het seizoen maakt duidelijk dat Don nu een ouwe lul is, maar als persoon is hij toch weer niet helemaal hetzelfde denk ik. En de sterk veranderde tijd speelt natuurlijk ook nog een rol. Dit seizoen zijn de veranderingen die de jaren zestig brengen meer dan ooit duidelijk. We zien grenzen vervagen en alles verseksualiseren. De kleding begint uitbundiger te worden, roken begint aan status te verliezen, experimenteren met drugs raakt in de mode en we horen het eerst echte gevloek.

Om maar weer mijn hoogtepunten te noemen, de dubbelaflevering Little Kiss aan het begin is geweldig. Het feestje thuis bij Don laat perfect alle spanningen en ongemakken zien, is hilarisch en heeft dat optreden van Megan. Roger is vooral briljant als hij de volgende dag met een opgewekt "bonjour!" Don op zijn werk groet. Joans eerste bezoek op kantoor met haar kind sinds haar zwangerschapsverlof is ook erg mooi. Vooral als Lane en Joan een intiem momentje hebben als hij haar troost na een emotionele uitbarsting. Een mooi contrast met die onhandige scène die ze een seizoen terug nog samen hadden.

In de ook al geweldige aflevering Signal 30 hebben ze ook al zo'n momentje. En dat gevecht tussen Lane en Pete is een pareltje. Alleen al de reactie van Roger, Cooper (die zijn er dus ook nog gelukkig) en Don, die snel de gordijnen dicht doet. Uiteindelijk had ik toch ook medelijden met Pete. Hij is meestal voor onuitstaanbaar, maar vooral ook zo'n tragisch personage. Het voelt als een memorabel klein momentje als hij in de lift tegen Don "I have nothing" tegen hem zegt.

Far Away Places is vooral ook een erg gewaagde aflevering. Een wat andere vertelstructuur door ons Don, Peggy en Roger apart te laten volgen over periode van een dag ongeveer. En elk kleine verhaal is ook erg sterk, waardoor de aflevering veel langer voelt. Peggy in de bioscoop te zien blowen en een vreemdeling aftrekken is behoorlijk maf, om van de LSD-trip van Roger nog maar te zwijgen. En de verhaallijn met Megan die na een ruzie met Don tijdens een roadtrip spoorloos verdwijnt was zelfs nog een beetje spannend.

At the Codfish Ball is super omdat het zo'n haast perfecte aflevering is omdat hij heel lekker loopt en je wat te doorgronden geeft. En Roger en Sally zijn prachtig samen op dat feestje. Lady Lazarus introduceert weliswaar de zwakke verhaallijn met Pete en Beth maar is de laatste aflevering van het erg sterke middenstuk van het seizoen dat begon bij Signal 30, en dat momentje met Don die achter de liftdeuren de open liftschacht vindt is een erg fraai klein momentje van mystiek en symboliek. Ook is dit een mooi voorbeeld van hoeveel interessants Megans personage nog brengt.

Christmas Waltz is alleen al leuk om de onverwachte terugkeer van Paul Kinsey als Hare Krishna. Waar dit vooral een flauwe plotlijn leek op te leveren eindigt het toch nog best dubbelzinnig mooi en droevig als Harry hem geld geeft en vertelt dat men enthousiast was over zijn script. Heeft Harry ook nog eens zijn momentje. En eindelijk weer eens een aflevering met lekker veel scènes voor Joan. Die melancholische scène waarin ze in een bar met Don terugblikt op vroeger is schitterend.

Ik vind het overigens wel een wat zwak geforceerd moment als Lane die cheque vervalst. Het is ook een beetje het startsignaal voor het zo weinig subtiele einde van het seizoen. Het is dan allemaal wat overduidelijk en gedramatiseerd. The Other Woman (met wel een weer epische scène waarin Don en Peggy professioneel uit elkaar gaan en Peggy voor de lift een omslag in haar houding maakt) en Commissions and Fees vond ik nog wel erg pijnlijk doordat Joan en Lane zulke favorieten van me zijn, maar vooral de nasleep van Lanes zelfmoord voelt niet helemaal echt. Een hoop zwaar drama, minder echt voelende momenten en relatief weinig mystiek zo op het einde van het seizoen. Ik hoop dat het zesde seizoen de draad weer oppakt. 4.5*.


avatar van T.O.

T.O.

  • 2199 berichten
  • 2457 stemmen

Dit is het seizoen met zowel het Megan-feestje, de LSD / Beach Boys-aflevering én de prachtige scène onder begeleiding van Tomorrow Never Knows toch? 1966?

Niet vreemd dat dit seizoen het hoogste gemiddelde heeft hier.


avatar van Black Math

Black Math

  • 5390 berichten
  • 1735 stemmen

Het vorige seizoen was tot nu toe mijn favoriet. Dit seizoen is niet minder, maar smaakt wel wat minder, puur omdat de gehele tendens lijkt te zijn dat iedereen vast zit in zijn of haar bestaan, met name in zijn of haar relatie, en dat voelt nogal zwaar aan. Hoe gelukkig Don aanvankelijk was in zijn huwelijk met Megan, nu zij haar eigen carrièrepad heeft gekozen, lijkt hij zich verloren te voelen. De huwelijken van Roger and van Joan zijn definitief voorbij. Betty valt in haar nieuwe huwelijk in dezelfde patronen als met Don, Pete is niet meer zo gek op zijn vrouw nu die moeder geworden is, Peggy vertrekt bij de firma en Lane pleegt zelfs zelfmoord. Het is allemaal nogal wat. Het leven is soms zoals wat de karakters overkomt, maar hier valt er wel erg veel ongeluk samen.

Toch zijn er een aantal geweldige momenten, die wellicht meer memorabel zijn dan de hoogtepunten uit de vorige seizoenen. De zang en dans van Megan op Dons verjaardags, de LSD scène met Roger die denkt dat het hem niets doet, en dan gebeuren er een aantal subtiele maar rare dingen, Peggy die "Pizza House" naar Don schreeuwt over de telefoon als ze niet lastig gevallen wil worden met zijn huwelijksperikelen. Verder is het mooi om te zien hoe na eerder Peggy nu ook Sally zich steeds meer begint te ontwikkelen.

Uiteindelijk prefereer ik het vorige seizoen, maar dit doet er niet veel voor onder en krijgt dan ook 3,5*.


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op TvMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.